Pierwsza generacja Forda S-Maxa okazała się hitem. Choć od końca produkcji minęło już 5 lat, auto wciąż cieszy się dużym wzięciem na rynku wtórnym.
S-Max to ciekawa alternatywa dla Forda Mondeo kombi. Oba auta dzielą ze sobą większość rozwiązań konstrukcyjnych. S-Max jest wyższy i dzięki temu, po złożeniu foteli może zamienić się w małą ciężarówkę. Niektóre egzemplarze mają w bagażniku dwa dodatkowe miejsca.
Starsze silniki benzynowe mają pośredni wtrysk, ale nie przepadają za instalacjami LPG, ponieważ nie mają hydrauliki zaworowej. Nowsze – z rodziny EcoBoost są wyposażone w bezpośredni wtrysk i przerabianie ich na LPG jest nieopłacalne. W takiej sytuacji optymalnym wyborem wydają się diesle. Mniejszy, 1.8 TDCi to konstrukcja Forda. Nigdy nie montowano w niej filtra cząstek stałych, ale i tak jest bardziej awaryjny od polecanego 2.0 TDCi, który bez większych problemów jest w stanie przejechać 500 tys. km. Jest jeszcze 2.2 TDCi, ale to oferta niszowa, za którą nie warto specjalnie się rozglądać.
To jeden z najbardziej niezawodnych minivanów. W tej kategorii wyróżniają się wszystkie silniki benzynowe bez LPG oraz wspomniany turbodiesel 2.0 TDCi.
Rozsądne ceny aut, części i serwisu. To silna konkurencja dla Volkswagena Sharana.
Diesli jest 6 razy więcej niż wersji benzynowych. Podobne proporcje dotyczą udziału aut z manualami i automatami.
13 000 zł – Jeśli komuś nie zależy na ogólnej estetyce auta, może kupić S-Maxa za mniej niż 15 tys. zł.
20 000 zł – Górna granica cen za S-Max-y sprzed liftingu. To wciąż bardzo dobre auta, które długo posłużą.
60 000 zł – S-Maxy za 60 tys. zł to tylko życzenia sprzedających. Realnie górna granica rozsądnych cen to 50 tys. zł.
SILNIK | 2.0 | 2.0 EcoBoost | 2.3 | 2.5 T | 1.8 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.2 TDCi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1999 cm³ | 1999 cm³ | 2261 cm³ | 2521 cm³ | 1753 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ |
Zasilanie | benz. | t. benz. | benz. | t. benz. | t. diesel | t. diesel | t. diesel | t. diesel |
Moc maks. | 145 KM | 203 KM | 160 KM | 225 KM | 125 KM | 115 KM | 140 KM | 175 KM |
Maks. moment obr. | 185 Nm | 300 Nm | 208 Nm | 320 Nm | 320 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 400 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,9 s | 8,5 s | 11,2 s | 7,9 s | 11,6 s | 12,2 s | 10,9 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 197 km/h | 221 km/h | 192 km/h | 230 km/h | 187 km/h | 182 km/h | 191 km/h | 208 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 8,1 l/100 km | 6,4 l/100 km | 9,7 l/100 km | 9,4 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,4 l/100 km | 9,8 l/100 km |
2006 - prezentacja S-Maxa i Galaxy
2008 - topowy diesel 2.2 TDCi
2010 - lifting, nowe silniki benzynowe z rodziny EcoBoost, oraz turbodiesel 1.6 TDCi (zamiast 1.8 TDCi)
2011 - drobne zmiany we wnętrzu
2015 - nowa generacja S-Maxa i Galaxy
+ Bardzo funkcjonalne nadwozie.
+ Świetne właściwości jezdne.
+ Udane diesle 2.0 TDCi (oszczędne, trwałe i dość dynamiczne).
- Żaden silnik benzynowy nie nadaje się idealnie do zasilania LPG.
- Kapryśne diesle 1.8 TDCi.
Polecamy diesle 2.0 TDCi niezależnie od wersji mocy. Dobre są także wszystkie silniki benzynowe.
Wersje benzynowe z instalacją gazową i dużym przebiegiem oraz na diesle 1.8 TDCi, w których falują wolne obroty.
Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6
SUMA: 22/24 pkt