Większość nabywców nie postrzega Dustera jako budżetowego SUV-a. Ten model uchodzi za sympatyczne auto w rozsądnej cenie.
Jakość wykonania tego modelu jest co najwyżej przeciętna. Nieco lepiej prezentują się topowe wersje z bardziej wyszukaną tapicerką i skórzanymi akcentami na kierownicy i dźwigni hamulca ręcznego. Bardzo dobrze należy ocenić natomiast funkcjonalność. Samochód zapewnia sporo miejsca dla rodziny z wakacyjnym bagażem. Polecamy odmiany z napędem na cztery koła. Po pierwsze, to niezawodne rozwiązanie. Po drugie – takie wersje są lepiej wyposażone.
Na rynku wtórnym dominują dwie odmiany silnikowe – benzynowa 1.6/105 KM (doskonale nadaje się do LPG) i wysokoprężna 1.5 dCi (86-106 KM, nie psuje się tak jak starsze silniki o tym samym oznaczeniu montowane w Renault Megane II). Po liftingu z 2013 r. gamę uzupełniła doładowana jednostka benzynowa 1.2 TCe o mocy 125 KM (do 2015 r. tylko z 2WD). Uwaga: Oferowany od 2015 r. silnik 1.6 SCe (114 KM) to konstrukcja Nissana z łańcuchem rozrządu i ona nie przepada za LPG.
Ogólnie to niezawodny samochód. Problemem jest szybkie zużycie eksploatacyjne. Parcieją przewody, śniedzieją styki itp.
Niska cena zakupu, relatywnie tanie części zamienne z zaplecza Renault.
Wybór jest spory, ale tylko jedna trzecia aut ma krajowe pochodzenie. Połowa ofert to diesle, ich ceny mocniej spadają.
18 000 zł – Używanego Dustera można kupić nawet za 18 tys. zł, ale będzie to samochód zużyty, do remontu.
30 000 zł – Optymalny budżet na ładnego Dustera to 25-30 tys. zł. Wystarcza na zakup bezwypadkowego auta.
45 000 zł – Górna granica cen Dustera I i jednocześnie dolna – dla Dustera II. Wybór jest trudny.
SILNIK | 1.2 TCe | 1.6 | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ |
Zasilanie | benz. turbo | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 125 KM | 105 KM | 75 KM | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment obr. | 205 Nm | 148 Nm | 180 Nm | 200 Nm | 240 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,4 s | 11,8 s | 14,2 s | 12,8 s | 12,2 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 165 km/h | 162 km/h | 173 km/h | 159 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 6,3 l/100 km | 7,1 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,8 l/100 km |
2010 - premiera Dustera – w wersjach 4x2 i 4x4
2013 - niewielka modernizacja, nowe doładowane silniki benzynowe 1.2 TCe
2015 - wersja 1.2 TCe otrzymuje w opcji napęd 4x4, nowy silnik benzynowy 1.6 SCe
2017 - druga generacja modelu
+ Atrakcyjne ceny zadbanych egzemplarzy.
+ Samochód zaskakująco dobrze radzi sobie w lekkim terenie. Plus za napęd 4x4 i spory prześwit.
+ Stary silnik 1.6 dobry do LPG.
+ Duże zaplecze tanich części z Renault.
- Przeciętne wykończenie.
- Tandetnie wyglądające klamki.
Dwie sensowne opcje – albo benzyna 1.6 (silnik Renault) i LPG albo zadbany, możliwie jak najmłodszy diesel 1.5 dCi.
Diesle 1.5 dCi bez dokumentacji potwierdzającej przebieg. Więcej niż 250 tys. km stawia pod znakiem zapytania sens zakupu.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 6/6
SUMA: 19/24 pkt