Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Toyota RAV4 III

Znaczek Toyoty jest ważniejszy niż rocznik. Używane RAV4 III trzymają ceny, a auta z polskich salonów są koszmarnie drogie.

  • Lata produkcji: 2005-2012
  • Silniki: benz. 2.0-3.5 (152-273 KM), diesle 2.2 (136-177 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 433-462 (wersja USA)/256-266 cm, szerokość/wysokość: 182/169 cm, bagażnik: 450-1470 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

W Europie oferowano tylko 5-miejscową RAV4. W USA i na innych wybranych rynkach dostępna była także wydłużona odmiana 7-miejscowa. Cechą charakterystyczną modelu jest tylna klapa odchylana na bok i zawieszone na niej koło zapasowe (w wersji X w ogóle go nie ma bo zamiast niego producent dawał zestaw naprawczy). Na pochwałę zasługują tylne fotele – mają osobną regulację i składają się na płasko.

Toyota-RAV4-III_3

Solidny montaż i spasowanie. Narzekać można tylko na twarde plastiki i ciasnotę w drugim rzędzie.

SILNIKI

Podstawowa jednostka napędowa to benzynowy silnik 2.0 VVT-i. Po liftingu zastąpił go 2.0 Valvematic z zaawansowanym sterowaniem zaworami. Co ciekawe sprawia mniej problemów niż ten starszy, bo nie zużywa oleju silnikowego. Diesle to zakup podwyższonego ryzyka. Tak naprawdę jest to jeden niezbyt udany silnik 2.2 D-4D, tyle, że w różnych wersjach mocy.

AWARYJNOŚĆ

Najsłabszym punktem tego modelu jest właśnie diesel, w którym osiadają tuleje cylindrowe. Po liftingu jest podobno lepiej, ale inwestowanie w tę wersję zawsze będzie ruletką.

KOSZTY

Można narzekać na wysokie ceny aut i kosztowne części. Serwisowanie diesli to dramat. Ale wybór wersji benzynowej uwalnia użytkownika od większości problemów. Uwaga – nie polecamy montażu instalacji LPG.

SYTUACJA RYNKOWA

Najtańsze są diesle 2.2, ale już wiemy dlaczego. Lepiej nie szukać okazji tylko kupić wersję benzynową bez LPG.

Toyota-RAV4-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Niepraktyczne wyposażenie: topowa wersja wyposażeniowa X pozbawiona jest montowanego na klapie koła zapasowego. Zamiast tego otrzymała drogie opony run-flat.
  • Wiele aut ma napęd tylko na przód. W droższych wersjach z 4x4 W autach z napędem 4x4 za dołączanie tyłu odpowiada sprzęgło płytkowe. Można je zblokować przyciskiem.
  • Wersje z rynku amerykańskiego mają wydłużony rozstaw osi.

CENY

25 000 zł – Ceny powoli spadają, ale dotyczy to głównie diesli, które stają się coraz droższe w serwisowaniu.
35 000 zł – Auta po liftingu, duży wybór zadbanych wersji benzynowych, także tych z polskich salonów.
50 000 zł – Egzemplarze z końcówki produkcji. Warto się targować, bo w tej cenie można już kupić np. VW Tiguana.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 VVT-i 2.0 Valvematic 3.5 V6 2.2 D-4D 2.2 D-4D 2.2 D-CAT
Pojemność skokowa 1998 cm3 1987 cm3 3500 cm3 2231 cm3 2231 cm3 2231 cm3
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 152 KM 158 KM 273 KM 136 KM 150 KM 177 KM
Maks. moment obr. 194 Nm 198 Nm 333 Nm 310 Nm 340 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,6 s 10,5 s 8,7 s 10,5 s 10,0 s 9,3 s
Prędkość maks. 185 km/h 185 km/h 200 km/h 180 km/h 190 km/h 200 km/h

HISTORIA MODELU

2005 debiutuje RAV4 III w dwóch wariantach nadwoziowych: europejskim (krótki) oraz amerykańskim (przedłużony rozstaw osi)
2006 debiut rynkowy
2009 skromny lifting
2010 „duży” lifting, m.in. zupełnie nowy przód
2012 premiera RAV4 IV

Toyota-RAV4-III_5

Toyota RAV4 sprzed liftingu z 2010 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Wżery w aluminiowym bloku diesla
    O wystąpieniu problemu świadczy „znikający” płyn chłodniczy w 2.2 D-4D.
    Koszt naprawy: od 4000 zł
  • Spalanie oleju przez silnik benzynowy 2.0 VVT-i
    Problem jest szczególnie nasilony w jednostkach wyprodukowanych przed 2010 r.
    Koszt naprawy: od 2000 zł
  • Zużycie przekładni kierowniczej
    Hałasy i nierównomierny opór świadczą o początku końca przekładni.
    Koszt regeneracji: od 1000 zł
  • Problemy z filtrem sadzy w 2.2 D-CAT
    Mimo specjalnego układu wypalania sadzy (piąty wtryskiwacz), DPF nie jest niezawodny.
    Koszt regeneracji: od 500 zł

ZALETY I WADY

+ Praktyczne wnętrze i duży bagażnik.
+ Trwały silnik 2.0 Valvematic (po liftingu) oraz równie solidny układ napędowy.
+ Niewielka utrata wartości.

- Problematyczne silniki wysokoprężne.
- Wysokie ceny używanych egzemplarzy.
- Nieciekawy projekt wnętrza (toporna stylistyka, twarde, łamiące się, plastiki).

Toyota-RAV4-III_6
Polecamy wersje benzynowe. Diesle 2.2 są wyjątkowo – jak na Toyotę – awaryjne.

WARTO KUPIĆ

Benzynową RAV4 po kuracji odmładzającej. Im młodsze auto – tym lepiej (nie występuje m.in. problem spalania oleju).

UWAŻAJ NA

Diesle sprzed liftingu w 2010 r. Częściej zawodzi wersja o mocy 177 KM, ale są też doniesienia o awariach słabszej odmiany.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 5/6
Gama silników 3/6
Niezawodność 5/6
Koszty 3/6

SUMA 16/24 pkt

Czytaj także