Bardzo dojrzały kompaktowy SUV z Korei ma niezłą opinię. Szkoda tylko, że benzynowe silniki niczym nie imponują.
Poprzednik miał bardziej terenowy charakter i częściej napęd 4x4. W tej generacji Sportage pracuje prosty układ, ale można go „dopiąć” na stałe do 40 km/h (napęd obu osi występował tylko z silnikami 2.0). Miejsca w kabinie jest sporo, może go tylko brakować wyższym osobom na nogi, gdy usiądą z tyłu. Dosyć komfortowe jest zawieszenie. Zabezpieczenie przed korozją nie jest idealne, warto sprawdzić dolne krawędzie drzwi i dach nad przednią szybą.
1.6 GDI jest słabowity, ale bezproblemowy. 2.0 CVVT jeździ trochę lepiej. Teoretycznie można zamontować do niego LPG, ale trzeba pamiętać o regulacji luzów zaworowych. Nowszy 2.0 GDI, tak jak i 1.6 ma już wtrysk bezpośredni. Oszczędni powinni zwrócić uwagę na diesla 1.7 CRDi. Mało pali, jest dość trwały i nie ma nawet dwumasowego koła zamachowego. Dynamiczniejsze jednostki 2.0 CRDi są wyraźnie droższe w eksploatacji.
Stukające przekładnie kierownicze wymieniano jeszcze na gwarancji. Zapycha się sitko w baku. Hałasują skrzynie biegów, a sprzęgła w 2.0 CRDi nie są zbyt trwałe.
Jest coraz lepiej, ale nadal wybór zamienników nie zachwyca. Ceny – przeciętne.
Trudno o wersje 4x4, za to sporo aut benzynowych jak na tę klasę. Świetna podaż, ale 3/4 ofert pochodzi z importu.
35 000 zł – Egzemplarze z początku produkcji, większość to diesle, ale można znaleźć benzynową wersję 1.6 GDI.
44 000 zł – Tyle trzeba wydać, żeby kupić Sportage z napędem 4x4 i rozsądnym przebiegiem. Dominują diesle.
64 000 zł – Dobrze wyposażone auta z końca produkcji, z niedużymi przebiegami, większy wybór benzynowych Sportage.
SILNIK | 1.6 GDI | 2.0 CVVT | 2.0 GDI | 2.4 GDI | 1.7 CRDi | 2.0 CRDi | 2.0 CRDi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1591 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 2359 cm³ | 1685 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 135 KM | 163 KM | 166 KM | 178 KM | 115 KM | 136 KM | 184 KM |
Maks. moment obr. | 164 Nm | 195 Nm | 205 Nm | 228 Nm | 260 Nm | 319 Nm | 383 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,5 s | 10,4 s | 10,4 s | 9,5 s | 12,3 s | 10,8 s | 9,8 s |
Prędkość maks. | 178 km/h | 184 km/h | 196 km/h | 210 km/h | 173 km/h | 182 km/h | 194 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 6,8 l/100 km | 8,4 l/100 km | 8,3 l/100 km | 11,2 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,1 l/100 km |
2010 - debiut 3. generacji Sportage
2011 - do gamy dołącza mocniejszy 184-konny diesel 2.0 CRDi (tylko z napędem 4x4)
2014 - modernizacja modelu, nowe reflektory przednie i tylne lampy, nowy zestaw wskaźników, 2.0 CVVT zastępuje 2.0 GDI
2016 - debiut następcy
+ Wystarczająca przestronność, wygodne fotele, spory bagażnik.
+ Dosyć trwałe materiały wykończeniowe.
+ Niezbyt skomplikowana konstrukcja.
- Wyciszenie mogłoby być lepsze.
- Tylko najmocniejszy diesel 2.0 oferuje bardzo dobrą dynamikę.
- Niezbyt mocne skrzynie biegów.
Słabsze wersje 1.6 GDI i 1.7 CRDi, jeśli osiągi nie są zbyt istotne. W trasy – diesla 2.0 CRDi. Wersje 4x4 będą mniej tracić.
2.0 CVVT z LPG, nie każdy należycie dbał o instalację i luzy zaworowe. Sprowadzone diesle mogą mieć olbrzymie przebiegi.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6
SUMA: 17/24 pkt