Choć w Polsce na drogach ginie więcej osób, niż wynosi średnia w Unii Europejskiej, jesteśmy liderem pod względem spadku wskaźnika śmiertelności w latach 2019-2022 – wynika z danych Komisji Europejskiej.
W ubiegłym roku na drogach Unii Europejskiej życie straciło 20 640 osób. Oznacza to wzrost o 4% w porównaniu z rokiem 2021. Długoterminowa tendencja jest jednak spadkowa i wynosi 9% w stosunku do roku 2019, czyli roku przed pandemią COVID-19, kiedy ruch na drogach był mocno ograniczony.
Mimo to nie zmniejsza się ona w wystarczająco szybkim tempie, aby osiągnąć cel Unii Europejskiej. Jest nim bowiem ograniczenie ofiar wypadków o połowę do 2030 roku.
Jak wynika z danych Komisji Europejskiej, postęp pod tym względem w krajach członkowskich nadal jest bardzo nierówny. Największe spadki w latach 2019-2022 zanotowano na Litwie i w Polsce. Wskaźnik śmiertelności w naszym kraju nadal jednak jest powyżej średniej.
Z kolei w ostatnich trzech latach w Irlandii, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Holandii, na Słowacji i w Szwecji liczba ofiar śmiertelnych utrzymywała się na podobnym poziomie lub wzrosła.
A w których krajach na drogach możemy czuć się najbardziej bezpieczni? To Szwecja (22 ofiary śmiertelne na 1 mln mieszkańców) i Dania (26). Z kolei w Rumunii i Bułgarii ginie najwięcej ludzi na 1 mln mieszkańców. To, odpowiednio, 86 i 78 osób.
Średnia dla krajów Unii Europejskiej w 2022 roku wyniosła z kolei 46 ofiar śmiertelnych. W Polsce za obniżenie tej liczby z pewnością odpowiadają coraz lepsze drogi, a także wyraźnie wyższe niż dotychczas kary dla kierowców.
Kraj | Liczba ofiar na drogach: dane za 2022 rok |
Liczba ofiar na 1 mln mieszkańców (2022 r.) |
Zmiana na tle 2021 r. |
Zmiana na tle 2019 r. |
---|---|---|---|---|
Belgia | 540 | 46 | 5% | -16% |
Bułgaria | 531 | 78 | -5% | -15% |
Czechy | 527 | 50 | -1% | -15% |
Dania | 154 | 26 | 18% | -23% |
Niemcy | 2788 | 33 | 9% | -8% |
Estonia | 49 | 37 | -11% | -6% |
Irlandia | 155 | 31 | 14% | 11% |
Grecja | 635 | 61 | 2% | -8% |
Hiszpania | 1746 | 37 | 14% | -1% |
Francja | 3267 | 50 | 11% | 1% |
Chorwacja | 275 | 71 | -6% | -7% |
Włochy | 3159 | 54 | 10% | 0% |
Cypr | 37 | 41 | -18% | -29% |
Łotwa | 113 | 60 | -23% | -14% |
Litwa | 120 | 43 | -19% | -35% |
Luksemburg | 36 | 56 | 50% | 64% |
Węgry | 537 | 55 | -1% | -11% |
Malta | 26 | 50 | 189% | 63% |
Holandia | 655 | 37 | 29% | 12% |
Austria | 370 | 41 | 2% | -11% |
Polska | 1896 | 50 | -16% | -35% |
Portugalia | 618 | 60 | 10% | -10% |
Rumunia | 1633 | 86 | -8% | -12% |
Słowenia | 85 | 40 | -25% | -17% |
Słowacja | 266 | 49 | 8% | -1% |
Finlandia | 196 | 35 | -13% | -7% |
Szwecja | 227 | 22 | 8% | 3% |
Szwajcaria | 241 | 28 | 21% | 29% |
Norwegia | 124 | 23 | 55% | 15% |
Islandia | 9 | 24 | 0% | 50% |
Unia Europejska | 20640 | 46 | 4% | -9% |
Powyższe dane pochodzą z bazy CARE (Community Road Accident) i są na ogół zgodne z raportami policji.
Wstępne dane za pierwsze półrocze 2023 roku wskazują, że liczba ofiar śmiertelnych w Unii Europejskiej nieznacznie spadła. Z kolei w przypadku Belgii, Francji, Słowacji i Finlandii możemy mówić nawet o dużej poprawie względem 2022 roku.
Ale Łotwa, Litwa, Portugalia i Szwecja odnotowały już znaczny wzrost.