Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Citroen C3 II

Efektowny i nieźle wyposażony samochód do miasta, który wyróżnia się korzystną relacją ceny zakupu do wieku.

  • Lata produkcji: 2009-2017
  • Silniki: benz. 1.0-1.6 (60-120 KM), diesle 1.4-1.6 (70-114 KM)
  • Wersje: htb 5d
  • Długość/rozstaw osi: 386/245 cm, szerokość/wysokość: 167/151 cm, bagażnik: 305-1120 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Pod względem przestrzeni we wnętrzu i sposobu jego wykończenia druga odsłona C3 nie odstaje od droższych rywali z Niemiec czy Japonii. Wnętrza lepiej wyposażonych aut optycznie powiększa panoramiczna przednia szyba. Solidny montaż sprawia, że jeździe po nierównościach nie towarzyszą nieprzyjemne hałasy. Nadwozia i podwozia bezwypadkowych aut nie korodują.

Citroen-C3_4
Deska rozdzielcza wygląda atrakcyjnie i jest wykonana z przyzwoitych, jak na klasę auta, tworzyw.

SILNIKI

Za najbezpieczniejszy wybór uchodzą dostępne do 2012 r. silniki benzynowe 1.4 (73 KM). Świetnie współpracują z instalacjami LPG i mają pasek rozrządu, a nie stosowany w nowszych silnikach VTi łańcuch. Udane są 3-cylindrowe jednostki 1.2 z rodziny PureTech (od 2012 r.), także wolnossące. Nie należy obawiać się diesli – bardzo trwałych, a zarazem oszczędnych. Polecamy 1.6 HDi. Bazowe 1.4 HDi są nieco za słabe do tego modelu.

AWARYJNOŚĆ

Najwięcej zbędnych wydatków może wygenerować wymiana łańcucha rozrządu. Warto przemyśleć zakup C3 ze zautomatyzowaną skrzynią EGS/ETG. Jej dodatkowy osprzęt oznacza koszty i większe trudności w naprawie.

KOSZTY

Duża baza zamienników, dostępność używanych części i relatywnie prosta konstrukcja trzymają wydatki serwisowe w ryzach.

SYTUACJA RYNKOWA

Bardzo duży wybór – przeszło 500 aut. Zarówno krajowych z udokumentowanym przebiegiem, jak i sprowadzonych.

Citroen-C3_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Najstarsze auta benzynowe mogą mieć problem z rozruchem. Do rozwiązania problemu może wystarczyć aktualizacja oprogramowania.
  • Podstawowy silnik benzynowy 1.0 jest trwałą i oszczędną jednostką Toyoty.
  • Zautomatyzowane, oznaczone EGS/ETG skrzynie to nie pełnowartościowe automaty, tylko ręczne skrzynie z siłownikami, które odpowiadają za zamiany biegów i obsługę sprzęgła.

CENY

12 000 zł – Nadające się do jazdy auta w stanie dalekim od idealnego. Można mieć też zastrzeżenia do wyposażenia.
20 000 zł – Budżet, który pozwala myśleć o bezwypadkowym C3 z polskiego salonu i udokumentowaną historią.
34 000 zł – Świetnie zachowane krajowe egzemplarze z minimalnymi przebiegami – nierzadko poniżej 50 tys. km.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 1.4 1.4 VTi 1.6 VTi 1.4 HDi 1.6 e-HDi 1.6 HDi
Pojemność skokowa 999 cm³ 1360 cm³ 1397 cm³ 1598 cm³ 1397 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 68 KM 73 KM 95 KM 120 KM 68 KM 92 KM 112 KM
Maks. moment obr. 95 Nm 118 Nm 135 Nm 160 Nm 160 Nm 230 Nm 270 Nm
Przysp. 0-100 km/h 16,2 s 14,2 s 11,8 s 9,9 s 15,6 s 12,2 s 11,0 s
Prędkość maks. 163 km/h 163 km/h 184 km/h 190 km/h 163 km/h 182 km/h 190 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,3 l/100 km 6,0 l/100 km 5,8 l/100 km 5,8 l/100 km 4,0 l/100 km 3,6 l/100 km 4,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2009 - prezentacja drugiej odsłony Citroena C3
2010 - model debiutuje w polskich salonach
2013 - niewielki lifting – odświeżony pas przedni z większym grillem, diodowe światła do jazdy dziennej
2017 - zakończenie produkcji C3 II, pojawia się trzecia odsłona Citroena C3

Citroen-C3_5
Trzecia generacja Citroena C3.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z rozrządem silników VTi
    Zbyt słabe napinacze i rzadkie wymiany oleju skracają żywotność łańcucha.
    Koszt wymiany: od 1000 zł
  • Podkładki pod wtryskiwaczami diesli
    Pojawienie się zapachu spalin w kabinie świadczy o wypaleniu podkładek.
    Koszt wymiany: od 300 zł
  • Różne błędy elektroniczne
    Do rzadkości nie należą fałszywe alarmy. Czasami niedomaga wyposażenie.
    Koszt diagnostyki: od 200 zł
  • Problemy z wybieraniem biegów
    Najczęściej utrudnione włączanie biegów jest efektem zużycia mechanizmu linek.
    Koszt naprawy: od 500 zł

ZALETY I WADY

+ Duże wnętrze i pakowny bagażnik.
+ Wysoki jak na klasę auta komfort jazdy.
+ Łatwo o C3 z krajowego salonu.
+ Dobra relacja ceny do wieku i wyposażenia.

- Ograniczone osiągi bazowych wersji.
- Problemy z rozrządem w silnikach 1.4/1.6 VTi.
- Benzynowe silniki VTi potrafią spalać też znaczne ilości oleju (ale nie jest to regułą).

Citroen-C3_3
Citroen C3 ma jeden z największych i najbardziej ustawnych bagażników w klasie.

WARTO KUPIĆ

Świeży egzemplarz z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 110 KM. Polecamy też diesla 1.6 HDi z udokumentowanym przebiegiem.

UWAŻAJ NA

Benzynowe silniki 1.4/1.6 VTi. Diesle bez historii, ale z przebiegiem na poziomie ok. 170 tys. km. Realny na pewno jest większy.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także