Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
fiat 132 – przód

Używany Fiat 132. W PRL-u – auto dla dyrektorów i badylarzy, dziś – komfortowy klasyk

archiwum/Motor

Używany Fiat 132. W PRL-u – auto dla dyrektorów i badylarzy, dziś – komfortowy klasyk

W czasach PRL-u Fiat 132 był obiektem marzeń. Teoretycznie dostępnym, ale w praktyce dla wybranych. Następca Fiata 125 do dzisiaj robi wrażenie komfortem jazdy i trwałością mechaniki.

Fiat 132

  • lata produkcji: 1972-1981
  • ceny od: od 11 000 zł

Dzisiejsza skromna gama Fiata nie przypomina zupełnie tej z początku lat 70. Poza miejskimi autami oferowano wówczas m.in. usportowione odmiany 124, luksusowy model 130, a w planach były nowoczesny 127 i sportowy X 1/9.

Przedstawiciel klasy średniej, czyli 125, na tle reszty gamy był przestarzały (chociaż w Polsce zmodyfikowaną odmianę tego modelu produkowano do 1991 roku). Następca, czyli 132, urósł w stosunku do poprzednika, a stylistycznie nawiązywał do flagowego 130. I tak samo jak większy model rozpieszczał komfortem i niezłym wyciszeniem. Sporo uwagi poświęcono też bezpieczeństwu. Są tutaj kontrolowane strefy zgniotu i wzmocnienia w drzwiach.

Używany Fiat 132 – komfortowy klasyk

Fiat 132 to doskonałe auto na długie podróże. Tym bardziej że na niektórych rynkach standardowo oferowano 5-biegowe skrzynie manualne, co było pewnym ewenementem. Opcjonalnie 132 można było też wyposażyć w trzybiegowy automat GM. Wszystkie skrzynie są trwałe.

Resory piórowe pracujące przy tylnym moście w 125 zastąpiono tutaj sprężynami. Ale wczesne 132 oceniono jako zbyt miękkie. Właściwości jezdne wyraźnie poprawiły się po liftingu w 1974 roku. Jednak układ jezdny pozostał niezbyt precyzyjny. Szukający komfortowego klasyka będą zachwyceni, ale oczekujący zadziorności i zwinności powinni raczej szukać trochę mniejszego modelu 131 Mirafiori.

fiat 132 tył w ruchu
132 nie jest zwinne jak Mirafiori. Dość mocno się przechyla, ale stabilność jest wysoka. Komfort jazdy jest znakomity, nawet na bardzo dziurawych drogach. 

„Montowany” w Polsce

Fiat 132 ma w Polsce szczególny status. W ramach gierkowskiej polityki otwierania się na świat dogadano się z Włochami i auta oznaczane 132p montowano na Żeraniu. Przynajmniej tak przedstawiała to propaganda. W praktyce do Polski trafiały gotowe 132, do których montowano krajowe ogumienie, wycieraczki, akumulatory i znaczki.

Krajowy „montaż” pozwalał omijać cła. Poza tym dzięki temu, że auto miało krajowy rodowód, nieliczni, którzy mogli pozwolić sobie na jego zakup (oczywiście za dewizy), unikali innego podatku. Majętni obywatele PRL-u musieli płacić tzw. domiar. Ale aut krajowych nie wliczano do całości ich majątku. Często więc 132p zastępowały u tzw. prywaciarzy inne zachodnie auta.

Jednak głównym odbiorcą 132p były ministerstwa, zjednoczenia przemysłu i służby jak SB. Do dzisiaj dla wielu osób 132p to symbol auta dla dyrektorów z okresu PRL-u.

Używany Fiat 132 – udane silniki benzynowe

Największą zaletą 132 są zdecydowanie dynamiczne silniki benzynowe z dwoma wałkami rozrządu zaprojektowane przez Aurelio Lamprediergo. Jednostki te uwielbiają wysokie obroty, ale są też elastyczne, pięknie brzmią i okazały się trwałe oraz całkiem rozsądnie obchodzą się z paliwem.

fiat 132 silnik
Dwa wałki rozrządu, świetna charakterystyka, wysoka trwałość.

Oferowane w trzeciej serii diesle praktycznie już nie występują. Są głośne i dość powolne, a naprawy pomp wtryskowych mogą być dzisiaj koszmarem. Za trwalszą jednostkę uchodziła 2.5, oba diesle były produktami Iveco-Sofim.

Fiat 132 – silniki, dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Dane techniczne 1600 1800 2000 2500 D
Silnik  benzynowy benzynowy benzynowy diesel
Pojemność skokowa 1592 cm3 1756 cm3 1995 cm3 2445 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8 R4/8 R4/8 R4/8
Moc maksymalna 98 KM/6000 111 KM/5600 122 KM/5300 72 KM/4200
Maks. moment obrotowy 129 Nm/4000 148 Nm/3400 172 Nm/3500 147 Nm/2400
Osiągi
Prędkość maksymalna 165 km/h 170 km/h 177 km/h 148 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s 11,2 s 10,4 s 17,5 s
Średnie zużycie paliwa 10,0 l/100 km 11,2 l/100 km 10,6 l/100 km 8,2 l/100 km

Używany Fiat 132 – którą serię wybrać?

Auta pierwszej serii są rzadkie, ale z dzisiejszej perspektywy najciekawsza wydaje się druga seria 132 (taka jak na naszych zdjęciach). Sporo w niej poprawiono, a w przeciwieństwie do trzeciej serii z plastikowymi zderzakami i nowocześniejszym wnętrzem zachowała bardzo klasyczny wygląd.

Używany Fiat 132 – galeria zdjęć

Fiat 132: historia modelu

  • 1972: model 132 trafia na rynek z silnikami benzynowymi 1.6 i 1.8 (105 KM)
  • 1973: rozpoczyna się produkcja Seata 132 w Hiszpanii i „montaż” 132p w Polsce
  • 1974: zmiany stylistyczne, poprawiony układ jezdny, silnik 1.8 osiąga 107 KM
  • 1976: 1.8 ma od teraz 111 KM, a 1.6 trochę mniejszą pojemność skokową
  • 1977: drugi lifting modelu, gaźnikowy 2.0 (112 KM) zastępuję 1.8, pojawiają się też 2.0 122 KM z wtryskiem i wolnossące diesle 2.0 (60 KM) oraz 2.5 (72 KM)
  • 1981: model 132 zostaje zastąpiony przez Argentę

Używany Fiat 132: typowe problemy

  • Rdza atakuje doły drzwi, progi, tylny oraz przedni pas i podłogę
  • Po latach często trzeba wymienić pompy hamulcowe czy też przewody 
  • Nieszczelne nagrzewnice
  • Niektórzy zapominają o konieczności regularnej wymiany paska rozrządu
  • Słaba dostępność części, ale niektóre mechaniczne pasują od innych Fiatów czy też od 125p lub Poloneza 

Używany Fiat 132: sytuacja rynkowa

Fiat 132 nie jest mocno poszukiwanym klasykiem, więc ceny są rozsądne. Z drugiej strony nie ma ich wiele. Biorąc pod uwagę koszty remontów blacharskich, auta do odbudowy lepiej sobie darować. „Zdrowe” egzemplarze okażą się finalnie tańsze. Auta z polskim „rodowodem” to rarytasy. 

Używany Fiat 132: orientacyjne ceny rynkowe (w zł)
11 000-15 000 132 do remontu, ale kompletne. Czasami będzie to już kolejna odbudowa blacharska.
25 000-35 000 Auta z blacharką w dobrym stanie, czasami do niewielkich poprawek. W pełni sprawne.
od 40 000 Bardzo rzadkie egzemplarze w stanie doskonałym. Ale popyt na nie jest niewielki. 

Używany Fiat 132: podsumowanie

Warto szukać zdrowego blacharsko Fiata 132. Wciąż akceptowalne są ceny, a komfort jazdy zachwyca. Genialne są silniki DOHC, a cała mechanika zaskakuje trwałością. I można poczuć się jak PRL-owski dygnitarz. 

ocena 4/5

Czytaj także