Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Smart Fortwo II

Smart Fortwo II

Smart Fortwo II

Smart imponuje zwrotnością i łatwością parkowania. Jak na swój wiek i rozmiary jest jednak drogi w zakupie i utrzymaniu.

  • Lata produkcji: 2007-2014
  • Silniki: benz. 1.0 (61-102 KM), diesle 0.8 (45-54 KM), elektr. (75-82 KM)
  • Wersje: htb 3d, cab
  • Długość/rozstaw osi: 269/187 cm, szerokość/wysokość: 156/154 cm, bagażnik: 220 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Smart II zachował charakterystyczną linię „jedynki”, ale jest od niego większy i bardziej komfortowy – o tym, że jedzie się mikrosamochodem przypominają głównie zagłówki znajdujące się tuż przed tylną szybą. Wydłużenie nadwozia o prawie 20 cm pozwoliło też na powiększenie bagażnika.

Smart-ForTwo-II_3
Przynależność do klasy premium zobowiązuje. Wnętrze Smarta jest solidnie wykończone.

SILNIKI

Gamę jednostek napędowych tworzą trzycylindrowe silniki benzynowe 1.0 i wysokoprężne 0.8, których różne moce uzyskano poprzez odpowiedni dobór osprzętu i ustawienie elektroniki. Standardem były zautomatyzowane skrzynie – niezbyt szybkie i przez to przez wielu kierowców uznawane za największą wadę Smarta.

AWARYJNOŚĆ

Ogólna trwałość mechaniczna stoi na wysokim poziomie, ale przy przy przebiegach powyżej 200 tys. km diesel może już wymagać kapitalnego remontu. Silniki benzynowe nie są tak intensywnie używane, więc najczęściej naprawy ograniczają się do osprzętu – np. zaworu EGR czy wymiany sprzęgła.

KOSZTY

Małe rozmiary Smarta nie oznaczają niskich kosztów. Auto jest drogie w zakupie, a w naprawach okazuje się droższe od popularnych miejskich modeli. Zużycie paliwa w wersjach benzynowych jest spore – realne wynosi ok. 7 l/100 km. Właściciele Smartów żartują, że płacą za czas oszczędzany przy parkowaniu.

SYTUACJA RYNKOWA

Na nabywców czeka ponad 60 samochodów. Głównie sprowadzonych, bo rynek na nowe Smarty w Polsce był mały.

Smart-ForTwo-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Elektryczny Smart był produkowany w krótkich seriach. Zainteresowani używanym muszą uzbroić się w cierpliwość przy poszukiwaniach auta.
  • Wersja opisywana jako mhd (od micro hybrid drive) to samochód z systemem stop-start z funkcją intensywnego ładowania akumulatora podczas hamowania (odzysk prądu).
  • Poza Coupe oferowano Cabrio z elektrycznie zwijanym brezentem i ręcznie zdejmowanymi pałąkami dachu.

CENY

7000 zł – Tanie Smarty noszą liczne ślady po trudach codziennej eksploatacji. Często są też technicznie zaniedbane.
14 000 zł – Mimo niewielkich rozmiarów Smart jest relatywnie drogą propozycją, która nie traci jednak na wartości.
35 000 zł – Cenę najbardziej trzyma wersja Brabus (98-102 KM). Do wariantu elektrycznego trzeba jeszcze dołożyć.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 mhd 1.0 mhd 1.0 1.0 Brabus 0.8 cdi 0.8 cdi
Pojemność skokowa 999 cm³ 999 cm³ 999 cm³ 999 cm³ 799 cm³ 799 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 61 KM 71 KM 84 KM 98 KM 45 KM 54 KM
Maks. moment obr. 89 Nm 92 Nm 120 Nm 140 Nm 110 Nm 130 Nm
Przysp. 0-100 km/h 16,8 s 13,7 s 10,7 s 9,9 s 19,8 s 16,8 s
Prędkość maks. 145 km/h 145 km/h 145 km/h 155 km/h 135 km/h 135 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,2 l/100 km 4,2 l/100 km 4,9 l/100 km 5,4 l/100 km 3,3 l/100 km 3,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2007 - rynkowy debiut Smarta II
2009 - mocniejszy diesel, pojawia się pierwsza wersja elektryczna ED2
2010 - face lifting
2012 - ponowna modernizacja, druga wersja elektryczna ED3
2014 - debiutuje Smart III, technicznie bliźniaczy z Renault Twingo III

Smart-ForTwo-II_5
Smart podrasowany przez Brabusa.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Sprzęgło
    Choć silniki nie są specjalnie mocne, zakup sprzęgła i jego wymiana nie należą do tanich.
    Koszt wymiany: od 1200 zł
  • Pękające sprężyny zawieszenia
    Usterka dotyczy przednich sprężyn i pojawia się przy czasem niewielkich przebiegach.
    Koszt wymiany: od 400 zł
  • Problemy z benzynowymi silnikami turbo
    Agresywne traktowanie auta kończy się wypaleniem uszczelki pod głowicą.
    Koszt naprawy: od 1200 zł
  • Zawór EGR w dieslu
    Jednym z zawodnych elementów w dieslu jest zawór układu EGR.
    Koszt wymiany: od 500 zł

ZALETY I WADY

+ Duża kabina, pakowny bagażnik.
+ Solidna, bezpieczna konstrukcja nadwozia.
+ Łatwość parkowania oraz imponująco mała średnica zawracania (8,8 m).

- Niski komfort resorowania.
- Wolno działająca skrzynia biegów.
- Znaczne koszty zakupu i utrzymania.

Smart-ForTwo-II_4
Bagażnik Smarta, jak na dwuosobowe auto, jest zaskakująco pojemny.

WARTO KUPIĆ

Im lepiej wyposażony i mocniejszy Smart, tym lepiej. To bardziej gadżet, który ma cieszyć niż auto kupowane z rozsądku.

UWAŻAJ NA

Nie polecamy aut bez dokumentacji serwisowej. Mogą być zużyte, a naprawy Smartów są dosyć drogie i trudne.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 3/6

SUMA: 15/24 pkt

Czytaj także