Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota iQ

Toyota iQ

Toyota iQ

Najmniejszy model Toyoty jest czteroosobowy, co czyni z niego bardziej praktyczną alternatywę dla Smarta ForTwo.

  • Lata produkcji: 2007-2015
  • Silniki: benz. 1.0-1.33 (68-98 KM), diesel 1.4 (90 KM)
  • Wersje: htb 3d
  • Długość/rozstaw osi: 298/200 cm, szerokość/wysokość: 168/150 cm, bagażnik: 32-238 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Toyota postanowiła zbudować bardziej funkcjonalną alternatywę dla Smarta. W modelu iQ postawiono na układ foteli 3+1, w którym przestrzeń w drugim rzędzie jest współdzielona z bagażnikiem oraz miejscem w pierwszym rzędzie – by móc podróżować w cztery osoby przednie fotele trzeba przesunąć w stronę specjalnie skróconej deski rozdzielczej. 

Toyota-iQ_3

Deska rozdzielcza jest krótka, by zwiększyć przestrzeń dla pasażerów pierwszego rzędu.

SILNIKI

Źródłem mocy są sprawdzone w innych modelach Toyoty silniki. Optymalny kompromis między osiągami i spalaniem zapewnia jednostka 1.33. Nie należy obawiać się też diesla. To bardzo trwała konstrukcja japońskiej marki.

AWARYJNOŚĆ

Najmniejsza Toyota doskonale wypada we wszystkich raportach awaryjności. Podczas rutynowych przeglądów wymienia się najwyżej części eksploatacyjne (np. tarcze).

KOSZTY

Relacja ceny do wieku i funkcjonalności nie jest korzystna. Na tle również drogiego Smarta II Toyota iQ nie wypada już tak źle. Baza zamienników jest spora, bo wiele części można dopasować z innych modeli koncernu.

SYTUACJA RYNKOWA

Bardzo wyśrubowane ceny nie pozwoliły Toyocie iQ na odniesienie sukcesu na rynku pierwotnym w Polsce. W efekcie używane egzemplarze pochodzą z Zachodu. Jest ich niewiele, ale także zapotrzebowanie na iQ okazuje się ograniczone, więc każdy zainteresowany znajdzie auto dla siebie.

Toyota-iQ_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Toyota iQ to pierwszy model z tylną poduszką powietrzną. Po napełnieniu jest ona rozpięta za zagłówkami kanapy. Auto ma też boczne i kurtynowe poduszki oraz airbag chroniący kolana kierowcy.
  • Aby oszczędzić przestrzeń, mechanizm różnicowy wysunięto przed skrzynię biegów.
  • Na bazie Toyoty iQ powstał Aston Martin Cygnet. Za samochód oferowany w latach 2011-2013 wciąż trzeba zapłacić ponad 130 tys. zł.

CENY

11 000 zł – Część najtańszych egzemplarzy jest po mniejszych lub większych przejściach. Warto nieco dołożyć.
18 000 zł – Optymalny budżet zakupowy, który pozwoli na zakup zadbanego auta z udokumentowaną historią.
28 000 zł – Bardzo dobrze utrzymane auta z przebiegami poniżej 100 tys. km. Można trafić na iQ z krajowych salonów.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 VVT-i 1.33 Dual VVT-i 1.4 D-4D
Pojemność skokowa 998 cm3 1329 cm3 1364 cm3
Zasilanie benz. benz. turbodiesel
Moc maks. 68 KM 98 KM 90 KM
Maks. moment obr. 91 Nm 123 Nm 190 Nm
Przysp. 0-100 km/h 14,7 s 11,8 s 10,7 s
Prędkość maks. 150 km/h 170 km/h 170 km/h

HISTORIA MODELU

2007 prezentacja Toyoty iQ
2008 rozpoczęcie seryjnej produkcji
2012 wycofanie diesla z oferty 2014 iQ znika z europejskich salonów
2015 zakończenie produkcji, model nie doczekał się następcy

Aston-Martin-Cygnet_6

Aston Martin Cygnet bazuje na iQ.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużycie sprzęgła
    Miejska eksploatacja daje się we znaki sprzęgłu. Na rynku nie brakuje zamienników. 
    Koszt wymiany sprzęgła: od 600 zł
  • Wymiana tarcz i klocków hamulcowych
    Świeżo zakupione auto może wymagać serwisu obejmującego hamulce.
    Wymiana tarcz i klocków (przód): od 380 zł
  • Wymiana oleju w skrzyni CVT
    Opcją w wersji 1.0 była bezstopniowa skrzynia Multidrive. Mając na względzie żywotność jej pasa transmisyjnego, kół i innych elementów mechanicznych warto pomyśleć o wymianie oleju po zakupie auta, a później co ok. 60 tys. km. Będzie to tańsze od remontu skrzyni.
    Wymiana oleju w przekładni: od 800 zł

ZALETY I WADY

+ Bardzo wysoka trwałość mechaniczna.
+ Niskie zużycie paliwa, niezłe prowadzenie.
+ Łatwy dostęp do części eksploatacyjnych.

- Mała podaż i wyśrubowane ceny ofertowe.
- Brak bagażnika i ciasnota w kabinie przy jeździe z kompletem pasażerów.
- Model trudniejszy do odsprzedania niż Yaris.

Toyota-iQ_4

Gdy Toyotą iQ podróżuje komplet pasażerów, bagażnik niemal nie istnieje.

Toyota-iQ_5
Kufer można powiększyć do 238 l kosztem drugiego rzędu siedzeń.

WARTO KUPIĆ

Zadbany i dobrze prezentujący się egzemplarz z silnikiem 1.33. Zapewni radość
z jazdy i będzie łatwiejszy do sprzedania.

UWAŻAJ NA

Uszkodzone samochody z niepewną historią czy wysokim przebiegiem. Okazje bywają kosztowne i trudne do zbycia.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 2/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 6/6
Koszty 4/6

SUMA 16/24 pkt

Czytaj także