Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford S-Max I

Ford S-Max I

Ford S-Max I

Pierwsza generacja Forda S-Maxa okazała się hitem. Choć od końca produkcji minęło już 5 lat, auto wciąż cieszy się dużym wzięciem na rynku wtórnym.

  • Lata produkcji: 2006-2015
  • Silniki: benz. 1.6-2.5 (145-220 KM), diesle 1.6-2.2 (100-200 KM)
  • Wersje: minivan
  • Długość/rozstaw osi: 477-485/285 cm, szerokość/wysokość: 189/178 cm, bagażnik: 285-2325 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

S-Max to ciekawa alternatywa dla Forda Mondeo kombi. Oba auta dzielą ze sobą większość rozwiązań konstrukcyjnych. S-Max jest wyższy i dzięki temu, po złożeniu foteli może zamienić się w małą ciężarówkę. Niektóre egzemplarze mają w bagażniku dwa dodatkowe miejsca.

Ford-S-Max-I_3
Deskę rozdzielczą przejęto z Mondeo. Różni się tylko liczbą nawiewów na konsoli centralnej.

SILNIKI

Starsze silniki benzynowe mają pośredni wtrysk, ale nie przepadają za instalacjami LPG, ponieważ nie mają hydrauliki zaworowej. Nowsze – z rodziny EcoBoost są wyposażone w bezpośredni wtrysk i przerabianie ich na LPG jest nieopłacalne. W takiej sytuacji optymalnym wyborem wydają się diesle. Mniejszy, 1.8 TDCi to konstrukcja Forda. Nigdy nie montowano w niej filtra cząstek stałych, ale i tak jest bardziej awaryjny od polecanego 2.0 TDCi, który bez większych problemów jest w stanie przejechać 500 tys. km. Jest jeszcze 2.2 TDCi, ale to oferta niszowa, za którą nie warto specjalnie się rozglądać.

AWARYJNOŚĆ

To jeden z najbardziej niezawodnych minivanów. W tej kategorii wyróżniają się wszystkie silniki benzynowe bez LPG oraz wspomniany turbodiesel 2.0 TDCi.

KOSZTY

Rozsądne ceny aut, części i serwisu. To silna konkurencja dla Volkswagena Sharana.

SYTUACJA RYNKOWA

Diesli jest 6 razy więcej niż wersji benzynowych. Podobne proporcje dotyczą udziału aut z manualami i automatami.

Ford-S-Max-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Większość S-Maxów ma pięć miejsc, ale trafiają się wersje 7-miejscowe.
  • Krewniakiem technicznym S-Maxa jest klasyczny minivan Galaxy. Ma taki sam rozstaw osi, ale jest dłuższy o 5 cm i wyższy aż o 11 cm. Zapewnia większy komfort osobom siedzącym z tyłu.
  • Niektóre wersje mają wysuwaną podłogę bagażnika. Taką podłogę można kupić w internecie (600 zł) i domontować.

CENY

13 000 zł – Jeśli komuś nie zależy na ogólnej estetyce auta, może kupić S-Maxa za mniej niż 15 tys. zł.
20 000 zł – Górna granica cen za S-Max-y sprzed liftingu. To wciąż bardzo dobre auta, które długo posłużą.
60 000 zł – S-Maxy za 60 tys. zł to tylko życzenia sprzedających. Realnie górna granica rozsądnych cen to 50 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 2.0 EcoBoost 2.3 2.5 T 1.8 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.2 TDCi
Pojemność skokowa 1999 cm³ 1999 cm³ 2261 cm³ 2521 cm³ 1753 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 2179 cm³
Zasilanie benz. t. benz. benz. t. benz. t. diesel t. diesel t. diesel t. diesel
Moc maks. 145 KM 203 KM 160 KM 225 KM 125 KM 115 KM 140 KM 175 KM
Maks. moment obr. 185 Nm 300 Nm 208 Nm 320 Nm 320 Nm 300 Nm 320 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,9 s 8,5 s 11,2 s 7,9 s 11,6 s 12,2 s 10,9 s 9,6 s
Prędkość maks. 197 km/h 221 km/h 192 km/h 230 km/h 187 km/h 182 km/h 191 km/h 208 km/h
Średnie zuż. paliwa 8,1 l/100 km 6,4 l/100 km 9,7 l/100 km 9,4 l/100 km 6,2 l/100 km 6,4 l/100 km 6,4 l/100 km 9,8 l/100 km

HISTORIA MODELU

2006 - prezentacja S-Maxa i Galaxy
2008 - topowy diesel 2.2 TDCi
2010 - lifting, nowe silniki benzynowe z rodziny EcoBoost, oraz turbodiesel 1.6 TDCi (zamiast 1.8 TDCi)
2011 - drobne zmiany we wnętrzu
2015 - nowa generacja S-Maxa i Galaxy

Ford-S-Max-II_5
Druga generacja Forda S-Maxa.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie układu wtryskowego w 1.8 TDCi
    Nierówna praca na wolnych obrotach zapowiada spore problemy. Zazwyczaj przyczyną jest zużyte dwumasowe koło zamachowe lub zepsuty układ wtryskowy.
    Koszt naprawy układu wtryskowego: 600 do 2500 zł
  • Zużyte koło dwumasowe 1.8 TDCi
    Koszt wymiany i części: 1800-2200 zł
  • Stuki przekładni kierowniczej
    Czasem zużyte są tylko drążki kierownicze, a czasem przekładnia.
    Koszt regeneracji przekładni: 1500 zł
  • Wibracje przy hamowaniu
    Ze względu na sporą masę samochodu szybko zużywają się tarcze hamulcowe.
    Koszt tarcz przednich: 500 zł

ZALETY I WADY

+ Bardzo funkcjonalne nadwozie.
+ Świetne właściwości jezdne.
+ Udane diesle 2.0 TDCi (oszczędne, trwałe i dość dynamiczne).

- Żaden silnik benzynowy nie nadaje się idealnie do zasilania LPG.
- Kapryśne diesle 1.8 TDCi.

Ford-S-Max-I_4
Optymalnym wyborem do S-Maxa są diesle. Polecamy 2.0 TDCi.

WARTO KUPIĆ

Polecamy diesle 2.0 TDCi niezależnie od wersji mocy. Dobre są także wszystkie silniki benzynowe.

UWAŻAJ NA

Wersje benzynowe z instalacją gazową i dużym przebiegiem oraz na diesle 1.8 TDCi, w których falują wolne obroty.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6

SUMA: 22/24 pkt

Czytaj także