Najmniejszy model Toyoty jest czteroosobowy, co czyni z niego bardziej praktyczną alternatywę dla Smarta ForTwo.
Toyota postanowiła zbudować bardziej funkcjonalną alternatywę dla Smarta. W modelu iQ postawiono na układ foteli 3+1, w którym przestrzeń w drugim rzędzie jest współdzielona z bagażnikiem oraz miejscem w pierwszym rzędzie – by móc podróżować w cztery osoby przednie fotele trzeba przesunąć w stronę specjalnie skróconej deski rozdzielczej.
Źródłem mocy są sprawdzone w innych modelach Toyoty silniki. Optymalny kompromis między osiągami i spalaniem zapewnia jednostka 1.33. Nie należy obawiać się też diesla. To bardzo trwała konstrukcja japońskiej marki.
Najmniejsza Toyota doskonale wypada we wszystkich raportach awaryjności. Podczas rutynowych przeglądów wymienia się najwyżej części eksploatacyjne (np. tarcze).
Relacja ceny do wieku i funkcjonalności nie jest korzystna. Na tle również drogiego Smarta II Toyota iQ nie wypada już tak źle. Baza zamienników jest spora, bo wiele części można dopasować z innych modeli koncernu.
Bardzo wyśrubowane ceny nie pozwoliły Toyocie iQ na odniesienie sukcesu na rynku pierwotnym w Polsce. W efekcie używane egzemplarze pochodzą z Zachodu. Jest ich niewiele, ale także zapotrzebowanie na iQ okazuje się ograniczone, więc każdy zainteresowany znajdzie auto dla siebie.
11 000 zł – Część najtańszych egzemplarzy jest po mniejszych lub większych przejściach. Warto nieco dołożyć.
18 000 zł – Optymalny budżet zakupowy, który pozwoli na zakup zadbanego auta z udokumentowaną historią.
28 000 zł – Bardzo dobrze utrzymane auta z przebiegami poniżej 100 tys. km. Można trafić na iQ z krajowych salonów.
SILNIK | 1.0 VVT-i | 1.33 Dual VVT-i | 1.4 D-4D |
---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 998 cm3 | 1329 cm3 | 1364 cm3 |
Zasilanie | benz. | benz. | turbodiesel |
Moc maks. | 68 KM | 98 KM | 90 KM |
Maks. moment obr. | 91 Nm | 123 Nm | 190 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 14,7 s | 11,8 s | 10,7 s |
Prędkość maks. | 150 km/h | 170 km/h | 170 km/h |
2007 prezentacja Toyoty iQ
2008 rozpoczęcie seryjnej produkcji
2012 wycofanie diesla z oferty 2014 iQ znika z europejskich salonów
2015 zakończenie produkcji, model nie doczekał się następcy
+ Bardzo wysoka trwałość mechaniczna.
+ Niskie zużycie paliwa, niezłe prowadzenie.
+ Łatwy dostęp do części eksploatacyjnych.
- Mała podaż i wyśrubowane ceny ofertowe.
- Brak bagażnika i ciasnota w kabinie przy jeździe z kompletem pasażerów.
- Model trudniejszy do odsprzedania niż Yaris.
Zadbany i dobrze prezentujący się egzemplarz z silnikiem 1.33. Zapewni radość
z jazdy i będzie łatwiejszy do sprzedania.
Uszkodzone samochody z niepewną historią czy wysokim przebiegiem. Okazje bywają kosztowne i trudne do zbycia.
Funkcjonalność 2/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 6/6
Koszty 4/6
SUMA 16/24 pkt