Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Citroen C1 I

Citroen C1 I

Archiwum

Citroen C1 I

Bliźniak Peugeota 107 i Toyoty Aygo jest zaskakująco udanym modelem – bardzo trwałym oraz tanim w zakupie i utrzymaniu

  • Lata produkcji: 2005-2014
  • Silniki: benz. 1.0 (68 KM), diesel 1.4 (54 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d
  • Długość/rozstaw osi: 344/234 cm, szerokość/wysokość: 163/147 cm, bagażnik: 139-750 l

FUNKCJONALNOŚĆ, NADWOZIE

Pudełkowate nadwozie sprawia, że C1 jest zaskakująco funkcjonalnym autem jak na swoje rozmiary zewnętrzne. O tym, że jest to bazowy model Citroena nie pozwalają zapomnieć nieosłonięte blachy w kabinie (np. na drzwiach).

Citroen-C1_3
Uproszczone do granic możliwości wnętrze okazuje się całkiem ergonomiczne i funkcjonalne.

SILNIKI

Na rynku wtórnym królują samochody z silnikiem 1.0 – trzycylindrową jednostką, która jest bardzo oszczędna, chętnie wkręca się na obroty i przyjemnie przy tym brzmi. Brak hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych stawia jedynie pod znakiem zapytania montaż instalacji LPG. Alternatywą jest diesel. To uproszczona do granic możliwości jednostka, która nie posiada nawet intercoolera. Efektem jest niska moc i słabe osiągi.

AWARYJNOŚĆ

Poważne awarie nie są stwierdzane w tym modelu. Rola mechaników ogranicza się zwykle do wymian części eksploatacyjnych. Przy wysokich przebiegach pojawiają się wycieki oleju. W autach ze zautomatyzowaną skrzynią przedwcześnie zużywa się sprzęgło. Problemem jest też kalibracja przekładni.

KOSZTY

Prosta konstrukcja mechaniczna i dobry dostęp do markowych zamienników sprawiają, że serwisowanie C1 nie są drogie. Samochód jest też tani w zakupie i mało pali.

SYTUACJA RYNKOWA

Ponad 150 Citroenów, a do tego Toyoty i Peugeoty. Wybór jest więc ogromny, podobnie jak rozpiętość cenowa ofert.

Citroen-C1_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Citroen C1, Peugeot 107 i Toyota Aygo były produkowane w czeskim Kolinie.
  • Benzynowy silnik 1.0 to konstrukcja Daihatsu. Za jej dostawy odpowiada fabryka Toyoty w Wałbrzychu.
  • Diesle 1.4 HDi dostarczał koncern PSA.
  • Jedną z opcji była zautomatyzowana przekładnia SensoDrive – ręczna skrzynia z dołożonymi siłownikami odpowiadającymi za wybieranie biegów i obsługę sprzęgła.

CENY

5000 zł – Auta bez wyposażenia, w przeciętnym stanie, nierzadko z wieloma wgnieceniami i zarysowaniami nadwozia.
10 000 zł – Budżet, który pozwoli na szybkie znalezienie ładnie utrzymanego C1. W zasięgu są krajowe egzemplarze.
16 000 zł – Najlepsze samochody z końca produkcji. Wyglądają atrakcyjnie, a często mają też małe przebiegi.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0i 1.4 HDi
Pojemność skokowa 998 cm³ 1398 cm³
Zasilanie benzynowy turbodiesel
Moc maks. 68 KM 54 KM
Maks. moment obr. 93 Nm 130 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,5 s 15,6 s
Prędkość maks. 160 km/h 154 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,3 l/100 km 4,1 l/100 km
Citroen-C1_5
Silnik 1.0 jest bardzo oszczędny. Pracuje z przyjemnym warkotem trzech cylindrów.

HISTORIA MODELU

2005 - Citroen C1 debiutuje w salonach
2008 - pierwszy face lifting, wycofanie z oferty diesla 1.4 HDi
2012 - kolejna modernizacja
2014 - zakończenie produkcji modelu C1 I, debiutuje Citroen C1 II, technicznie spokrewniony z poprzednikiem

Citroen-C1_6
Citroen C1 sprzed liftingu z 2008 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużyta tarcza sprzęgła
    Jazda w cyklu miejskim przyspiesza zużycie tarczy sprzęgła. Naprawa nie jest jednak droga.
    Koszt wymiany: od 550 zł
  • Podkładki pod wtryskiwaczami diesla
    O wypaleniu podkładek świadczy pojawienie się zapachu spalin w kabinie.
    Koszt wymiany: od 300 zł
  • Wycieki oleju w dieslu
    Koszt i czas usunięcia wycieku jest uzależniony od miejsca z którego sączy się olej.
    Koszt naprawy: od 150 zł
  • Przeciekająca do wnętrza woda
    Problem najczęściej wynika ze złego dopasowania uszczelek drzwi.
    Koszt naprawy: od 500 zł

ZALETY I WADY

+ Imponująca trwałość, niskie spalanie.
+ Niskie realne przebiegi wielu aut.
+ Łatwość ewentualnych napraw.
+ Mała, ale optymalna paleta silników.

- Liczne uproszczenia konstrukcyjne.
- Sposób działania zautomatyzowanej skrzyni.
- Niezbyt wysoka jakość powłok lakierniczych.

Citroen-C1_4
Rolę klapy bagażnika pełni szyba. Zapewnia doskonałą widoczność podczas cofania.

WARTO KUPIĆ

Warto poszukać samochodu z klimatyzacją, wspomaganiem kierownicy oraz ręczną skrzynią biegów.

UWAŻAJ NA

Bazowe wersje. Są tanie, ale brak jakiegokolwiek wyposażenia będzie istotnie utrudniał odsprzedaż pojazdu.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 2/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 6/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także