Smart imponuje zwrotnością i łatwością parkowania. Jak na swój wiek i rozmiary jest jednak drogi w zakupie i utrzymaniu.
Smart II zachował charakterystyczną linię „jedynki”, ale jest od niego większy i bardziej komfortowy – o tym, że jedzie się mikrosamochodem przypominają głównie zagłówki znajdujące się tuż przed tylną szybą. Wydłużenie nadwozia o prawie 20 cm pozwoliło też na powiększenie bagażnika.
Gamę jednostek napędowych tworzą trzycylindrowe silniki benzynowe 1.0 i wysokoprężne 0.8, których różne moce uzyskano poprzez odpowiedni dobór osprzętu i ustawienie elektroniki. Standardem były zautomatyzowane skrzynie – niezbyt szybkie i przez to przez wielu kierowców uznawane za największą wadę Smarta.
Ogólna trwałość mechaniczna stoi na wysokim poziomie, ale przy przy przebiegach powyżej 200 tys. km diesel może już wymagać kapitalnego remontu. Silniki benzynowe nie są tak intensywnie używane, więc najczęściej naprawy ograniczają się do osprzętu – np. zaworu EGR czy wymiany sprzęgła.
Małe rozmiary Smarta nie oznaczają niskich kosztów. Auto jest drogie w zakupie, a w naprawach okazuje się droższe od popularnych miejskich modeli. Zużycie paliwa w wersjach benzynowych jest spore – realne wynosi ok. 7 l/100 km. Właściciele Smartów żartują, że płacą za czas oszczędzany przy parkowaniu.
Na nabywców czeka ponad 60 samochodów. Głównie sprowadzonych, bo rynek na nowe Smarty w Polsce był mały.
7000 zł – Tanie Smarty noszą liczne ślady po trudach codziennej eksploatacji. Często są też technicznie zaniedbane.
14 000 zł – Mimo niewielkich rozmiarów Smart jest relatywnie drogą propozycją, która nie traci jednak na wartości.
35 000 zł – Cenę najbardziej trzyma wersja Brabus (98-102 KM). Do wariantu elektrycznego trzeba jeszcze dołożyć.
SILNIK | 1.0 mhd | 1.0 mhd | 1.0 | 1.0 Brabus | 0.8 cdi | 0.8 cdi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 999 cm³ | 999 cm³ | 999 cm³ | 999 cm³ | 799 cm³ | 799 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 61 KM | 71 KM | 84 KM | 98 KM | 45 KM | 54 KM |
Maks. moment obr. | 89 Nm | 92 Nm | 120 Nm | 140 Nm | 110 Nm | 130 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 16,8 s | 13,7 s | 10,7 s | 9,9 s | 19,8 s | 16,8 s |
Prędkość maks. | 145 km/h | 145 km/h | 145 km/h | 155 km/h | 135 km/h | 135 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 4,2 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,4 l/100 km | 3,3 l/100 km | 3,3 l/100 km |
2007 - rynkowy debiut Smarta II
2009 - mocniejszy diesel, pojawia się pierwsza wersja elektryczna ED2
2010 - face lifting
2012 - ponowna modernizacja, druga wersja elektryczna ED3
2014 - debiutuje Smart III, technicznie bliźniaczy z Renault Twingo III
+ Duża kabina, pakowny bagażnik.
+ Solidna, bezpieczna konstrukcja nadwozia.
+ Łatwość parkowania oraz imponująco mała średnica zawracania (8,8 m).
- Niski komfort resorowania.
- Wolno działająca skrzynia biegów.
- Znaczne koszty zakupu i utrzymania.
Im lepiej wyposażony i mocniejszy Smart, tym lepiej. To bardziej gadżet, który ma cieszyć niż auto kupowane z rozsądku.
Nie polecamy aut bez dokumentacji serwisowej. Mogą być zużyte, a naprawy Smartów są dosyć drogie i trudne.
Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 3/6
SUMA: 15/24 pkt