Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Citroen C4 Picasso I

Miękkie zawieszenie, kanapowe fotele, przeciętne właściwości jezdne. Idealne auto dla flegmatyków, którzy cenią komfort.

  • Lata produkcji: 2006-2013
  • Silniki: benz. 1.6-2.0 (120-156 KM), diesle 1.6-2.0 (90-163 KM)
  • Wersje: minivan
  • Długość/rozstaw osi: 440-459/273 cm, szerokość/wysokość: 183/168 cm, bagażnik: 500-1735 l, Grand 200-1950 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Bazowa wersja (na zdjęciu) wygląda zgrabnie ale ma tylko 5 foteli. Wydłużona Grand to samochód 7-miejscowy. Trzeci „awaryjny” rząd chowa się „na płasko” w bagażniku. Mocno przeszklone wnętrze z olbrzymią przednią szybą zachodzącą na dach potęguje wrażenie przestrzeni. Ciekawostka – maska samochodu jest wykonana ze stopów lekkich, więc nie koroduje od odprysków kamieni.

Citroen-C4-Picasso-I_3
Po lewej stronie panel sterowania klimatyzacją. W centralnej części – cyfrowe zegary.

SILNIKI

W dzisiejszych czasach to nie zabrzmi dobrze, ale jeśli C4 Picasso, to najlepiej z dieslem pod maską. Wszystkie dostępne silniki wysokoprężne to sprawdzone i dość trwałe jednostki, których przypadłości są dobrze znane mechanikom. Najlepszym wyborem jest 2.0 HDi. 1.6 HDi ma niższą trwałość, jest bardziej podatny na wycieki oleju, ale także „da się z nim żyć”. Wersje benzynowe nie są zbyt udane. Starsze silniki 1.8/2.0 sporo palą (na szczęście dobrze współpracują z LPG), a nowsze 1.6 VTi i 1.6 THP mają problemy z trwałością łańcuchowych rozrządów.

AWARYJNOŚĆ

Jedynym prawdziwym problemem są kaprysy zautomatyzowanych przekładni. Awarie silników VTi i THP są do opanowania.

KOSZTY

Auto jest stosunkowo tanie w zakupie, a ceny części okazują się przystępne.

SYTUACJA RYNKOWA

Z roku na rok ceny spadają. Zainteresowanie budzą wyłącznie bardzo zadbane egzemplarze, atrakcyjne wizualnie.

Citroen-C4-Picasso-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Zwykły samochód, dwa nietypowe rozwiązania: pierwszym są dwa warianty skrzyni automatycznej. Do wyboru jest klasyczny automat (2.0 HDi/163 KM, przy lewarku są litery PRNDM) oraz niepolecana przekładnia zautomatyzowana (selektor przy kierownicy, jego położenia opisane literami RNAM). Druga ciekawostka to opcjonalna pneumatyka tylnego zawieszenia. Jeden miech kosztuje ok. 400 zł.

CENY

10 000 zł – Ceny samochodów tej klasy spadają. Najtańsze C4 Picasso można już kupić za ok. 10 tys. zł
20 000 zł – Idealny budżet na zakup ładnego egzemplarza to 20 tys. zł. Wersje wydłużone są odrobinę droższe.
30 000 zł – Najdroższe C4 Picasso w ogłoszeniach. Po zakupie trzeba się spodziewać sporej utraty wartości.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 VTi 1.6 THP 1.8 16V 2.0 16V AT 1.6 HDi 1.6 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1598 cm³ 1749 cm³ 1997 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Zasilanie benzynowy benz. turbo benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 120 KM 156 KM 125 KM 143 KM 110 KM 112 KM 138 KM 150 KM
Maks. moment obr. 160 Nm 240 Nm 170 Nm 200 Nm 240 Nm 270 Nm 320 Nm 340 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,3 s 10,0 s 11,7 s 11,3 s 13,7 s 12,5 s 11,6 s 10,7 s
Prędkość maks. 186 km/h 204 km/h 185 km/h 195 km/h 180 km/h 181 km/h 195 km/h 195 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,5 l/100 km 7,3 l/100 km 7,6 l/100 km 8,0 l/100 km 5,9 l/100 km 5,2 l/100 km 6,1 l/100 km 5,8 l/100 km

HISTORIA MODELU

2006 - prezentacja C4 Picasso, następcy Xsary Picasso, która pozostaje jednak w ofercie na wybranych rynkach do 2013 r.
2007 - 7-osobowa odmiana Grand opcjonalnie (Exclusive) z pneumatyką tylnej osi
2009 - subtelny lifting, nowe wersje silnikowe
2013-  debiut Citroena C4 Picasso II

Citroen-C4-Picasso-II_4
Citroen C4 Picasso II.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Łańcuchy rozrządu w silnikach VTi/THP.
    W grę wchodzi rozciągnięcie łańcucha czy defekty napinacza/wariatora faz.
    Koszt naprawy: od 2000 zł
  • Awarie pneumatyki tylnej osi
    Miechy kosztują ok. 500 zł za sztukę. Nowy kompresor to wydatek ponad 2 tys. zł. 1/4 tej kwoty zapłacimy za element używany.
  • Zużycie rozrządu w 1.6 HDi
    Diesel 1.6 HDi posiada łańcuch spinający wałki rozrządu. Może się on rozciągnąć.
    Koszt wymiany: od 1000 zł
  • Problemy z elektroniką
    Zwykle drobne niedomagania (np. elektryczny hamulec ręczny, sterowanie klimatyzacją).
    Koszt diagnostyki: od 200 zł

ZALETY I WADY

+ Wygodne, przestronne i pomysłowo zaprojektowane wnętrze.
+ Wysoki komfort jazdy.
+ Ustawny bagażnik (mieści wózek).

- Usterkowe silniki benzynowe.
- Irytujące działanie zautomatyzowanej skrzyni biegów MCP.
- Drobne niedostatki w ergonomii.

WARTO KUPIĆ

Diesla 2.0 HDi, diesla 1.6 HDi lub, jeśli nie przeraża nas spalanie ok. 9 l/100 km, benzynowy 1.8 16V z ręczną skrzynią.

UWAŻAJ NA

Auta ze skrzynią półautomatyczną oraz benzynowe 1.6 VTi oraz 1.6 THP bez dokumentacji wymiany rozrządu.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także