Bliźniak Peugeota 107 i Toyoty Aygo jest zaskakująco udanym modelem – bardzo trwałym oraz tanim w zakupie i utrzymaniu
Pudełkowate nadwozie sprawia, że C1 jest zaskakująco funkcjonalnym autem jak na swoje rozmiary zewnętrzne. O tym, że jest to bazowy model Citroena nie pozwalają zapomnieć nieosłonięte blachy w kabinie (np. na drzwiach).
Na rynku wtórnym królują samochody z silnikiem 1.0 – trzycylindrową jednostką, która jest bardzo oszczędna, chętnie wkręca się na obroty i przyjemnie przy tym brzmi. Brak hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych stawia jedynie pod znakiem zapytania montaż instalacji LPG. Alternatywą jest diesel. To uproszczona do granic możliwości jednostka, która nie posiada nawet intercoolera. Efektem jest niska moc i słabe osiągi.
Poważne awarie nie są stwierdzane w tym modelu. Rola mechaników ogranicza się zwykle do wymian części eksploatacyjnych. Przy wysokich przebiegach pojawiają się wycieki oleju. W autach ze zautomatyzowaną skrzynią przedwcześnie zużywa się sprzęgło. Problemem jest też kalibracja przekładni.
Prosta konstrukcja mechaniczna i dobry dostęp do markowych zamienników sprawiają, że serwisowanie C1 nie są drogie. Samochód jest też tani w zakupie i mało pali.
Ponad 150 Citroenów, a do tego Toyoty i Peugeoty. Wybór jest więc ogromny, podobnie jak rozpiętość cenowa ofert.
Jedną z opcji była zautomatyzowana przekładnia SensoDrive – ręczna skrzynia z dołożonymi siłownikami odpowiadającymi za wybieranie biegów i obsługę sprzęgła.
5000 zł – Auta bez wyposażenia, w przeciętnym stanie, nierzadko z wieloma wgnieceniami i zarysowaniami nadwozia.
10 000 zł – Budżet, który pozwoli na szybkie znalezienie ładnie utrzymanego C1. W zasięgu są krajowe egzemplarze.
16 000 zł – Najlepsze samochody z końca produkcji. Wyglądają atrakcyjnie, a często mają też małe przebiegi.
SILNIK | 1.0i | 1.4 HDi |
---|---|---|
Pojemność skokowa | 998 cm³ | 1398 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | turbodiesel |
Moc maks. | 68 KM | 54 KM |
Maks. moment obr. | 93 Nm | 130 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 13,5 s | 15,6 s |
Prędkość maks. | 160 km/h | 154 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 4,3 l/100 km | 4,1 l/100 km |
2005 - Citroen C1 debiutuje w salonach
2008 - pierwszy face lifting, wycofanie z oferty diesla 1.4 HDi
2012 - kolejna modernizacja
2014 - zakończenie produkcji modelu C1 I, debiutuje Citroen C1 II, technicznie spokrewniony z poprzednikiem
+ Imponująca trwałość, niskie spalanie.
+ Niskie realne przebiegi wielu aut.
+ Łatwość ewentualnych napraw.
+ Mała, ale optymalna paleta silników.
- Liczne uproszczenia konstrukcyjne.
- Sposób działania zautomatyzowanej skrzyni.
- Niezbyt wysoka jakość powłok lakierniczych.
Warto poszukać samochodu z klimatyzacją, wspomaganiem kierownicy oraz ręczną skrzynią biegów.
Bazowe wersje. Są tanie, ale brak jakiegokolwiek wyposażenia będzie istotnie utrudniał odsprzedaż pojazdu.
Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 2/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 6/6
SUMA: 17/24 pkt