Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Toyota RAV4 IV

Toyota RAV4 to stary rynkowy „wyjadacz”. Czwarta generacja jest tradycyjnie niezawodna. Nowością jest oryginalny wygląd.

  • Lata produkcji: 2013-2018
  • Silniki: benz./hybryd. 2.0-2.5 (152-197 KM), diesle 2.0-2.2 (124-150 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 457-460/266 cm, szerokość/wysokość: 184/166 cm, bagażnik: 547-1746 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Opisywana generacja Toyoty RAV4 jest jednym z najprzestronniejszych modeli w klasie kompaktowych SUV-ów. Uznanie budzi także bagażnik. Do jakości wykończenia i zabezpieczenia przed korozją także nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń. Jeśli ktoś na siłę doszukuje się minusów – za wadę może uznać brak wersji 7-miejscowej. Większość egzemplarzy sprzedawano w gotowych wersjach. Początkowo oferowano trzy: Active, Premium i Prestige.

Toyota-RAV4-IV_3

Brawo za oryginalność: lekko militarny styl tworzy we wnętrzu niepowtarzalny klimat.

SILNIKI

Kierowcy szukający prostej wersji „na lata”, powinni się zainteresować Toyotą RAV4 w bazowej odmianie z dwulitrowym, wolnossącym silnikiem o mocy 152 KM. Jeśli ktoś nie zniszczy go instalacją gazową, będzie jeździł i jeździł. Jeśli chodzi o diesle: do 2015 oferowano silniki 2.0 i 2.2 Toyoty (seria AD). Po kuracji odmładzającej zastąpił je 2.0 D-4D 2WW (wersja silnika BMW N47).

AWARYJNOŚĆ

Diesle Toyoty mają problemy z filtrami cząstek i osiadającymi tulejami cylindrowymi. Silnik BMW wsławił się usterkowym rozrządem. Chcesz mieć niezawodną RAV4, kupuj odmianę benzynową lub hybrydową .

KOSZTY

Wysokie ceny aut używanych, drogi serwis wersji wysokoprężnych.

SYTUACJA RYNKOWA

To jedna z najdroższych propozycji w tym segmencie. Ceny są przynajmniej stabilne a spadek wartości niski.

Toyota-RAV4-IV_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Osobom, które mają do wydania ok. 100 tys. zł polecamy zaprezentowaną po liftingu odmianę hybrydową. To wyjątkowo niezawodne auto z seryjnym automatem, które idealnie wpisuje się w proekologiczną politykę UE.
  • Diesel o mocy 143 KM jest jedynym silnikiem, który oferowano wyłącznie z napędem na przednią oś.
  • Montowano trzy rodzaje automatów: CVT, tradycyjny automat i przekładnię planetarną (w hybrydach).

CENY

55 000 zł – Najtańsze egzemplarze do jazdy kosztują ponad 50 tys. zł. Tańsze są „angliki” i auta do remontu.
70 000 zł – Duży wybór aut z napędem 4x4 i polską historią. Deklarowane przebiegi niższe niż 200 tys. km.
110 000 zł – Najdroższe egzemplarze dostępne na rynku wtórnym. Sporo ofert to samochody dostępne w salonach ASO.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 2.5 (USA) 2.5 Hybrid 2.0 D-4D 2.0 D-4D 2.2 D-4D
Pojemność skokowa 1987 cm3 2494 cm3 2494 cm3 1998 cm3 1995 cm3 2231 cm3
Zasilanie benzynowy benzynowy benz.+elektr. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 152 KM 180 KM 155/197 KM 124 KM 143 KM 150 KM
Maks. moment obr. 195 Nm 233 Nm 210 Nm 310 Nm 310 Nm 340 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,9 s 9,4 s 8,3 s 10,5 s 9,6 s 9,6 s
Prędkość maks. 185 km/h 180 km/h 180 km/h 180 km/h 195 km/h 190 km/h

HISTORIA MODELU

2012 prezentacja 4. generacji RAV4
2013 rozpoczęcie produkcji seryjnej
2015 niewielki lifting, na desce rozdzielczej znalazł się ekran TFT
2016 debiut wersji Hybrid
2018 nowy model

Toyota-RAV4-IV_5

RAV4 po liftingu z 2015 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Hałasy przy zamykaniu tylnej klapy
    Skrzypienie lub trzaski elektryczne sterowanej klapy bagażnika.
    Koszt naprawy: od 200 zł
  • Zużyte gumy stabilizatora
    Elementy mocujące stabilizator okazują się najsłabszym elementem zawieszenia.
    Koszt wymiany: od 500 zł
  • Stukające przekładnie kierownicze
    Jeżeli skręcaniu kół towarzyszą hałasy, zwykle konieczna jest regeneracja maglownicy.
    Koszt regeneracji: od 1000 zł
  • Awarie diesla 2.0 D-4D N47
    Najgorszym i najbardziej kosztownym scenariuszem jest rozciągnięcie rozrządu.
    Koszt naprawy: od 3000 zł

ZALETY I WADY

+ Solidnie zmontowane i przestronne wnętrze. Dość duży bagażnik.
+ Umiarkowane zużycie paliwa.
+ Podaż aut w bogatych wersjach.

- Wysokie ceny używanych egzemplarzy.
- Niezbyt intuicyjna obsługa systemu multimedialnego Touch 2 & Go.
- Zbyt szerokie ramiona kierownicy.

Toyota-RAV4-IV_4

Starsze diesle to konstrukcje Toyoty. Nowszego zapożyczono od BMW.

WARTO KUPIĆ

Polecamy odmiany benzynowe 2.0 bez LPG oraz hybrydy. To konstrukcje wyjątkowo niezawodne.

UWAŻAJ NA

Diesle. Zarówno te starsze Toyoty jak też nowsze – BMW mają sporo słabych punktów i okazują się drogie w naprawach.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 5/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 6/6
Koszty 4/6

SUMA 20/24 pkt

Czytaj także