Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Tankowanie gazem Audi A6 C6

Modele polecane do LPG – niezbyt młode, ale solidne

Używane – duże, wygodne i świetne do LPG. 11 modeli wartych uwagi

Prezentowane modele są komfortowe, przestronne i dają sporą przyjemność z jazdy, a instalacja gazowa istotnie ogranicza wydatki na paliwo.

Niestety – warto zrozumieć, że „możliwość przeróbki” auta na zasilanie gazowe nie oznacza tego samego co „idealne dopasowanie” lub „doskonała współpraca”. Producenci instalacji stają na głowie, aby sprostać wymaganiom współczesnych silników, ale wiąże się to z wysokimi kosztami samej instalacji, poważną ingerencją w silnik, sporym ryzykiem usterek eksploatacyjnych i jednoczesnym zużyciem obu paliw – benzyny i LPG. Nie zawsze użytkownik samochodu jest tego świadomy.

Jakie auta nadają się najlepiej do LPG

głowica silnika
Kluczem do bezproblemowej jazdy na LPG jest odpowiedniej jakości głowica.

W zestawieniu polecamy takie samochody do LPG, które mają pośredni, wielopunktowy wtrysk paliwa, solidną głowicę, hydrauliczną regulację luzów zaworowych i sporą wnękę na koło zapasowe, do której mieści się zbiornik o pojemności 50-60 l. Dopuszczalne są także modele z mechaniczną regulacją zaworów, rekomendowane przez mechaników.

Lepiej jest kupić samochód z silnikiem starszej generacji i zamontować instalację za 3-4 tys. zł, niż wykosztować się na coś nowoczesnego, przerabiać to za dwukrotnie wyższą kwotę, a później udowadniać sąsiadom, że jednak się dało. Owszem jeśli ktoś już ma taki pojazd – jak najbardziej może skorzystać z rynkowej oferty. Ale celowy zakup takiego auta z myślą o LPG jest raczej dyskusyjny.

Prezentujemy 11 samochodów, które być może nie są najmłodsze, ale z gazem dogadują się znakomicie.

Audi A6 C5 (1997-2004)

  • Ceny: od 10 000 zł

Audi A6 C5 (1997-2004)

Polecany silnik: 1.8 Turbo

Pojemność: 1781cm3, moc: 180 KM, maksymalny moment obrotowy: 235 Nm, prędkość maksymalna: 230 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s, średnie zużycie gazu: 10,0 l/100 km

  • Polecamy uwadze zadbane wersje 1.8T za 10-15 tys. zł. Są odporne na korozję i mają doskonałe osiągi.

Ten model jest skutecznie zabezpieczony przed korozją, więc starzeje się wolniej od większości rywali. Po zakupie trzeba się przygotować na remont wielowahaczowego zawieszenia, ale jeśli ktoś trafi na dobry egzemplarz, będzie to jedyny poważny wydatek.

Polecany silnik 1.8 Turbo ma pośredni wtrysk, turbodoładowanie i 20-zaworową głowicę. Imponuje elastycznością, nieźle przyspiesza, a przy tym jest dość ekonomiczny. Gaz doskonale się w nim „przyjmuje”. Jeździ się bardzo przyjemnie, a jednocześnie tanio. Ważny jest tylko dobry montaż, bo głowica nie toleruje ubogiej mieszanki.

BMW serii 5 E60 (2003-2010)

  • Ceny:  od 25 000 zł

BMW serii 5 E60 (2003-2010)

Polecany silnik: 525i

Pojemność: 2497 cm3, moc: 218 KM, maksymalny moment obrotowy: 250 Nm, prędkość maksymalna: 245 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,5 s, średnie zużycie gazu: 12,0 l/100 km

  • Dla jednych to model kontrowersyjny, dla innych – najlepszy na świecie. BMW E60 z 6-cylindrowym benzynowym silnikiem z LPG.

W dzisiejszych czasach coraz trudniej o samochody z 6-cylindrowymi „rzędówkami”. Kto raz zasmakował jazdy czymś takim, niechętnie przesiądzie się na terkoczące auto z silnikiem o połowę mniejszym. Sposobem na sprowadzenie wydatków paliwowych do przystępnego poziomu jest instalacja LPG.

Celowo nie polecamy najtańszych „piątek”. Chodzi o zadbany egzemplarz w wersji 525i albo 530i. Takie auto zapewnia wyższy komfort jazdy niż współczesne kompakty, które kosztują dwa lub nawet trzy razy tyle. Jeśli ktoś nie wierzy – powinien umówić się ze sprzedającym na jazdę próbną. Na instalację trzeba wydać 4-4,5 tys. zł. Ale naszym zdaniem warto.

Chevrolet Malibu (2007-2012)

  • Ceny: od 30 000 zł

Chevrolet Malibu (2007-2012)

Polecany silnik: 2.4

Pojemność: 2384 cm3, moc: 169 KM, maksymalny moment obrotowy: 217 Nm, prędkość maksymalna: 206 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie gazu: 12,0 l/100 km

  • Totalna egzotyka. To techniczny krewniak Opla Insignii. Polecamy uwadze auta z silnikiem 2,4 l.

Auto trafiło na naszą listę, ponieważ można je okazyjnie kupić w idealnym stanie z autentycznym przebiegiem poniżej 150 tys. km. Silnik ma sporą pojemność, ale tylko cztery cylindry, więc instalacja LPG nie będzie przesadnie droga (koszt ok. 3000 zł). Głowica cylindrów jest trwała, hydraulika zaworowa nie sprawia problemów. Auto nie jest demonem prędkości, zdecydowanie woli spokojne tempo.

Malibu to cichy i duży samochód, który można polubić. W internecie działa prężne forum – więc większość ewentualnych problemów eksploatacyjnych da się szybko rozwiązać. Można tam także wejść, żeby na podstawie wpisów użytkowników przekonać się do tego samochodu lub... odrzucić myśl o jego zakupie.

Citroen C5 II (2008-2017)

  • Ceny: od 15 000 zł

Citroen C5 II (2008-2017)

Polecany silnik: 2.0 16V

Pojemność: 1997 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,7 s, średnie zużycie gazu: 10,0 l/100 km

  • Jeśli Citroen C5, to najlepiej z dieslem. Ale można także wziąć pod uwagę wersję benzynową i zamontować LPG.

Można oczywiście kupić topową odmianę V6, ale żeby było ekonomicznie, polecamy poprzestać na zwykłej „dwulitrówce” lub słabszej odmianie 1.8. Te silniki całkiem przyzwoicie znoszą alternatywne paliwo.

Co ważne – jeśli ktoś obawia się „hydropneumatyki”, może wybrać wersję z tradycyjnym zawieszeniem, które nie będzie stanowiło wyzwania dla mechaników. W ogłoszeniach łatwo rozpoznać takie auta – mają tradycyjną dźwignię hamulca ręcznego. Zresztą w bazowych wersjach benzynowych właśnie takie odmiany są dominujące. Auta wyposażone w benzynowe silniki zwykle mają mniejsze przebiegi niż turbodiesle.

Mercedes klasy E W211 (2002-2009)

  • Ceny: od 15 000 zł

Mercedes klasy E W211 (2002-2009)

Polecany silnik: E 320

Pojemność: 3199 cm3, moc: 224 KM, maksymalny moment obrotowy: 315 Nm, prędkość maksymalna: 245 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,7 s, średnie zużycie gazu: 12,0 l/100 km

  • Ten samochód wymaga inwestycji, ale potrafi się odwdzięczyć.

Wersje przedliftingowe mają niedopracowaną pompę SBC, której wymiana kosztuje nawet 5 tys. zł. Polecane silniki V6 są obarczone wadą konstrukcyjną wałka wyrównoważającego. Ale jeśli ktoś trafi na starsze auto z usuniętymi usterkami, założenie instalacji przebiegnie bezproblemowo.

Można także sięgnąć po droższy egzemplarz po liftingu, który nie ma SBC, a jego wałek wyrównoważający jest bardziej wytrzymały. Przeróbki odmian kompresorem także są możliwe, ale wymagają bardziej doświadczonego montażysty. Wskazówka – przed zakupem V6 należy sprawdzić stan pneumatycznego zawieszenia.

Opel Insignia I (2008-2017)

  • Ceny: od 25 000 zł

Opel Insignia I (2008-2017)

Polecany silnik: 1.4 Turbo

Pojemność: 1364 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 195 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,4 s, średnie zużycie gazu: 10,0 l/100 km

  • Najlepiej sprzedają się diesle, ale w gamie jest także jedna wersja idealna do zasilania LPG...

Ważne, żeby się nie pomylić. Wolnossący benzynowy silnik 1.8 nie ma hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, więc często dopisywane w ogłoszeniach hasło „doskonały do LPG” jest pewnym nadużyciem.

Jeśli ktoś myśli o zasilaniu Insignii alternatywnym paliwem, powinien wybrać wersję 1.4 Turbo. Insignia w tej wersji była oferowana z instalacją fabryczną (1.4 Turbo EcoFlex LPG). Auto ma nawet wskaźnik poziomu LPG w menu komputera pokładowego. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby kupić wersję bez LPG i zlecić przeróbkę w niezależnym warsztacie. Wówczas odpadną nawet pewne problemy serwisowe, bo Insignie z fabrycznym LPG mają zablokowany odstęp do komputera gazowego i trzeba je serwisować w ASO.

Peugeot 407 (2004-2011)

  • Ceny: od 8000 zł

Peugeot 407 (2004-2011 r.)

Polecany silnik: 2.0 16V

Pojemność: 1997 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 213 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s, średnie zużycie gazu: 10 l/100 km

  • Bliski krewny Citroena C5. Ma dokładnie takie samo zawieszenie (oczywiście porównujemy do wersji bez „hydropneumatyki”).

Interesujący samochód rodzinny w przystępnej cenie. Po stronie minusów zapisujemy niepraktyczny, długi przód (którym łatwo zawadzić choćby o próg zwalniający), przeciętną elektronikę i kapryśny system wentylacji. To jednak bardzo dobra propozycja na autostrady. Ma nieźle wyciszone wnętrze. Zaletą odmiany kombi jest możliwość otwierania samej tylnej szyby (cała klapa ma drugi zamek).

Montaż instalacji LPG do wersji 1.8 czy 2.0 nie stanowi żadnego problemu. Te auta są świetnie zaopatrzone w części i tanie w naprawach.

Renault Laguna III (2007-2015)

  • Ceny: od 21 000 zł

Renault Laguna III (2007-2015)

Polecany silnik: 2.0 T

Pojemność: 1998 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 270 Nm, prędkość maksymalna: 220 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,2 s, średnie zużycie gazu: 10 l/100 km

  • Jeden z nielicznych modeli nowej generacji, który ma silnik starej daty. I jest to świetna jednostka wyposażona w turbodoładowanie.

Chodzi oczywiście o wersję 2.0 Turbo. Pośredni wtrysk paliwa, bardzo dobre osiągi, niskie koszty serwisowe, stosunkowo niedroga przeróbka na LPG. A najważniejsze, że to wszystko naprawdę działa!

Auto cieszy osiągami i nie drenuje kieszeni na stacji benzynowej. Zadbane egzemplarze sprzedają się jak świeże bułeczki.

Skoda Superb I (2001-2008)

  • Ceny: od 9000 zł

Skoda Superb I (2001-2008)

Polecany silnik: 1.8 Turbo

Pojemność: 1781cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 210 Nm, prędkość maksymalna: 216 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s, średnie zużycie gazu: 10,0 l/100 km

  • Ta sama technika co w Audi opisywanym na początku artykułu, tyle że w tańszym opakowaniu. 

To samo co w Audi wielowahaczowe zawieszenie, te same wzdłużnie ustawione silniki 1.8T czy 2.8 V6. Pierwsza generacja Superba pod względem wizualnym nie porywa, ale jeśli ktoś trafi na zadbany egzemplarz i założy do niego dobrą instalację LPG, będzie bardzo zadowolony z eksploatacji.

Wysoki komfort jazdy, niezłe osiągi, zużycie paliwa na poziomie 8-13 l/100 km i szerokie zaplecze tanich części zamiennych. Jedyne, czego można żałować to brak wersji kombi. Polecamy oczywiście odmiany z tradycyjną, ręczną skrzynią biegów. Klasyczne automaty (mimo że są trwałe) mogą wygenerować nieprzewidziane koszty tuż po zakupie.

Toyota Prius III (2009 -2015)

  • Ceny: od 28 000 zł

Toyota Prius III (2009 -2015)

Dane techniczne: 1.8 HSD

Pojemność: 1798 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 207 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s, średnie zużycie gazu: 5,5-8,5 l/100 km

  • Ktoś może powiedzieć, że to już przesada, ale skoro się sprawdza, to czemu nie? Oto hybryda z LPG!

Hybrydowe modele Toyoty słyną ze znikomej awaryjności i niskiego zużycia paliwa. W naszych testach Prius III zużywał ok. 5,5-6 l benzyny na 100 km w cyklu miejskim. Ale w przypadku tej Toyoty wydatki na paliwo da się jeszcze obniżyć, montując do niej instalację LPG. Przeróbka tak oszczędnego i zaawansowanego technicznie samochodu nie jest żadnym wyzwaniem. Benzynowy silnik ma pośredni wtrysk i hydrauliczną kompensację luzu 
zaworowego.

Volkswagen Passat B6 (2005-10)

  • Ceny: od 13 000 zł

Volkswagen Passat B6 (2005-10)

Polecany silnik: 1.6

Pojemność: 1595 cm3, moc: 102 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,4 s, średnie zużycie gazu: 9,0 l/100 km

  • Passat B6 nie jest najbardziej udanym modelem w historii VW, ale bazowa odmiana 1.6 jak najbardziej nadaje się do LPG i gwarantuje niskie koszty eksploatacji.

Przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne, niezłe zawieszenie (z przodu jest układ McPhersona) i prymitywny wręcz silnik z pośrednim wtryskiem 1.6 8V. Auto ma bardzo słabe osiągi, ale dzięki LPG jeździ się nim taniej niż dieslem.

Jaką instalację zamontować?

CANON_Canon EOS 5D Mark III_526358528-5263744674034
6-cylindrowy silnik rzędowy da się przystosować do LPG już za ok. 4 tys. zł. 

Sekwencyjny wtrysk LPG

Optymalnym i w zasadzie jedynym możliwym wyborem w przypadku polecanych przez nas samochodów jest instalacja sekwencyjnego wtrysku LPG. Jej koszt jest zależny od liczby cylindrów. W przypadku czterech wynosi 2,5-3 tys. zł. Za to w modelach sześciocylindrowych cena oscyluje w okolicy 4 tys. zł. Podobną kwotę należy przygotować na instalację do silników wyposażonych w turbodoładowanie lub mechaniczną sprężarkę.

Zasada działania instalacji sekwencyjnej

  • Gaz podawany jest w fazie lotnej przez wtryskiwacze gazowe, które montuje się jak najbliżej wtryskiwaczy benzynowych. Konieczne jest nawiercenie otworów w kolektorze ssącym.
  • Samochód uruchamia się na benzynie, później automatycznie włącza się zasilanie gazowe, a benzyna nie jest już dawkowana, lub jest dawkowana szczątkowo (np. podczas maksymalnego przyspieszania), żeby chronić gniazda zaworowe.

PODSUMOWANIE

Leciwe i dość tanie, ale wciąż całkiem żwawe Audi A6 C5 z kultowym już silnikiem 1.8T? A może młoda, nowoczesna i wciąż droga Toyota Prius III? Jak widać, można oszczędzać na paliwie, a jednocześnie cieszyć się z posiadania komfortowego, dobrze wyposażonego, a nierzadko dynamicznego samochodu. Ważne jest tylko to, by nie żałować gotówki na zakup egzemplarza w dobrym stanie bez LPG, a później odpowiednio dobrać instalację i zlecić przeróbkę w renomowanej firmie.

Czytaj także