Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Logo auta hybrydowego

Nie tylko Toyoty...

Używane hybrydy – przegląd rynku

123 RF

Nie tylko Toyoty...

Używane hybrydy – przegląd rynku

Sprawdzamy, jakie hybrydy można kupić na rynku wtórnym. W ofertach dominują Toyoty, co nie oznacza, że nie znajdziemy aut innych marek.

Hybryda to popularne określenie auta, w którym pod maską pracują przynajmniej dwa silniki 
– spalinowy i elektryczny (jeden lub więcej). Sekcja elektryczna wspomaga spalinową wysokim momentem obrotowym, a nawet całkowicie ją wyręcza podczas jazdy w korkach, obniżając zużycie paliwa. Oczywiście do zasilania jednostki elektrycznej niezbędny jest prąd. Akumulatory hybrydy ładują się podczas każdego hamowania i gdy zaczyna brakować prądu, ale generowanie prądu nie obciąża zbytnio jednostki spalinowej.

Wiodącym producentem hybryd jest Toyota, która od 1997 r. popularyzuje łączenie silnika elektrycznego z benzynowym, co najlepiej sprawdza się w miastach. Nie możemy jednak zapominać, że niektórzy producenci podążyli inną drogą i do hybryd z powodzeniem montują diesle, które gwarantują niskie zużycie paliwa i wysoki komfort także na dalszych trasach. W wybranych krajach europejskich, w tym także w Polsce, hybrydy benzynowe przystosowuje się do zasilania gazem, co jeszcze bardziej redukuje koszty eksploatacji.

Audi Q5 Hybrid (2011-2015)

  • Ceny: od 100 000 zł

Audi Q5 Hybrid (2011-2015)

Dane techniczne: Q5 Hybrid

Moce silników: 2.0 TFSI (211 KM) + silnik elektryczny (54 KM), moc systemowa: 245 KM, prędkość maksymalna: 225 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,1 s, średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km

Samochód był produkowany w latach 2011-2015. Wyposażono go w benzynową jednostkę 2.0 TFSI o mocy 211 KM i silnik elektryczny rozwijający 54 KM. Występuje wyłącznie w wersji z napędem na cztery koła. Auto było jednym z pierwszych modeli na rynku, w których zastosowano wytrzymałe akumulatory litowo-jonowe. W razie potrzeby jest w stanie pokonać niewielki odcinek (2-3 km) w trybie bezemisyjnym. Na rynku to biały kruk.

Zalety i wady

  • Bardzo wysoka jakość wykonania
  • Świetne osiągi i prowadzenie
  • Znikoma podaż aut oraz części

BMW Active Hybrid 5 (2011-2017) 

  • Ceny: od 70 000 zł

BMW Active Hybrid 5 (2011-2017)

Dane techniczne: Active Hybrid 5

Moce silników: 3.0 R6 (306 KM) + silnik elektryczny (54 KM), moc systemowa: 340 KM, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,9 s, średnie zużycie paliwa: 7,0 l/100 km

Niszowa wersja produkowana w latach 2011-2017. Pod maską pracuje benzynowa rzędowa „szóstka” o mocy 306 KM, a wspomaga ją 54-konny silnik elektryczny. Samochód jest wyposażony w 8-zakresowy automat przekazujący napęd na tylne koła. Auto zostało zaprojektowane z myślą o osiągach, ekologia stała raczej na drugim planie. Maksymalny dostępny moment obrotowy to 450 Nm, a więc tyle, ile w turbodieslu 525d.

Zalety i wady

  • Świetne osiągi
  • Wykonanie wnętrza
  • Bardzo wysoki komfort jazdy
  • W ogłoszeniach tylko kilka sztuk

Citroen DS5 Hybrid4 (2012-2017)

  • Ceny: od 40 000 zł

Citroen DS5 Hybrid4 (2012-2017)

Dane techniczne: DS5 Hybrid4

Moce silników: 2.0 HDi (163 KM) + silnik elektryczny (37 KM), moc systemowa: 200 KM, prędkość maksymalna: 211 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s, średnie zużycie paliwa: 3,5 l/100 km

Pełna nazwa tego auta to Citroen DS5 Hybrid4 EGS6 Airdream. Produkowany w latach 2012-2017 model jest bardzo atrakcyjną propozycją przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze – silnik elektryczny współpracuje z turbodieslem, więc autem oszczędnie jeździ się także w dalszych trasach. Po drugie – sekcja elektryczna napędza tylne koła i tak długo, jak długo jest prąd w akumulatorach, do dyspozycji jest napęd na obie osie. Z roku na rok podaż na rynku wtórnym rośnie.

Zalety i wady

  • Interesująca koncepcja napędu
  • Atrakcyjne ceny ofertowe
  • Bogate wyposażenie
  • Stosunkowo tanie części
  • Słaba skuteczność napędu 4x4

Ford Mondeo 2.0 Hybrid (2014-2019)

  • Ceny: od 55 000 zł

Ford Mondeo 2.0 Hybrid (2014-2019)

Dane techniczne: 2.0 Hybrid

Moce silników: 2.0 R4 (145 KM) + silnik elektryczny (45 KM), moc systemowa: 187 KM, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s, średnie zużycie paliwa: 4,2 l/100 km

Zaskakująco popularny model w ogłoszeniach (produkowany w latach 2014-2019). Sporo ofert dotyczy aut sprowadzonych z USA, ale trafiają się także egzemplarze z polskich salonów. Technicznie – klasyka, czyli napęd przedni, niewysilona dwulitrowa jednostka benzynowa, silnik elektryczny i bezstopniowa przekładnia CVT.

Zalety i wady

  • Spora podaż
  • Rozsądne ceny
  • Dużo aut po wypadkach (z USA)

Honda CR-Z 1.5 Hybrid/IMA (2010-2016)

  • Ceny: od 25 000 zł

Honda CR-Z 1.5 Hybrid/IMA (2010-2016)

Dane techniczne: 1.5 Hybrid/IMA

Moce silników: 1.5 R4 (121 KM) + silnik elektryczny (20 KM), moc systemowa: 137 KM, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s, średnie zużycie paliwa: 5,0 l/100 km

Model kreowany na spadkobiercę kultowego modelu CRX okazał się marketingową pomyłką. Wyłącznie hybrydowy CR-Z był produkowany w latach 2010-2016, a wyniki sprzedaży okazały się rozczarowujące. Powód – osiągi (moc to zaledwie 128-137 KM) nie dorównują atrakcyjnej sylwetce. Fakt, że to jedna z nielicznych hybryd z „manualem” nie jest w stanie tego wynagrodzić. Mimo wszystko na rynku wtórnym to atrakcyjna propozycja. Auto jest ekonomiczne, ładne i niezbyt drogie.

Zalety i wady

  • Atrakcyjna stylizacja
  • Wysoki poziom niezawodności
  • Ręczna skrzynia
  • Za słabe osiągi jak na spadkobiercę modelu o takich tradycjach

Kia Niro Hybrid (od 2016 r.)

  • Ceny: od 65 000 zł

Kia Niro Hybrid (od 2016 r.)

Dane techniczne: 1.6 Hybrid

Moce silników: 1.6 R4 (105 KM) + silnik elektryczny (44 KM), moc systemowa: 141 KM, prędkość maksymalna: 162 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 4,4 l/100 km

Pierwszy hybrydowy model Kii to techniczny „bliźniak” Hyundaia Ioniqa. Początkowo dostępny tylko jako klasyczna hybryda, później także jako hybryda plug-in. Samochód jest bardzo nowoczesną konstrukcją. Jego benzynowy silnik (1.6 GDI/105 KM), podobnie jak wielu modelach Toyoty, pracuje w cyklu Atkinsona. W Polsce Niro to jedna z popularniejszych hybryd innych niż Toyota.

Zalety i wady

  • Funkcjonalne nadwozie
  • Niezawodny napęd
  • Dwusprzęgłowa skrzynia biegów
  • Bogate wyposażenie
  • Przeciętne osiągi
  • Wysokie ceny

Mercedes S 400 Hybrid (2009-2013)

  • Ceny: od 75 000 zł

Mercedes S 400 Hybrid (2009-2013)

Dane techniczne: S 400 Hybrid

Moce silników: 3.5 V6 (279 KM) + silnik elektryczny (20 KM), moc systemowa: 299 KM, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,2 s, średnie zużycie paliwa: 8,1 l/100 km

Mercedes dysponuje olbrzymim potencjałem w zakresie produkcji aut hybrydowych i elektrycznych, ponieważ od lat kooperuje z chińskimi gigantami w tej branży. Klasa S W221 S 400 Hybrid była tylko próbką tych możliwości. Jednostka elektryczna ma moc zaledwie 20 KM, a jej podstawowym zadaniem jest usprawnienie pracy systemu start/stop. Główną zaletą modelu jest mocna „benzyna” V6 wykonana w starej technologii MPI.

Zalety i wady

  • Stary, dobry silnik benzynowy
  • Niezłe działanie systemu start/stop
  • Małe oszczędności w spalaniu

Mitsubishi Outlander PHEV (2014-2020)

  • Ceny: od 60 000 zł

Mitsubishi Outlander PHEV (2014-2020)

Dane techniczne: 2.0 PHEV

Moce silników: 2.0 R4 (120 KM) + 2 silniki elektryczne (82 KM), moc systemowa: 199 KM,  prędkość maksymalna: 170 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,0 s, średnie zużycie paliwa: 5,8 l/100 km

Przeciętnie wykonane wnętrze kontrastuje z zaawansowaną technologią. Przednie koła napędza silnik 2.0 MIVEC o mocy 121 KM (2.4, 135 KM od 2018 r.), a napęd na tylne koła realizują dwie jednostki elektryczne. To hybryda plug-in, więc można doładowywać ją z gniazdka. Przy delikatnym sposobie jazdy na samym prądzie Outlander może pokonać nawet 50 km. To bardzo wygodny samochód do jazdy w cyklu mieszanym. Na trasie brakuje mu mocy i staje się głośny. Po wyczerpaniu prądu spala ponad 10 l/100 km.

Zalety i wady

  • Wygodne i przestronne wnętrze
  • Auto do jazdy głównie po mieście
  • Kiepskie osiągi na trasie

Peugeot 508 RXH (2012-2018)

  • Ceny: od 35 000 zł

Peugeot 508 RXH (2012-2018)

Dane techniczne: 2.0 RXH

Moce silników: 2.0 HDi (163 KM) + silnik elektryczny (37 KM), moc systemowa: 200 KM, prędkość maksymalna: 213 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s, średnie zużycie paliwa: 4,1 l/100 km

Hybrydowe 508 ma pod maską silnik wysokoprężny, a sekcja elektryczna dopędza tylne koła. To świetny, oszczędny oraz dobrze wyposażony i wyciszony samochód na dalsze trasy. Auto było produkowane w dwóch wersjach: zwykłej (HYbrid4) oraz podwyższonej (RXH, na fot.). Co ciekawe – z czasem zrezygnowano z produkcji hybrydy i model RXH opuszczał fabrykę wyłącznie z napędem na przednie koła.

Zalety i wady

  • Hybryda z oszczędnym dieslem
  • Napęd 4x4 nie działa po wyczerpaniu akumulatorów

Peugeot 3008 HYbrid4 (2011-2015)

  • Ceny: od 33 000 zł

Peugeot 3008 HYbrid4 (2011-2015)

Dane techniczne: HYbrid4

Moce silników: 2.0 HDi (163 KM) + silnik elektryczny (37 KM), moc systemowa: 200 KM, prędkość maksymalna: 191 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s, średnie zużycie paliwa: 4,0 l/100 km

Technika dokładnie ta sama, co w opisanym powyżej modelu 508. Podobne są także ceny. Auto było produkowane w latach 2011-2015. Tak jak w 508, między spalinowym napędem przednim a elektrycznym tylnym nie ma połączenia wałem. Synchronizacją steruje elektronika. Imponuje moment obrotowy. Diesel produkuje 300 Nm, a sekcja elektryczna – 200 Nm. Auto zachwyca wyciszeniem i elastycznością.

Zalety i wady

  • Bardzo dobre parametry techniczne
  • Ograniczona podaż samochodów oraz części zamiennych (choć te używane nie są przesadnie drogie)

Toyota Yaris (2012-2019)

  • Ceny: od 35 000 zł

Toyota Yaris (2012-2019)

Dane techniczne: 1.5 Hybrid

Moce silników: 1.5 R4 (73 KM) + silnik elektryczny (61 KM), moc systemowa: 100 KM, prędkość maksymalna: 165 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s, średnie zużycie paliwa: 3,0 l/100 km

Hybrydowy Yaris zadebiutował w 2012 roku i z miejsca podbił rynek, ponieważ był najtańszą hybrydą dostępną w Polsce. Pod względem technicznym to całkiem niezła konstrukcja wykorzystująca przekładnię bezstopniową eCVT, silnik benzynowy 1.5 i jeden elektryczny. Łączna moc 100 KM jest całkowicie wystarczająca. Producentowi udało się upchać dodatkowe elementy napędu bez szkody dla objętości bagażnika.  

Zalety i wady

  • Dobra, a jednocześnie niezbyt droga hybryda do miasta
  • Przeciętne wykończenie

Toyota Auris II (2012-2019)

  • Ceny: od 36 000 zł

Toyota Auris II (2012-2019)

Dane techniczne: 1.8 Hybrid

Moce silników: 1.8 R4 (105 KM) + silnik elektryczny (44 KM), moc systemowa: 141 KM, prędkość maksymalna: 162 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 4,4 l/100 km

Nie każdemu musi się podobać Toyota Prius, nie każdego także stać jest na Priusa. Właśnie z tego powodu japoński producent wprowadził na rynek hybrydowe wersje Aurisa, które korzystają z technologii swojego „krewniaka”. O ile hybrydowy Auris I jest modelem niszowym, o tyle opisywana, druga generacja (2012-2019) to bestseller, który upodobali sobie taksówkarze. Do wielu egzemplarzy z powodzeniem domontowano instalację LPG. Warto zauważyć, że ten sam zespół napędowy wykorzystuje kompaktowy Lexus CT 200h (2010-2020), którego ceny rozpoczynają się od ok. 40 tys. zł.  

Zalety i wady

  • Trwały silnik benzynowy
  • Niezawodna przekładnia planetarna
  • Przeciętny komfort w trasie

Toyota Prius II (2003-2009)

  • Ceny: od 15 000 zł

Toyota Prius II (2003-2009)

Dane techniczne: 1.5 Hybrid

Moce silników: 1.5 R4 (76 KM) + silnik elektryczny (68 KM), moc systemowa: 110 KM, prędkość maksymalna: 170 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s, średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km

Toyota Prius II (2003-2009) staje się youngtimerem. Przez lata była wyśmiewana (zwłaszcza na rynku amerykańskim), ale doskonałe wyniki sprzedaży wskazały, że właśnie do takich modeli będzie należała przyszłość motoryzacji. Priusa II napędza trwały, ale dość anemiczny silnik benzynowy 1.5, który współpracuje z jednostką elektryczną. Napęd przekazuje na koła niezawodna przekładnia planetarna eCVT, która jest znacznie trwalsza od pracujących podobnie pod względem akustycznym przekładni CVT z pasem. Na naszym rynku to najtańsza używana hybryda, którą da się jeszcze trochę pojeździć. Do miasta ją polecamy. Na dalsze trasy – raczej nie.

Zalety i wady

  • Atrakcyjne ceny
  • Trwała mechanika
  • Sporo części zamiennych
  • Mizerna jakość wykończenia

Toyota Prius III (2009-2016)

  • Ceny: od 30 000 zł

Toyota Prius III (2009-2016)

Dane techniczne: 1.8 Hybrid

Moce silników: 1.8 R4 (98 KM) + silnik elektryczny (82 KM), moc systemowa: 136 KM, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,4 s, średnie zużycie paliwa: 3,9 l/100 km

Znacznie lepsza od Priusa II, ale jeszcze nie tak droga jak Prius IV. Toyota Prius III (2009-2016) cieszy się sporym zainteresowaniem na rynku wtórnym i trzyma ceny. Trudno kupić egzemplarz tańszy niż 30 tys. zł, a przebiegi tych aut – zwykle wyższe niż 300 tys. km – zniechęcają. Trzeba uważać na auta sprowadzane, które jeździły jako taksówki i mają na licznikach jeszcze więcej kilometrów. Najważniejsze zmiany w porównaniu ze starszą generacją to lepsze osiągi, wyższa jakość wykończenia i lepsza przestronność wnętrza. Użytkownicy cenią sobie ogólną trwałość konstrukcji. Dzięki olbrzymiej – jak na hybrydy – popularności Prius jest doskonale zaopatrzony w nowe i używane części zamienne. Zadbane auto można sprzedać na pniu.

Zalety i wady

  • Niezły komfort jazdy
  • Przestronne wnętrze
  • Niskie zużycie paliwa
  • Bardzo wysokie ceny aut

PODSUMOWANIE

Jeśli kupować używaną hybrydę, to najlepiej klasyczną lub z możliwością doładowywania, czyli plug-in. Najtańsze rozwiązania typu mild hybrid nie dają mierzalnych oszczędności w zużyciu paliwa, więc po ich zakupie można poczuć rozczarowanie. Zalecaną konfiguracją do miasta jest połączenie z prostym, 4-cylindrowym silnikiem benzynowym. Na dalszych trasach znacznie lepiej sprawdzają się hybrydy z silnikami R6, V6 lub z turbodieslami, które przy prędkościach autostradowych pracują na niskich obrotach.

Czytaj także