Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Land Rover Defender

Najtańsze i najdroższe w utrzymaniu auta – zestawienie marek

Archiwum

Najtańsze i najdroższe w utrzymaniu auta – zestawienie marek

O BMW mówi się „będziesz miał wydatki”. Ale to nie ta marka okazuje się najdroższa przez 10 lat użytkowania, zgodnie z badaniem amerykańskiego Consumer Reports. Co zaskakujące, najtańsza wcale nie jest Toyota. 

Bez dwóch zdań ewentualne koszty serwisu i napraw są bardzo ważnym argumentem przy wyborze samochodu – zarówno nowego, jak i używanego. Wpływają one nie tylko na budżet domowy, ale również na wartość odsprzedaży. W końcu model o gorszej renomie trudniej sprzedać. 

W najnowszym, corocznym badaniu przeprowadzonym przez amerykańską organizację konsumencką Consumer Reports wzięły udział tysiące właścicieli aut w USA. Wypełnili oni ankietę dotyczącą wydatków na serwis i naprawy swoich samochodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Oczywiście, z wyłączeniem napraw powypadkowych.

Najlepsza Tesla

Listę najtańszych marek zdominowali producenci amerykańscy, zajmując 4 z 5 najlepszych lokat. Bezkonkurencyjna okazała się Tesla, w przypadku której średni koszt utrzymania w ciągu 10 lat eksploatacji wynosi 4035 dolarów (ok. 16 200 zł). 

Warto zauważyć, że jedynym pojazdem tego wytwórcy, będącym w sprzedaży na tyle długo, aby znaleźć się w badaniu Consumer Reports, jest Model S. Ponadto Tesla, jako jedyna marka na liście oferuje wyłącznie pojazdy elektryczne, co potwierdza teorię, że modele spalinowe, mające w sobie więcej ruchomych części, okazują się droższe w utrzymaniu

Tesla Model S
Tesla S to jedyny model tego producenta wytwarzany wystarczająco długo, aby znaleźć się w zestawieniu Consumer Reports. 
ARCHIWUM

Z drugiej strony potencjalna wymiana akumulatora Tesli, kosztująca od 10 000 do 20 000 dolarów w zależności od modelu i przeprowadzana poza gwarancją, może z łatwością przewyższyć potencjalne korzyści w porównaniu z pojazdami napędzanymi paliwami kopalnymi. Na szczęście większość akumulatorów do aut na prąd powinna wystarczyć na ponad 300 000 km bez znaczących problemów z degradacją.

Za Teslą uplasowały się Buick (4900 dolarów – ok. 19 700 zł) oraz Toyota, na którą średnio trzeba wydać również 4900 dolarów. „Różnica w przeciętnych kosztach utrzymania samochodu niektórych marek może wynosić tysiące dolarów w ciągu 10 lat” – mówi Steven Elek z Consumer Reports. 

„Ponadto kosztowne, luksusowe pojazdy są często dość drogie w utrzymaniu z biegiem czasu” – dodaje Elek. 

I rzeczywiście, po drugiej stronie listy znalazły się modele marek premium. Na najgorszy wynik (19 250 dolarów – ok. 77 500 zł) zapracował brytyjski Land Rover. Za nim uplasowały się Porsche (14 090 dolarów – ok. 56 700 zł), Mercedes (10 525 dolarów – ok. 42 400 zł), Audi (9890 dolarów – ok. 39 800 zł) oraz BMW (9500 dolarów – ok. 38 200 zł).

Obraz Tesli jest niepełny?

Consumer Reports w swoim badaniu wykazuje, że nowe samochody zwykle wymagają bardzo niewiele wydatków w ciągu pierwszych kilku lat użytkowania. Nie ma w tym w sumie nic dziwnego, ponieważ są objęte gwarancją. 

Koszty utrzymania mogą wyraźnie wzrosnąć wraz z wiekiem samochodu. Dotyczy to w szczególności marek premium spoza Stanów Zjednoczonych. 

2020_Land Rover Defender_027
Land Rovery mają opinię drogich w użytkowaniu. I to się potwierdza. 
ARCHWUM

Warto jednak wspomnieć, że jeśli wzięlibyśmy pod uwagę naprawy powypadkowe, w przypadku Tesli obraz nie byłby już tak różowy. Wynika to w dużej mierze z zastosowania zaawansowanych technologicznie funkcji, niedoboru części zamiennych i tendencji do zgłaszania szkód całkowitych w odniesieniu do aut tego wytwórcy, zamiast możliwości przeprowadzenia ich napraw.

Potwierdza to choćby opinia firmy Hertz, która zrezygnowała z użytkowania Tesli głównie ze względu na wysokie rachunki dotyczące napraw po stłuczce lub kolizji.

Najtańsze i najdroższe przez 10 lat użytkowania. Oto pełna lista marek według Consumer Reports:

 

Marka Średni koszt użytkowania przez 10 lat
Tesla 4035 dolarów
Buick 4900 dolarów
Toyota 4900 dolarów
Lincoln 5040 dolarów
Ford 5400 dolarów
Chevrolet 5550 dolarów
Hyundai 5640 dolarów
Nissan 5700 dolarów
Mazda 5800 dolarów
Honda 5835 dolarów
Kia 5850 dolarów
Dodge 6400 dolarów
Jeep 6400 dolarów
Chrysler 6500 dolarów
Volkswagen 6530 dolarów
Cadillac 6565 dolarów
RAK 6670 dolarów
Lexus 6750 dolarów
GMC 7200 dolarów
Subaru 7200 dolarów
Mini 7625 dolarów
Acura 7800 dolarów
Infiniti 8500 dolarów
Volvo 9285 dolarów
BMW 9500 dolarów
Audi 9890 dolarów
Mercedes 10525 dolarów
Porsche 14 090 dolarów
Land Rover 19 250 dolarów

Czytaj także