Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Duster I

Dacia Duster I

Dacia Duster I

Większość nabywców nie postrzega Dustera jako budżetowego SUV-a. Ten model uchodzi za sympatyczne auto w rozsądnej cenie.

  • Lata produkcji: 2010-2018
  • Silniki: benz. 1.2-1.6 (102-125 KM), diesle 1.5 (90-114 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 431/267 cm, szerokość/wysokość: 182/169 cm, bagażnik: wersja 4x2: 475-1636 l, wersja 4x4: 408-1570 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Jakość wykonania tego modelu jest co najwyżej przeciętna. Nieco lepiej prezentują się topowe wersje z bardziej wyszukaną tapicerką i skórzanymi akcentami na kierownicy i dźwigni hamulca ręcznego. Bardzo dobrze należy ocenić natomiast funkcjonalność. Samochód zapewnia sporo miejsca dla rodziny z wakacyjnym bagażem. Polecamy odmiany z napędem na cztery koła. Po pierwsze, to niezawodne rozwiązanie. Po drugie – takie wersje są lepiej wyposażone.

Dacia-Duster-I_3
Najsłabszą stroną modelu jest budżetowe, plastikowe wykończenie wnętrza.

SILNIKI

Na rynku wtórnym dominują dwie odmiany silnikowe – benzynowa 1.6/105 KM (doskonale nadaje się do LPG) i wysokoprężna 1.5 dCi (86-106 KM, nie psuje się tak jak starsze silniki o tym samym oznaczeniu montowane w Renault Megane II). Po liftingu z 2013 r. gamę uzupełniła doładowana jednostka benzynowa 1.2 TCe o mocy 125 KM (do 2015 r. tylko z 2WD). Uwaga: Oferowany od 2015 r. silnik 1.6 SCe (114 KM) to konstrukcja Nissana z łańcuchem rozrządu i ona nie przepada za LPG.

AWARYJNOŚĆ

Ogólnie to niezawodny samochód. Problemem jest szybkie zużycie eksploatacyjne. Parcieją przewody, śniedzieją styki itp.

KOSZTY

Niska cena zakupu, relatywnie tanie części zamienne z zaplecza Renault.

SYTUACJA RYNKOWA

Wybór jest spory, ale tylko jedna trzecia aut ma krajowe pochodzenie. Połowa ofert to diesle, ich ceny mocniej spadają.

DSC_9730jb

WARTO WIEDZIEĆ

  • Krótka „jedynka” w skrzyniach 6-biegowych ułatwia jazdę w terenie.
  • Wszystkie auta po face liftingu mają ESP. Starsze auta bez tej opcji były niestabilne na zakrętach.
  • Większość nabywców w salonach chętnie dokupowała do Dustera dodatkowe wyposażenie. W efekcie na rynku wtórnym dominują zaskakująco bogate wersje.
  • Na wybranych rynkach Duster to Nissan Terrano.

CENY

18 000 zł – Używanego Dustera można kupić nawet za 18 tys. zł, ale będzie to samochód zużyty, do remontu.
30 000 zł – Optymalny budżet na ładnego Dustera to 25-30 tys. zł. Wystarcza na zakup bezwypadkowego auta.
45 000 zł – Górna granica cen Dustera I i jednocześnie dolna – dla Dustera II. Wybór jest trudny.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 TCe 1.6 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi
Pojemność skokowa 1199 cm³ 1598 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³
Zasilanie benz. turbo benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 125 KM 105 KM 75 KM 90 KM 105 KM
Maks. moment obr. 205 Nm 148 Nm 180 Nm 200 Nm 240 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,4 s 11,8 s 14,2 s 12,8 s 12,2 s
Prędkość maks. 175 km/h 165 km/h 162 km/h 173 km/h 159 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,3 l/100 km 7,1 l/100 km 4,0 l/100 km 4,2 l/100 km 4,8 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - premiera Dustera – w wersjach 4x2 i 4x4
2013 - niewielka modernizacja, nowe doładowane silniki benzynowe 1.2 TCe
2015 - wersja 1.2 TCe otrzymuje w opcji napęd 4x4, nowy silnik benzynowy 1.6 SCe
2017 - druga generacja modelu

Dacia-Duster-I_5
Druga generacja Dacii Duster.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużyta tapicerka, porysowane plastiki
    To niestety norma. Można tanio odświeżyć wnętrze kupując w internecie elementy używane w lepszym stanie.
  • Zawiesza się wskaźnik paliwa
    Przyczyna leży najczęściej przy czujniku poziomu paliwa (nie kontaktuje).
    Koszt naprawy: 200 zł
  • Nie działa klimatyzacja
    Układ najczęściej się po prostu rozszczelnia. Czasem trzeba wymienić przewody, chłodnicę lub skraplacz.
    Koszt obsługi: od 600 zł w górę
  • Niewielkie ogniska korozji
    Znajdziemy je najczęściej pod uszczelkami drzwi. Koroduje także zawieszenie.

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjne ceny zadbanych egzemplarzy.
+ Samochód zaskakująco dobrze radzi sobie w lekkim terenie. Plus za napęd 4x4 i spory prześwit.
+ Stary silnik 1.6 dobry do LPG.
+ Duże zaplecze tanich części z Renault.

- Przeciętne wykończenie.
- Tandetnie wyglądające klamki.

WARTO KUPIĆ

Dwie sensowne opcje – albo benzyna 1.6 (silnik Renault) i LPG albo zadbany, możliwie jak najmłodszy diesel 1.5 dCi.

UWAŻAJ NA

Diesle 1.5 dCi bez dokumentacji potwierdzającej przebieg. Więcej niż 250 tys. km stawia pod znakiem zapytania sens zakupu.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 6/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także