Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacie Duster I i II

Porównanie SUV-ów w przystępnych cenach

Używany Duster I kontra Duster II. Którą Dacię wybrać – starszą w lepszej konfiguracji czy nowszą w uboższej?

archiwum

Porównanie SUV-ów w przystępnych cenach

Używany Duster I kontra Duster II. Którą Dacię wybrać – starszą w lepszej konfiguracji czy nowszą w uboższej?

Dwie generacje auta, które podbiło polski rynek i zmieniło wizerunek Dacii. Która jest lepszym wyborem – pierwszy Duster w wersji 4x4 czy może druga generacja z przednim napędem? Na jaki silnik postawić – diesla czy „benzynę”? Wybór wcale nie jest oczywisty.

Dacia Duster I, 2010-2017 r.

Dacia Duster I bok

  • Ceny: 18-65 tys. zł
  • Silniki benzynowe: 1.2-1.6 (105-125 KM)
  • Silniki Diesla: 1.5 (90-110 KM)

    Duster wprowadził markę Dacia w świat crossoverów. Już pierwsza generacja zdobyła ogromną popularność wśród klientów w całej Europie, w tym także w Polsce. Filarem sukcesu był udany, a do tego bezkonkurencyjnie wyceniony produkt. W 2010 roku podstawowa wersja w salonie kosztowała 39 900 zł.

Dacia Duster II, od 2018 r.

Dacia Duster II bok

  • Ceny: 40-90 tys. zł
  • Silniki benzynowe: 1.0-1.6 (90-150 KM)
  • Silniki Diesla: 1.5 (90-115 KM)

    Dostępna od 2018 roku druga generacja nie odbiega swoją koncepcją, ani nawet ogólnym zarysem sylwetki, od dobrze przyjętego poprzednika. Tym, co najbardziej się zmieniło, jest cennik. Nawet uwzględniając kurs euro, Duster II wyraźnie podrożał. Mimo to cieszy się nieustającym powodzeniem.

Moda na SUV-y trwa już od kilkunastu lat. Dacia nie mogła lekceważyć tego segmentu rynku i w 2010 r. pokazała swoje dzieło. Duster od początku oferował wiele za bardzo niewiele. Okazał się najtańszym uterenowionym autem na rynku. Nadwozie o długości przeciętnego kompaktu (4,32 m) oznaczało przestronną kabinę i całkiem pakowny i ustawny bagażnik. Do tego dodano prostą technikę i silniki z półki Renault, aby zagwarantować niedrogą eksploatację.

Jak przystało na Dacię, podstawowa wersja nie miała w zasadzie żadnego wyposażenia, za to była nieprzyzwoicie tania. Jako zanęta cennikowa przyciągała klientów, którzy wybierali bogatsze wersje, mające przynajmniej zestaw audio i klimatyzację.

Taki pomysł na samochód okazał się ogromnym sukcesem w niemal całej Europie, w tym także w Polsce.

Używane Dustery: nowszy czy starszy

Druga generacja weszła do sprzedaży w naszym kraju na początku 2018 r. Podstawowe wymiary auta pozostały niemal identyczne, więc nie można spodziewać się rewolucji pod względem obszerności wnętrza. Niestety ucierpiał bagażnik, oferując teraz pojemność mniejszą o ok. 30 litrów.

Sporo zamieszania było za to pod maską, gdzie można zauważyć efekty zastosowanego downsizingu. Pojawiły się nowe jednostki z doładowaniem, co wyraźnie podniosło ceny. Klienci okazali się niewzruszeni, dzięki czemu Duster wskoczył na podium najchętniej wybieranych nowych samochodów nad Wisłą, a i dziś jest w ścisłej czołówce.

Używane Dustery: napęd na przód czy 4x4

Duster w wersji z napędem obydwu osi został przygotowany do jazdy w lekkim terenie. Mowa nie o ubitym piaszczystym dojeździe nad jezioro – to potrafi każe auto. W Rumunii, zwłaszcza w górach, wciąż jest sporo nieutwardzonych dróg, które po deszczach zamieniają się w błotniste szlaki – trudne lub wręcz niemożliwe do pokonania przez samochody z napędem jednej osi.

Terenowy Duster ma więc nie tylko spory prześwit (210 mm), ale dysponuje ciekawym układem przeniesienia napędu. Zamiast skrzyni o pięciu przełożeniach z modeli 2WD zastosowano sześciobiegową przekładnię z krótką „jedynką”. Nie ma ona aż tak niskiego przełożenia jak w „terenówkach” z reduktorem, ale pozwala na sprawniejsze poruszanie się w terenie i oszczędza sprzęgło.

Dacia zaadaptowała napęd 4WD z Nissana. Jego obsługa jest bajecznie prosta. Kierowca ma do dyspozycji pokrętło z trzema trybami do wyboru: 2WD, 4WD Auto i 4WD Lock.

Pierwszy – 2WD – powoduje przekazywanie napędu wyłącznie na przednie koła, służy do normalnej jazdy w dobrych warunkach pogodowych i pomaga oszczędzać paliwo.

Nie zjeżdżając z asfaltu, można też skorzystać z minimalnie mniej ekonomicznego trybu 4WD Auto, automatycznie rozdzielającego napęd pomiędzy osie. Jego stosowanie znacząco zwiększa bezpieczeństwo na śliskich nawierzchniach, np. w deszczu albo zimą, jest też zalecane podczas holowania przyczepy.

Trybu 4WD Lock można używać jedynie na luźnych nawierzchniach, jak błoto czy piach. Blokuje on rozdział momentu na poszczególne koła, imitując blokady mechanizmów różnicowych. Jego sprawność jest zaskakująco wysoka. W drugiej generacji zwiększono prześwit do 217 mm, reszta pozostała bez zmian.

Używane Dustery: którego wybrać

Czy poszukując około pięcioletniego samochodu, warto rozważać pierwszego Dustera 4WD jako alternatywę dla nowszego, ale wyposażonego jedynie w przedni napęd?

Wszystko zależy od naszych potrzeb. Większość nabywców nowych crossoverów i SUV-ów odpowiedziała już na to pytanie – popularność napędu obu osi jest umiarkowana i sukcesywnie... spada. Dzieje się tak dlatego, że kierowcy po pierwszej fali zachwytu napędem obu osi odkrywają jego wady. Powoduje on wzrost masy pojazdu i generuje większe opory, przez co rośnie zużycie paliwa. Korzyści są spore, ale jedynie gdy naprawdę zjeżdżamy z utwardzonej drogi albo mieszkamy w górach. W przeciwnym wypadku napęd na cztery koła może się nam przydać na śliskich nawierzchniach, ale pod warunkiem że wpadniemy w poślizg i akurat mamy włączony tryb 4WD.

Choć dla wielu kierowców może to zabrzmieć jak herezja, to jednak naszym zdaniem w większości przypadków lepiej kupić wersję z napędem przedniej osi, a zaoszczędzoną kwotę zainwestować w wysokiej klasy opony.

Używane Dustery: jaka wersja silnikowa

Kolejne pytanie dotyczy wyboru jednostki napędowej. Co będzie lepsze – diesel czy silnik benzynowy? Większość kupujących używane auta to klienci indywidualni, a roczne przebiegi statystycznie spadają z każdym kolejnym właścicielem. Dlatego do Dustera polecamy silniki benzynowe – i to w zasadzie każdy z nich.

Szukając egzemplarza z instalacją LPG, lepiej wybrać wersję „fabryczną”, z pewnością będzie generowała mniej problemów.

Silniki z doładowaniem już same w sobie oferują niskie spalanie, czego nie można powiedzieć o jednostce 1.6 16V z pierwszej generacji.

Zakup diesla 1.5 dCi obarczony jest pewnym ryzykiem, bowiem jest on wrażliwy na jakość oleju i częstotliwość jego wymiany. Jego rzadkie serwisowanie może prowadzić do przedwczesnego zużycia panewek silnika. Szukając diesla, zdecydowanie lepiej rozglądać się za egzemplarzem z udokumentowaną historią i wymianami oleju co maksimum 15 tys. km.

Używane Dustery: koszty

Dacia Duster I

Dacia Duster I przod

Przebieg typowy dla rocznika 2017 to 80-150 tys. km. Duster od początku cieszył się sporą popularnością w naszym kraju. Oznacza to, że na rynku samochodów używanych sytuacja przy poszukiwaniu tego modelu jest niezła. Ponad połowa oferowanych do sprzedaży samochodów jest zarejestrowana w Polsce. Znalezienie interesującego nas egzemplarza z polskiego salonu nie powinno więc być trudne.

Giełdowe fakty

  • Wersje z silnikiem Diesla stanowią zaledwie jedną czwartą ogłoszeń sprzedaży.
  • Co piąte ogłoszenie dotyczy Dustera wyposażonego w napęd obu osi 4WD.
  • Połowa ofert sprzedaży to wersje po liftingu.

Ocena: 8/10

Dacia Duster II

Dacia Duster II przod

Przebieg typowy dla rocznika 2018 to 70-150 tys. km. Ogłoszeń Dusterów drugiej generacji jest niewiele mniej niż pierwszej. Jest więc w czym wybierać. Starsze roczniki to w dużej mierze „benzyniaki” 1.6 SCe. Zła wiadomość dla miłośników automatów (dwusprzęgłowe EDC) – były mało popularne, a dodatkowo właściciele muszą być z nich zadowoleni, bo na rynku wtórnym prawie nie występują.

Giełdowe fakty

  • Diesle tracą na popularności. W ogłoszeniach stanowią 20% ofert sprzedaży.
  • Podobnie ma się sprawa z instalacją LPG – ma ją co piąty Duster II.
  • Wersje 4WD to około jedna czwarta ofert.

Ocena: 8/10

Używane Dustery: wnętrze

Dacia Duster I

Plastiki we wnętrzu Dustera są niskiej jakości – tanie, skrzypiące i nieprzyjemne w dotyku. Kierowca może narzekać na drgania układu napędowego przenoszące się na pedały. Poza tym jest nieźle. Miejsca jest sporo, tapicerka jest wytrzymała, a deska rozdzielcza (po liftingu) ma półeczkę nad centralnymi nawiewami. Tańsze wersje nie mają podłokietnika, ale można go dołożyć.

Ocena: 7/10

Dacia Duster II

W drugiej generacji poprawiono wygląd plastików, choć nadal są twarde w dotyku. Z deski zniknęła centralna półeczka, jest mniej miejsca przewidzianego na drobiazgi, ale poprawiono kształt foteli (ten kierowcy może mieć podłokietnik) i kanapy. Sterowanie niemal nie zmieniło się poza pokrętłem napędów (4WD), które przeniesiono na konsolę centralną.

Ocena: 7/10

Używane Dustery: wyposażenie, wersje

Dacia Duster I

Decydując się na Dacię, nie ma co liczyć na sute wyposażenie. Nawet najbogatsza wersja Laureate nie rozpieszcza pasażerów nadmiernym komfortem, ale oferuje już wystarczająco dużo, by nie czuć się w niej jak w zakonnej celi. Możliwości przewozowe są przyzwoite, relingi nie tylko ładnie wyglądają, ale pozwalają na montaż bagażnika dachowego.

Warto wiedzieć

  • Wersja Access – pozbawiona jest jakiegokolwiek wyposażenia dodatkowego. Klienci omijali ją szerokim łukiem. Można ją poznać po nielakierowanych zderzakach i braku relingów.
  • Wersja Ambiance – o wiele chętniej była wybierana kolejna wersja wyposażenia zapewniająca minimum komfortu, jakiego oczekuje się od współczesnego samochodu. Ambiance ma zestaw audio, tylne czujniki parkowania i elektrycznie sterowane szyby z przodu. Klimatyzacja wymagała dopłaty.
  • Wersja Laurete – przyciąga wzrok metalicznym lakierem, obręczami ze stopów lekkich, a w środku wielofunkcyjną kierownicą, tempomatem, elektryką także w tylnych drzwiach, a opcjonalnie nawet dotykowym ekranem nawigacji

Ocena: 5/10

Dacia Duster II

Duster drugiej generacji nie tylko nowocześniej wygląda. Dacia wprowadziła szereg zmian idących z duchem czasu. Dodano systemy bezpieczeństwa oraz wzbogacono wyposażenie. Pojawił się w końcu komputer pokładowy, 17-calowe obręcze ze stopów lekkich czy światła LED do jazdy dziennej. Druga od dołu wersja wciąż nie oferowała klimatyzacji.

Warto wiedzieć

  • Wersja Access – oferowała komputer pokładowy, ogranicznik prędkości, centralny zamek, zdalne otwieranie drzwi, automatycznie włączane światła, światła LED do jazdy dziennej i sterowane elektrycznie przednie szyby oraz sześć poduszek powietrznych.
  • Essential – oferował dodatkowo radio z Bluetooth i USB, fotel kierowcy z regulacją wysokości czy relingi dachowe.
  • Comfort – reflektory przeciwmgielne, klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka.
  • Prestige – 17-calowe alufelgi, kamera cofania z czujnikami parkowania, nawigacja z 7-calowym ekranem dotykowym, asystent martwego pola i przyciemniane tylne szyby.

Ocena: 6/10

Używane Dustery: silniki

Dacia Duster I

  • Podstawową jednostką do 2015 r. był benzynowy 1.6 16V o mocy 105 KM. Jest to prosta i trwała konstrukcja, ale ma spore zużycie paliwa.
  • W 2015 roku w ofercie pojawił się mocniejszy silnik benzynowy 1.6 SCe o mocy 114 KM. Jest trwały i tani w serwisie, ale „nie lubi się” z instalacją LPG.
  • W 2013 roku do oferty dołączył silnik 1.2 TCe o mocy 125 KM łączony z napędem 4WD. To najmocniejszy silnik w gamie pierwszego Dustera.
  • Diesel 1.5 dCi oferował moc od 90 do 110 KM. Cechuje go wyjątkowo niskie zapotrzebowanie na paliwo.
  • Obydwa silniki o poj. 1,6 litra były oferowane z „fabryczną” instalacją LPG, ale tylko z napędem 2WD.

Ocena: 6/10

Dacia Duster I silnik 1.6
Silnik 1.6 jest niezawodny, ale sporo pali i nie jest zbyt dynamiczny.
Dacia Duster I diesel
Diesel jest trwały pod warunkiem częstej zmiany oleju – co 10 tys. km.

Dacia Duster II

  • Podstawę oferty stanowi benzynowy silnik R3 1.0 TCe o mocy 90 lub 100 KM. Nie grzeszy kulturą i wymaga delikatnej nogi, aby mało palił.
  • Duster II odziedziczył po poprzedniku silnik 1.2 TCe o mocy 125 KM. Zdarza się w nim podwyższone zużycie oleju.
  • Topową ofertą jest znany z modeli Nissana i Mercedesa silnik 1.3 TCe o mocy 130 lub 150 KM. Słabszy wariant zastąpił jednostkę 1.2 TCe.
  • Na początku w ofercie był jeszcze silnik 1.6 SCe (także z LPG). Był oferowany również w wersji 4WD, tak jak 1.3 TCe i najmocniejszy diesel.
  • Diesel 1.5 dCi o mocy 90 i 110, potem 95 i 115 KM jest oszczędny. Niestety koszty serwisu nie są niskie.

Ocena: 7/10

dacia Duster II silnik 13 tce
1.3 TCe oferuje bardzo dobre osiągi i jest dostępny w wersji 4WD.
Dacia Duster II diesel
Topowy diesel jest oszczędny, dynamiczny i może mieć napęd 4WD.

Używane Dustery: usterki

Dacia Duster I

Biorąc pod uwagę cenę Dustera jako nowego auta, należy powiedzieć, że nie sprawia on większych problemów. Owszem, zdarzają się awarie skrzyni biegów czy w elektryce auta, ale często są łatwe do diagnostyki i niedrogie w naprawie. Ceny części zamiennych są wyraźnie niższe niż w wielu popularnych markach.

  • W Dusterze z benzynowym silnikiem 1.6 zdarzały się problemy z wrzucaniem niektórych biegów.
  • Jak przystało na produkt grupy Renault – pojawiają się drobne problemy z układem elektrycznym.
  • Powłoka lakiernicza jest cienka. Łatwo powstają odpryski i zarysowania, otwierając drogę korozji.

Ocena: 7/10

Dacia Duster II

Choć auto wygląda dużo nowocześniej, nie obyło się bez wpadek jakościowych. To wciąż model wykonany z myślą o kosztach produkcji. Dlatego fotele mają chybotliwy stelaż, zdarzają się podejrzane dźwięki, a każde uderzenie kamykiem to gwarantowany odprysk lakieru.

  • W wersji 1.3 TCe bywają problemy z mechanizmem zmiany biegów, zacina się i wymaga wymiany.
  • Użytkownicy narzekają na niepokojące odgłosy pojawiające się w określonym zakresie obrotów.
  • Lakier pozostał słaby i wszelkie odpryski szybko prowadzą do powstawania ognisk korozji.

Ocena: 7/10

PODSUMOWANIE

Dacia Duster I

Dacia Duster I tyl

Pierwszy SUV rumuńskiej marki to bardzo udany samochód, który zaskakująco dobrze radzi sobie w terenie i nie przysparza zbyt wielu problemów. Sporadyczne usterki łatwo usunąć, a części są tanie. Niska cena ma jednak swoje konsekwencje – wyposażenie jest skromne, zaś ogólna jakość wykonania niższa niż u konkurencji. Jeśli nam to nie przeszkadza, warto zainteresować się tym modelem.

  • Naszym zdaniem
    Decydując się na zakup pierwszej generacji, najlepiej sięgnąć po poliftowe wersje benzynowe z przednim napędem. Oszczędnym polecamy odmiany z fabryczną instalacją LPG.

Ocena łączna: 33/50

Dacia Duster II

Dacia Duster II tyl

Druga generacja nie jest rewolucją, ale wygląda nowocześniej. Ma bogatsze wyposażenie, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa. Przestrzeń jest podobna. Bolączki też: niedociągnięcia jakościowe, słaby lakier czy zdarzające się drobne awarie. Na szczęście nie ma ich wiele, a części nadal są niedrogie.

  • Naszym zdaniem
    Najmniej polecamy wersję 1.0 TCe. Ma niską kulturę pracy i słabe osiągi, ale w mieście może się sprawdzić. Pozostałe silniki są godne zaufania, choć diesel wymaga serwisowania.

Ocena łączna: 35/50

Czytaj także