Dynamiczny, elektryczny, SUV, coupe – Skoda Enyaq Coupe RS iV łączy najmodniejsze trendy, ale forma nie szkodzi tu funkcji.
Niepostrzeżenie Enyaq iV trafił do grona najchętniej kupowanych aut elektrycznych w Europie – a byłoby jeszcze lepiej, gdyby nie pula wciąż niezrealizowanych zamówień, opóźnionych z powodu słabej dostępności półprzewodników.
Mamy na to wytłumaczenie: Skoda zbudowała bodaj najsensowniejszego „elektryka” na volkswagenowskiej platformie MEB. Nie było to szczególnie trudne zadanie – wystarczyło połączyć jej zalety, na czele z przestronną kabiną oraz stabilnym prowadzeniem, z relatywnie analogową obsługą, opartą na „staroświeckich” klawiszach.
Teraz ofertę Enyaqa uzupełniła atrakcyjniej stylizowana wersja coupe z mocno opadającą tylną szybą. Za nieco ponad 10 tys. zł dopłaty względem bazowego nadwozia otrzymujemy dodatkowy ładunek stylu oraz seryjny dach panoramiczny. Ten ostatni wpuszcza do wnętrza sporo światła, a w słoneczne dni jego przyciemnione szkło wystarczająco skutecznie chroni przed nagrzewaniem się kabiny. Jest jednak i wada: aby go zasłonić, trzeba ręcznie zamontować składaną zasłonę (podobnie jak w Tesli Model 3).
Poza tym Coupe ma symbolicznie mniejszy bagażnik (570 wobec 585 l), do którego z racji pochylonej szyby trudniej będzie zapakować np. pralkę. Ale to w zasadzie wszystkie wyrzeczenia – kabina pozostała bardzo przestronna i zmieści cztery wysokie osoby, a obszerna kanapa okazuje się ponadprzeciętnie wygodna. Jest nawet wycieraczka tylnej szyby!
Wraz z wersją Coupe debiutuje najmocniejszy, 299-konny wariant napędowy RS. Zapewnia bardzo dobre osiągi, choć reakcje nie są brutalne. Największe wrażenie robi stały ciąg – samochód przyspiesza bardzo sprawnie, również przy trzycyfrowych prędkościach. Jakby od niechcenia i jakby był lżejszy (masa własna od 2180 kg).
Dane techniczne | Skoda Enyaq Coupe RS iV |
---|---|
Silnik | 2 x elektryczny |
Moc systemowa | 299 KM |
Syst. moment obrotowy | 460 Nm |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 465/188/161 cm |
Rozstaw osi | 277 cm |
Średnica zawracania | 11,5 m |
Masa/ładowność/masa przyczepy | 2180/570/1200 kg |
Poj. bagażnika | 570/1610 l |
Pojemność akumulatora (netto) | 77 kWh |
Opony (przód; tył) | 235/50; 255/45 R20 |
Moc ładowania (AC/DC) | 11/135 kW |
Osiągi, zużycie energii (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Średnie zużycie energii | 16,7 kWh/100 km |
Zasięg | 460 km |
Cena | 295 900 zł |
Tak samo zresztą się prowadzi. RS otrzymał obniżone, usztywnione zawieszenie oraz „ostrzejszy”, bardzo bezpośredni układ kierowniczy. To połączenie zapewnia Enyaqowi przyjemną zwartość, odczuwalną zwłaszcza na tle zrelaksowanych, słabszych wersji. Błyskawiczne reakcje napędu na obie osie i nisko zawieszony środek ciężkości daleko odsuwają granice utraty przyczepności. W ciasnych zakrętach daje o sobie znać lekka podsterowność, ale o utrzymanie kierunku jazdy dba finezyjnie działające ESP.
Mimo usztywnionego podwozia i sporych kół komfort jazdy pozostaje na przyzwoitym poziomie – jest sztywno, ale nie twardo. Z zawieszeniem adaptacyjnym DCC Enyaq tłumi wręcz łagodnie, a pojedyncze wyrwy pokonuje bez niepożądanych hałasów od kół.
„Otulające” fotele ze sztywnymi boczkami i dużym zakresem regulacji można ustawić dość nisko. Regulowany podłokietnik.
Dodatkowa moc względem słabszej wersji 4x4 – 80x (265 KM) – nie jest okupiona wyższym zużyciem prądu. W temperaturach oscylujących wokół 0°C nierozgrzany RS zużywa w mieście ok. 22 kWh/100 km, a z ciepłą baterią – ok. 20 kWh. W trasie, na jednopasmowych drogach, zużycie wynosi 17,5-18 kWh z potencjałem obniżenia nawet do ok. 16 kWh przy łagodnej jeździe. Dopracowana aerodynamika sprawia, że dobrze wypada „spalanie” autostradowe – 28-30 kWh/100 km zależnie od warunków.
Dane testowe | |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,8 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 43,5 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 43,0 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 58,1 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 61,2 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h na liczniku) | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,5 |
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/cykl mieszany) | 20,5/17,5/19,0 kWh/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 400 km |
Najmocniejsza Skoda w historii jest też najdroższą – doposażony egzemplarz będzie kosztować 320 tys. zł. Za tę cenę Enyaq oferuje jednak długą listę zalet: od funkcjonalnego nadwozia o atrakcyjnej estetyce przez porządne wykończenie, wystarczająco wygodne zawieszenie oraz efektywny i mocny napęd aż po przyjemne prowadzenie.