Continental prowadzi prace rozwojowe nad dalszą poprawą działania poduszek powietrznych. Mają się jeszcze lepiej adaptować do warunków wypadku.
Niemiecka firma Continental kojarzy się przede wszystkim z oponami, ale zajmuje się ona także wieloma innymi rozwiązaniami dla szeroko rozumianej motoryzacji. Wśród nich znajdują się m.in. systemy bezpieczeństwa, w tym te odpowiadające za bierną ochronę jadących.
Można śmiało uznać, że pojawienie się poduszek powietrznych było generalnie jednym z największych osiągnięć w drodze do poprawy bezpieczeństwa jadących. Continental w 1981 r. rozpoczął prace nad modułem kontrolującym airbagi (ACU). Był to proces żmudny i długotrwały, bo ACU wszedł do produkcji dopiero w 1986 r. Od tego czasu wytworzono już ponad 350 milionów tych jednostek sterujących.
Jednym z sensorów, od których ACU odbiera dane, jest ten mierzący siłę zderzenia (ciśnienie fali uderzeniowej), który wprowadzono do użycia 25 lat temu. W planach rozwojowych Continentala jest znacznie lepsza integracja poduszek powietrznych z najnowszymi systemami ochrony czynnej, w tym tymi zapobiegającymi wypadkom. Chodzi o to, by moment wybuchu poduszki i jego siła lepiej odpowiadały sytuacji wypadkowej, budowie pasażerów oraz ich pozycji w samochodzie. Jest to szczególnie ważne w przypadku zderzeń bocznych, w których ze względu na małą strefę zgniotu dosłownie liczy się każda milisekunda.
Dzięki znacznie większej liczbie sensorów i mocy obliczeniowej komputerów sterujących możliwe będzie na przykład wcześniejsze odpalenie airbagu, by w odpowiednim momencie wychwycił ciało pasażera. Stanie się to realne dzięki pobieraniu danych z systemów informujących o ryzyku kolizji, a także tworzonemu układowi Ocupant Safety Monitor – informującemu o położeniu, jakie w aucie zajmuje dana osoba. To szczególnie ważne w przypadku rozwoju samochodów autonomicznych, w których z czasem kierowca nie będzie musiał zajmować wyprostowanej pozycji, typowej dla sytuacji, w której prowadzi pojazd.
Celem Continentala jest także płynniejsze, szybsze i lepiej dostosowane do sytuacji i pasażera sterowanie napełnieniem airbagów (np. w celu zmniejszenia efektu odbijania się od poduszki i uderzenia w oparcie fotela). Odpowiedzialne za to będą właśnie opracowywane nowe zawory sterujące ciśnieniem w poduszce.
Warto wspomnieć przy okazji, że na początku moduł ACU musiał sterować tylko jedną poduszką, a teraz do obsłużenia ma nawet do 48 różnych obwodów odpalania (co nie równa się oczywiście liczbie airbagów).
Kolejnym ciekawym systemem, nad którym obecnie pracuje Continental, jest zespół czujników, które będą informowały nawet o najmniejszych uszkodzeniach baterii w samochodach elektrycznych (np. w wyniku uderzeń kamieniami czy kolizji). Ma to m.in. zmniejszyć ryzyko wystąpienia pożaru akumulatorów.