Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Toyota Yaris III

Rynek wtórny uwielbia Yarisa. W efekcie miejska Toyota kosztuje dużo. Zadbane auta sprzedają się jednak szybko.

  • Lata produkcji: 2011-2019
  • Silniki: benz. 1.0-1.8 (69-212 KM), diesle 1.4 (90 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d
  • Długość/rozstaw osi: 394/251 cm, szerokość/wysokość: 169/151 cm, bagażnik: 285-1180 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Yaris należy do najbardziej pojemnych i funkcjonalnych modeli w segmencie. Złego słowa nie można powiedzieć także o właściwościach jezdnych. Toyota rozczarowuje natomiast jakością tworzyw czy dopracowaniem pokładowej elektroniki – nie jest to poziom liderów segmentu.

Toyota-Yaris-III_9

Kokpit ma ciekawy projekt, ale tworzywa mogłyby być lepsze. Tak bogata wersja to rzadkość.

SILNIKI

Do wyboru było mało silników, jednak gama w zupełności pokrywała oczekiwania klientów. Nie zabrakło w niej hybrydy, której udział w ogłoszeniach stale rośnie i niebem sięgnie 20%. Trzonem oferty jest benzynowy silnik 1.0. Jest nieco za słaby dla Yarisa i przeciętnie nadaje się do montażu LPG.

AWARYJNOŚĆ

Większość problemów to następstwo naturalnego zużycia eksploatacyjnego auta – a nie brakuje już takich, które przejeździły ok. 300 tys. km. Przy takich przebiegach konieczne stają się naprawy zawieszenia, układu hamulcowego czy osprzętu silników. Czasem obserwowane jest zwiększone spalanie oleju. Pojawiają się też problemy z katalizatorem. Jeżeli auto z benzynową jednostką 1.33 jeździ tylko na krótkich odcinkach, w jego głowicy mogą odkładać się duże ilości nagaru.

KOSZTY

Yaris kosztuje dużo, ale wysoka trwałość, niewielkie spalanie i mała utrata wartości kompensują początkowy wydatek.

SYTUACJA RYNKOWA

Wiele z blisko 1000 aut pochodzi z krajowych salonów. Dużo z nich to jednak wyeksploatowane pofirmowe Yarisy.

Toyota-Yaris-III_8

WARTO WIEDZIEĆ

  • Atutem wersji 1.33/1.5 oraz diesla 1.4 D-4D są precyzyjne, 6-biegowe skrzynie.
  • Topowa wersja GRMN z mechanicznie doładowanym silnikiem 1.8 (212 KM, 249 Nm) to auto dla kolekcjonerów mogących wydać ponad 150 tys. zł.
  • Na rynek wtórny może w niedalekiej przyszłości trafić duża liczba hybryd z miejskiej wypożyczalni. Nie odradzamy takich aut, ale sugerujemy dokładne sprawdzenie stanu technicznego.

CENY

14 000 zł – Samochody powypadkowe, poflotowe z wysokimi przebiegami lub używane wcześniej do nauki jazdy.
28 000 zł – Kwota pozwalająca na znalezienie krajowego Yarisa z dobrym wyposażeniem i przebiegiem ok. 150 tys. km.
73 000 zł – Dobrze wyposażone demonstracyjne auta dealerów z minimalnymi przebiegami. Często w hybrydowej wersji.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 VVT-i 1.33 Dual-VVT-i 1.5 Hybrid 1.4 D-4D
Pojemność skokowa 998 cm3 1329 cm3 1497 cm3 1364 cm3
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy + el. turbodiesel
Moc maks. 69 KM 99 KM 100 KM 90 KM
Maks. moment obr. 95 Nm 125 Nm 111 Nm 205 Nm
Przysp. 0-100 km/h 15,3 s 11,7 s 11,8 s 10,8 s
Prędkość maks. 155 km/h 175 km/h 165 km/h 175 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,3 l/100 km 5,1 l/100 km 3,6 l/100 km 3,9 l/100 km
Toyota-Yaris-III_4

Autorski diesel Toyoty to wyjątkowo trwały, a zarazem oszczędny silnik.

HISTORIA MODELU

2011 europejska premiera Yarisa III
2012 gamę uzupełnia wersja Hybrid
2014 pierwszy lifting – duży grill, LED-y z tyłu
2017 kolejna modernizacja – wycofanie diesla 1.4 D-4D, silnik 1.5 Dual-VVT-iE zamiast 1.33 Dual-VVT-i
2019 debiutuje Yaris IV

Toyota-Yaris-III_6

Zmodernizowany Yaris (od 2014 r.).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Nagar w głowicy silnika 1.33
    Czyszczenie osadów powstających w komorze spalania wymaga demontażu głowicy.
    Koszt czyszczenia: od 1500 zł
  • Problemy z elektroniką
    Komputer dość często sygnalizuje nieprawidłowy skład spalin czy awarię sondy lambda.
    Koszt diagnostyki: od 200 zł
  • Zacierające się zaciski tylnych hamulców
    Problem zwykle występuje w hybrydzie, której tylne hamulce mają mało pracy.
    Koszt regeneracji: od 250 zł/szt.
  • Pierwsze ogniska korozji
    Rdzawe wykwity mogą pojawiać się na klapie bagażnika i krawędziach błotników.
    Koszt lakierowania: od 600 zł/element

ZALETY I WADY

+ Funkcjonalne i przestronne nadwozie.
+ Duży bagażnik, pewne prowadzenie.
+ Bardzo niska utrata wartości.

- Przeciętne materiały wykończeniowe i ich podatność na zarysowania.
- Wysokie przebiegi aut poflotowych.
- Niezbyt dobrze wyciszone wnętrze.

Toyota-Yaris-III_5

285 l i regularny kształt stawiają bagażnik Yarisa na czele segmentu.

WARTO KUPIĆ

Najlepsze są auta w wersjach 1.33 lub Hybrid. Warto do nich dołożyć i poszukać egzemplarza z prywatnych rąk.

UWAŻAJ NA

Diesle z wysokimi przebiegami pochodzą z flot. Zwykle nie są dobrze wyposażone. Będą też trudniejsze do sprzedania.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 4/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 5/6
Koszty 5/6

SUMA 19/24 pkt

Czytaj także