Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia Sportage III

Kia Sportage III

Kia Sportage III

Bardzo dojrzały kompaktowy SUV z Korei ma niezłą opinię. Szkoda tylko, że benzynowe silniki niczym nie imponują.

  • Lata produkcji: 2010-2015
  • Silniki: benz. 1.6-2.4 (135-260 KM), diesle 1.7-2.0 (115-184 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 444/264 cm, szerokość/wysokość: 185/164 cm, bagażnik: 565-1530 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Poprzednik miał bardziej terenowy charakter i częściej napęd 4x4. W tej generacji Sportage pracuje prosty układ, ale można go „dopiąć” na stałe do 40 km/h (napęd obu osi występował tylko z silnikami 2.0). Miejsca w kabinie jest sporo, może go tylko brakować wyższym osobom na nogi, gdy usiądą z tyłu. Dosyć komfortowe jest zawieszenie. Zabezpieczenie przed korozją nie jest idealne, warto sprawdzić dolne krawędzie drzwi i dach nad przednią szybą.

Kia-Sportage-III_3
Stylistyka nadal na czasie, ergonomia dobra, ale nie doskonała. Tworzywa przeciętne, montaż porządny.

SILNIKI

1.6 GDI jest słabowity, ale bezproblemowy. 2.0 CVVT jeździ trochę lepiej. Teoretycznie można zamontować do niego LPG, ale trzeba pamiętać o regulacji luzów zaworowych. Nowszy 2.0 GDI, tak jak i 1.6 ma już wtrysk bezpośredni. Oszczędni powinni zwrócić uwagę na diesla 1.7 CRDi. Mało pali, jest dość trwały i nie ma nawet dwumasowego koła zamachowego. Dynamiczniejsze jednostki 2.0 CRDi są wyraźnie droższe w eksploatacji.

AWARYJNOŚĆ

Stukające przekładnie kierownicze wymieniano jeszcze na gwarancji. Zapycha się sitko w baku. Hałasują skrzynie biegów, a sprzęgła w 2.0 CRDi nie są zbyt trwałe.

KOSZTY

Jest coraz lepiej, ale nadal wybór zamienników nie zachwyca. Ceny – przeciętne.

SYTUACJA RYNKOWA

Trudno o wersje 4x4, za to sporo aut benzynowych jak na tę klasę. Świetna podaż, ale 3/4 ofert pochodzi z importu.

Kia-Sportage-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • W USA oferowano Kię Sportage również z benzynowymi silnikami 2.4 GDi (178 KM) oraz turbodoładowanym 2.0 o mocy aż 260 KM. Obie wersje mogły mieć napęd na przód lub 4x4.
  • Ten model bardzo dobrze wypadł w testach zderzeniowych Euro NCAP – zdobył pięć gwiazdek.
  • Za projekt nadwozia odpowiadał Peter Schreyer, stylista który wcześniej zaprojektował Audi TT pierwszej generacji.

CENY

35 000 zł – Egzemplarze z początku produkcji, większość to diesle, ale można znaleźć benzynową wersję 1.6 GDI.
44 000 zł – Tyle trzeba wydać, żeby kupić Sportage z napędem 4x4 i rozsądnym przebiegiem. Dominują diesle.
64 000 zł – Dobrze wyposażone auta z końca produkcji, z niedużymi przebiegami, większy wybór benzynowych Sportage.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 GDI 2.0 CVVT 2.0 GDI 2.4 GDI 1.7 CRDi 2.0 CRDi 2.0 CRDi
Pojemność skokowa 1591 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 2359 cm³ 1685 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 135 KM 163 KM 166 KM 178 KM 115 KM 136 KM 184 KM
Maks. moment obr. 164 Nm 195 Nm 205 Nm 228 Nm 260 Nm 319 Nm 383 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,5 s 10,4 s 10,4 s 9,5 s 12,3 s 10,8 s 9,8 s
Prędkość maks. 178 km/h 184 km/h 196 km/h 210 km/h 173 km/h 182 km/h 194 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,8 l/100 km 8,4 l/100 km 8,3 l/100 km 11,2 l/100 km 5,2 l/100 km 5,8 l/100 km 6,1 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - debiut 3. generacji Sportage
2011 - do gamy dołącza mocniejszy 184-konny diesel 2.0 CRDi (tylko z napędem 4x4)
2014 - modernizacja modelu, nowe reflektory przednie i tylne lampy, nowy zestaw wskaźników, 2.0 CVVT zastępuje 2.0 GDI
2016 - debiut następcy

Kia-Sportage-IV_4
Kia Sportage czwartej generacji.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Wycieki ze skrzyń manualnych
    Problem znany z innych aut Kii i Hyundaia. Do wymiany uszczelniacza trzeba zdemontować sprzęgło, nie warto tego zaniedbywać.
    Koszt uszczelnienia: od 650 zł
  • Korozja nadwozia
    Narażone są ranty nadkoli, brzegi maski oraz drzwi (na dole) i okolice przedniej szyby.
  • Nietrwałe skrzynie biegów w 2.0 CRDi
    Z czasem zaczynają coraz gorzej wchodzić biegi (głównie pierwszy), w skrajnych przypadkach hałasują łożyska.
    Koszt używanej skrzyni: 600-1600 zł
  • Przeciętna trwałość amortyzatorów
    Często były wymieniane jeszcze na gwarancji.
    Amortyzatory tylne: od 190 zł/szt.

ZALETY I WADY

+ Wystarczająca przestronność, wygodne fotele, spory bagażnik.
+ Dosyć trwałe materiały wykończeniowe.
+ Niezbyt skomplikowana konstrukcja.

- Wyciszenie mogłoby być lepsze.
- Tylko najmocniejszy diesel 2.0 oferuje bardzo dobrą dynamikę.
- Niezbyt mocne skrzynie biegów.

WARTO KUPIĆ

Słabsze wersje 1.6 GDI i 1.7 CRDi, jeśli osiągi nie są zbyt istotne. W trasy – diesla 2.0 CRDi. Wersje 4x4 będą mniej tracić.

UWAŻAJ NA

2.0 CVVT z LPG, nie każdy należycie dbał o instalację i luzy zaworowe. Sprowadzone diesle mogą mieć olbrzymie przebiegi.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także