Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Peugeot 2008 I

Niedoceniany model. Niekoniecznie trzeba na niego patrzyć jak na crossovera. Ale to znakomity następca 207 SW.

  • Lata produkcji: 2013-2019
  • Silniki: benz. 1.2-1.6 (82-130 KM), diesle 1.4-1.6 (68-120 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 416/254 cm, szerokość/wysokość: 174/155 cm, bagażnik: 350-1194 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Wnętrze jest całkiem przestronne, chociaż niektóre rzeczy (np. uchwyty na kubki ) można było rozwiązać lepiej. Przyzwyczajenia wymaga i-Cockpit (bardzo mała kierownica). Plus za wiele miękkich materiałów w kabinie. Jak na tę klasę bagażnik jest całkiem pojemny i ustawny.

Peugeot-2008-I_3
Używane Peugeoty 2008 zwykle są lepiej wyposażone od niżej pozycjonowanych 208.

SILNIKI

W 2008 nie występował usterkowy 1.6 THP. Była tylko pozbawiona doładowania odmiana VTi z nieco trwalszym rozrządem. Po liftingu wprowadzono trzycylindrowe 1.2 PureTech, które mają niezłą trwałość, przyzwoite osiągi i niewiele palą. Diesli HDi nie trzeba przedstawiać. Są świetne.

AWARYJNOŚĆ

Użytkownicy skarżą się niekiedy na drobne niedomagania pokroju stuków w zawieszeniu, ale to w zasadzie tyle. Diesle 1.4 HDi (oferowane w początkowym okresie) miewały kłopoty z trwałością katalizatorów. Żywotność rozrządu w benzynowym VTi zdecydowanie przedłuża skrócenie o połowę przebiegów między wymianami oleju.

KOSZTY

Póki co ograniczają się głównie do wymian oleju. Wiele aut kupionych w polskich salonach korzysta jeszcze z pakietu rozszerzonej obsługi serwisowej. Za rozsądną dopłatą można było wykupić pakiet darmowych przeglądów (co 30 tys. km) na 5 lat lub 150 tys. km.

SYTUACJA RYNKOWA

Na sprzedaż ok. 200 aut. Zdecydowana przewaga diesli. Dość łatwo o auto z polskiej sieci dealerskiej.

Peugeot-2008-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Auto bazuje na rozwiązaniach Peugeota 208 (płyta podłogowa PF1). Z mniejszego modelu zaadoptowano np. „kaskadową” architekturę deski rozdzielczej i-Cockpit.
  • Bliskie pokrewieństwo z 208 nie pozwoliło na techniczne ekstrawagancje. Wszystkie odmiany 2008 wyposażone są w napęd na przednią oś. Prześwit to 16,5 cm.
  • Większość wersji (poza 1.6 eHDI, 115 KM) ma 5-stopniową ręczną skrzynię biegów.

CENY

33 000 zł – Szansa na zakup sprawnego, zarejestrowanego auta. Tańsze są egzemplarze wymagające napraw.
40 000 zł – Wystarczający budżet na samochód sprzed liftingu. Zdecydowana przewaga diesli. Przebiegi 70-100 tys. km.
45 000 zł – Sporo poliftingowych egzemplarzy w idealnym stanie. Wiele z nich ma znikome przebiegi.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 VTi 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.6 VTi 1.6 HDi 1.6 HDi
Pojemność skokowa 1199 cm³ 1199 cm³ 1199 cm³ 1598 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Zasilanie benzynowy t.benzynowy t.benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 82 KM 110 KM 130 KM 120 KM 92 KM 115 KM
Maks. moment obr. 118 Nm 205 Nm 230 Nm 160 Nm 230 Nm 270 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,5 s 9,9 s 9,3 s 9,5 s 11,5 s 10,4 s
Prędkość maks. 169 km/h 191 km/h 200 km/h 196 km/h 181 km/h 188 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,9 l/100 km 4,7 l/100 km 4,8 l/100 km 5,9 l/100 km 4,0 l/100 km 4,0 l/100 km

HISTORIA MODELU

2013 - rozpoczęcie produkcji seryjnej, w polskich salonach od września
2016 - facelifting, głównie nowy pas przedni, inne reflektory, diesel 1.5 HDi, nawigacja Tom Tom
2017 - benzynowe 1.2 PureTech zyskują automatyczną, 6-stopniową skrzynię biegów
2019 - prezentacja drugiej generacji modelu 2008

Peugeot-2008-I_5
Peugeot 2008 I po liftingu.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Stuki w zawieszeniu
    Nieprzyjemne hałasy z zawieszenia bywają trudne do zdiagnozowania.
    Koszt naprawy: od 400 zł
  • Problemy z katalizatorami w dieslu
    Katalizator i DPF są zintegrowane w jednej obudowie. Pierwszy potrafi się obluzować.
    Koszt wymiany: od 1000 zł (używany)
  • Rozciągający się łańcuch rozrządu
    Słabym punktem benzynowego silnika 1.6 VTi jest mało trwały łańcuch rozrządu.
    Koszt wymiany: od 2000 zł
  • Stuki w przekładni kierowniczej
    Usterkę sygnalizują metaliczne hałasy podczas kręcenia kierownicą.
    Koszt regeneracji: od 700 zł

ZALETY I WADY

+ Funkcjonalne wnętrze. Niezłe materiały.
+ Niewielkie spalanie (także w 1.2 PureTech).
+ Zaskakująco niewielka utrata wartości.

- Ergonomia wymaga przyzwyczajenia (np. i-Cockpit).
- Przeciętna wyciszenie wnętrza.
- Brak odmian z napędem 4x4.

Peugeot-2008-I_4
Bagażnik ma regularne kształty i jest wyłożony miękką tkaniną.

WARTO KUPIĆ

Samochód ma bardzo dobrą opinię (praktycznie się nie psuje) więc wybór silnika zależy tylko od preferencji nabywcy.

UWAŻAJ NA

Samochody z turbodieslem 1.4 HDi (ryzyko usterki katalizatora) oraz benzynowe silniki 1.6 VTi (nietrwały rozrząd).

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także