Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Smart #1 przód i tył

Całkiem nowy model Smarta – elektryczny crossover #1

Całkiem nowy model Smarta – elektryczny crossover #1

Pierwszy crossover w historii Smarta jest jednocześnie największym autem, jakie ta marka kiedykolwiek wyprodukowała.

Marka Smart ma całkiem długą bo liczącą 28 lat historię. Ze wszystkich jej modeli najbardziej udany był ForTwo, produkowany w trzech generacjach. W 2019 r. Daimler, właściciel marki Smart, stworzył z chińskim koncernem Geely spółkę joint venture (oba koncerny dysponują połową udziałów) mającą na celu dalszy rozwój Smarta już jako producenta samochodów wyłącznie elektrycznych.

Właśnie pokazano pierwszy owoc współpracy – miejskiego (może być również potraktowany jako mały kompakt) elektrycznego crossovera, oznaczonego jako #1. Auto mierzy 427 cm długości,182 cm szerokości, 164 cm wysokości i ma 275-centymetrowy rozstaw osi. Smart twierdzi, że kabina jest wyjątkowo przestronna. O bagażniku nie da się tego powiedzieć – przedni mieści 15 l (ale dobrze, że jest), a tylny – od 273 do 411 l (w zależności od położenia przesuwanej kanapy).

Samochód został wyposażony w umieszczony z tyłu silnik (napęd przekazywany jest tylko na koła tej osi) o zaskakująco dużej mocy – 272 KM. Moment obrotowy wynosi zaś 343 Nm. Wyglądający zabawkowo, jak każdy Smart, crossover może się rozpędzić do 180 km/h. Przyspieszenia wprawdzie nie podano, ale przy takich parametrach czas poniżej 6 s jest jak najbardziej realny.

Trzeba jednak pamiętać, że to „elektryk”, a zatem waży naprawdę sporo, bo 1820 kg. Można się spodziewać, że pokazana w momencie debiutu mocna wersja nie będzie jedyną w przyszłej gamie. Wariant osiągający około 150 KM byłby jak najbardziej wskazany.

Smart #1 otrzymał akumulator o dużej pojemności 66 kWh. Ma on gwarantować zasięg pomiędzy 420 a 440 km. Uzupełnienie energii od 10 do 80%  ładowarką 22 kW zajmuje około 3 godziny, a taką o mocy 150 kW (maksymalna, z jaką można ładować baterię) – ok. pół godziny.

Wśród wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa znajdzie się siedem airbagów i pakiet układów wspomagających kierowcę – m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją stop&go, aktywny asystent pasa czy asystent martwych pół w lusterkach.

smart_#1_przod
Smart #1 nie byłby Smartem, gdyby jego stylizacja nie była nieco kontrowersyjna.
Smart
smart_#1_bok_1
#1 porusza się na oponach o rozmiarze 235/45 R19.
Smart
smart_#1_tyl
#1 ma napęd na tylne koła.
Smart
smart_#1_deska_rozdzielcza
W kabinie zastosowano wąski 9,2-calowy wyświetlacz przed kierowcą, a także head up display. System multimedialny może zdalnie pobierać aktualizacje. Ekran ma przekątną 12,8 cala. 
Smart
smart_#1_siedzenia
Kabina jest pięcioosobowa.
Smart
smart_#1_kanapa
Kanapa jest dzielona i przesuwana w zakresie 13 cm.
Smart
smart_#1_bagaznik
Bagażnik, jak na auto o długości niemal 4,3 m, nie wygląda imponująco – mieści 273 l.
Smart
smart_#1_bagaznik_przedni
Idealne miejsce na kable – schowek pod przednią pokrywą.
Smart

Czytaj także