Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Citroen DS3

Szlachetniej urodzony brat Citroena C3 stanowił pierwszą przymiarkę koncernu PSA do segmentu małych aut premium.

  • Lata produkcji: 2010-2019
  • Silniki: benz. 1.2-1.6 (82-208 KM), diesel 1.4-1.6 (70-110 KM)
  • Wersje: htb 3d, cab
  • Długość/rozstaw osi: 395/245 cm, szerokość/wysokość: 172/146 cm, bagażnik: 3d 285-980, cab 245 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

DS3 to ciekawiej stylizowana, lepiej wykończona i przyjemniejsza w prowadzeniu odmiana popularnego Citroena C3. Bezpośrednim rywalem auta było Mini, z którym DS3 dzieli zresztą większość silników. Pozycjonowanie modelu odcisnęło piętno na jego funkcjonalności, która jest ograniczona

Citroen-DS3_3
We wnętrzu nie brakuje elementów znanych z modelu C3. Wnętrze jest jednak lepiej wykończone.

SILNIKI

Pod maskę trafiła większość jednostek koncernu PSA. Niestety także tych mniej udanych – 1.6 VTi/THP z mało trwałym łańcuchem rozrządu. Dobrym wyborem są wprowadzane od końca 2012 r. trzycylindrowe jednostki. Bardzo udane, a zarazem oszczędne są diesle, przy czym bazowy 1.4 e-HDi jest nieco za słaby.

AWARYJNOŚĆ

Najwięcej problemów generuje rozrząd silników 1.6 VTi/THP – zbyt słaby napinacz przyspiesza zużycie łańcucha. Dochodzą do tego osadzające się w układzie dolotowym nagary, które w skrajnej sytuacji mogą spowodować „podparcie” zaworów. Opcją dla słabszych wersji były zautomatyzowane skrzynie. Sposób ich działania skraca żywotność tarczy sprzęgła.

KOSZTY

Koszt zakupu i utrzymania DS3 raczej należy porównywać z Mini niż popularnymi miejskimi autami. Wówczas okazuje się, że auto jest rozsądną propozycją. Dzięki zamiennikom bieżąca obsługa serwisowa nie jest droga.

SYTUACJA RYNKOWA

Blisko 200 używanych egzemplarzy we wszystkich wersjach silnikowych. Większość sprowadzono z Zachodu.

Citroen-DS3_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • DS3 pełnił rolę nie tylko szlachetnego, ale również sportowego samochodu, którego topowymi wersjami były limitowane odmiany DS3 Racing (3000 szt.) oraz DS3 Racing S. Loeb Edition (200 szt.) z 207-konnym silnikiem 1.6 THP.
  • Do 2016 r. model był oferowany jako Citroen DS3. Później w strukturach koncernu PSA wydzielono markę DS. Najmniejszy model zaczął być oferowany pod nazwą DS 3.

CENY

14 000 zł – Auta powypadkowe lub słabe diesle z wysokimi przebiegami. Wyposażenie zwykle nie rozpieszcza.
25 000 zł – Rozsądny budżet na DS3. W zasięgu wiele ciekawie skonfigurowanych aut, także z mocniejszymi silnikami.
45 000 zł – DS3 z minimalnymi przebiegami, auta podemonstracyjne. Alternatywa dla nowych samochodów.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 VTi 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.6 VTi 1.6 THP 155 1.6 THP 200 1.4 e-HDi 1.6 e-HDi 1.6 e-HDi
Pojemność skokowa 1199 cm³ 1199 cm³ 1199 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1398 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Zasilanie benz. benz., turbo benz., turbo benz. benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 82 KM 110 KM 130 KM 120 KM 156 KM 207 KM 68 KM 92 KM 112 KM
Maks. moment obr. 118 Nm 205 Nm 230 Nm 160 Nm 240 Nm 275 Nm 160 Nm 230 Nm 270 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,3 s 10,6 s 8,9 s 8,9 s 8,1 s 6,5 s 16,2 s 11,3 s 9,8 s
Prędkość maks. 174 km/h 190 km/h 204 km/h 190 km/h 210 km/h 235 km/h 165 km/h 180 km/h 189 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,5 l/100 km 4,3 l/100 km 4,3 l/100 km 5,9 l/100 km 5,8 l/100 km 6,4 l/100 km 3,4 l/100 km 3,6 l/100 km 4,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - debiutuje Citroen DS3
2011 - gamę uzupełnia diesel 1.4 HDi
2013 - pojawia się DS3 Cabrio z elektrycznie zwijanym, brezentowym dachem
2014 - gamę silników uzupełniają udane 3-cylidrowe jednostki 1.2 PureTech
2016 - lifting, zmiana nazwy na DS 3
2019 - zakończenie produkcji

Citroen-DS3_4
DS3 po modernizacji z 2016 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z rozrządem w 1.6VTi/THP
    Konieczna jest przynajmniej wymiana łańcucha, napinacza i prowadnic.
    Koszt naprawy: od 1000 zł
  • Czyszczenie kanałów dolotowych
    Najlepsze efekty daje czyszczenie po zdjęciu głowicy, ale są też mniej inwazyjne metody.
    Koszt czyszczenia: od 200 zł
  • Uzupełnianie płynu Eolys
    Diesle 1.6 HDi mają filtr zużywający płyn, który należy uzupełniać co ok. 60 tys. km.
    Zakup płynu Eolys: od 400 zł
  • Zaparowanie tylnych lamp
    Problem można usunąć we własnym zakresie, susząc lampy i ew. podklejając uszczelki.
    Zakup silikonu do podklejenia uszczelek: 20 zł

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Bogate wyposażenie wielu egzemplarzy.
+ Nie brakuje zadbanych samochodów.
+ Szeroka baza zamienników.

- Mała podaż samochodów krajowych.
- Problematyczne silniki 1.6 VTi/THP.
- Wysokie ceny najlepszych egzemplarzy.

WARTO KUPIĆ

Polecamy zadbane i dobrze wyposażone egzemplarze z mocniejszym silnikiem. Jeżeli budżet jest skromny lepiej wybrać C3.

UWAŻAJ NA

Diesle z wysokimi przebiegami i bez historii serwisowej. Najstarsze egzemplarze z benzynowym silnikiem 1.6 THP.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także