Szlachetniej urodzony brat Citroena C3 stanowił pierwszą przymiarkę koncernu PSA do segmentu małych aut premium.
DS3 to ciekawiej stylizowana, lepiej wykończona i przyjemniejsza w prowadzeniu odmiana popularnego Citroena C3. Bezpośrednim rywalem auta było Mini, z którym DS3 dzieli zresztą większość silników. Pozycjonowanie modelu odcisnęło piętno na jego funkcjonalności, która jest ograniczona
Pod maskę trafiła większość jednostek koncernu PSA. Niestety także tych mniej udanych – 1.6 VTi/THP z mało trwałym łańcuchem rozrządu. Dobrym wyborem są wprowadzane od końca 2012 r. trzycylindrowe jednostki. Bardzo udane, a zarazem oszczędne są diesle, przy czym bazowy 1.4 e-HDi jest nieco za słaby.
Najwięcej problemów generuje rozrząd silników 1.6 VTi/THP – zbyt słaby napinacz przyspiesza zużycie łańcucha. Dochodzą do tego osadzające się w układzie dolotowym nagary, które w skrajnej sytuacji mogą spowodować „podparcie” zaworów. Opcją dla słabszych wersji były zautomatyzowane skrzynie. Sposób ich działania skraca żywotność tarczy sprzęgła.
Koszt zakupu i utrzymania DS3 raczej należy porównywać z Mini niż popularnymi miejskimi autami. Wówczas okazuje się, że auto jest rozsądną propozycją. Dzięki zamiennikom bieżąca obsługa serwisowa nie jest droga.
Blisko 200 używanych egzemplarzy we wszystkich wersjach silnikowych. Większość sprowadzono z Zachodu.
Do 2016 r. model był oferowany jako Citroen DS3. Później w strukturach koncernu PSA wydzielono markę DS. Najmniejszy model zaczął być oferowany pod nazwą DS 3.
14 000 zł – Auta powypadkowe lub słabe diesle z wysokimi przebiegami. Wyposażenie zwykle nie rozpieszcza.
25 000 zł – Rozsądny budżet na DS3. W zasięgu wiele ciekawie skonfigurowanych aut, także z mocniejszymi silnikami.
45 000 zł – DS3 z minimalnymi przebiegami, auta podemonstracyjne. Alternatywa dla nowych samochodów.
SILNIK | 1.2 VTi | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.6 VTi | 1.6 THP 155 | 1.6 THP 200 | 1.4 e-HDi | 1.6 e-HDi | 1.6 e-HDi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1398 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Zasilanie | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 82 KM | 110 KM | 130 KM | 120 KM | 156 KM | 207 KM | 68 KM | 92 KM | 112 KM |
Maks. moment obr. | 118 Nm | 205 Nm | 230 Nm | 160 Nm | 240 Nm | 275 Nm | 160 Nm | 230 Nm | 270 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 12,3 s | 10,6 s | 8,9 s | 8,9 s | 8,1 s | 6,5 s | 16,2 s | 11,3 s | 9,8 s |
Prędkość maks. | 174 km/h | 190 km/h | 204 km/h | 190 km/h | 210 km/h | 235 km/h | 165 km/h | 180 km/h | 189 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 4,5 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,3 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,4 l/100 km | 3,4 l/100 km | 3,6 l/100 km | 4,5 l/100 km |
2010 - debiutuje Citroen DS3
2011 - gamę uzupełnia diesel 1.4 HDi
2013 - pojawia się DS3 Cabrio z elektrycznie zwijanym, brezentowym dachem
2014 - gamę silników uzupełniają udane 3-cylidrowe jednostki 1.2 PureTech
2016 - lifting, zmiana nazwy na DS 3
2019 - zakończenie produkcji
+ Atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Bogate wyposażenie wielu egzemplarzy.
+ Nie brakuje zadbanych samochodów.
+ Szeroka baza zamienników.
- Mała podaż samochodów krajowych.
- Problematyczne silniki 1.6 VTi/THP.
- Wysokie ceny najlepszych egzemplarzy.
Polecamy zadbane i dobrze wyposażone egzemplarze z mocniejszym silnikiem. Jeżeli budżet jest skromny lepiej wybrać C3.
Diesle z wysokimi przebiegami i bez historii serwisowej. Najstarsze egzemplarze z benzynowym silnikiem 1.6 THP.
Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6
SUMA: 16/24 pkt