Sprzedaż nowych samochodów w Polsce w lutym była wyższa nie tylko w porównaniu ze styczniem 2023 r., ale i w relacji do lutego ubiegłego roku.
Trudno na razie wieszczyć koniec kryzysu i wyjście na prostą, ale bez wątpienia wzrost sprzedaży nowych samochodów osobowych w kolejnym miesiącu bieżącego roku każe z nieco większym optymizmem patrzeć na przyszłość branży i rynku.
Trzeba jednak pamiętać, że pierwsza połówka 2022 r. była fatalna, i gorsza niż w 2021 r., zatem nie jest tak trudno te wyniki poprawić. Ciekawe, co będzie w kwartałach III i IV, bo w 2022 r. sprzedaż w nich rosła i utrzymanie tego poziomu może być już trudniejsze.
Tak czy inaczej, w lutym 2023 r. zarejestrowano w naszym kraju 38 525 egzemplarzy nowych „osobówek”, co przekłada się na wzrost 14,9% w porównaniu z drugim miesiącem 2022 r. To także wynik o 9,9% lepszy niż w styczniu 2023 r. Najchętniej wybieranym modelem lutego okazała się Toyota Yaris, a marką – oczywiście Toyota.
W dwa miesiące 2023 r. kupiono w Polsce 73 571 egz. aut osobowych, a to już o imponujące 17,7% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku (ponad 11 tys. szt. różnicy). Dominacja Toyoty jest coraz bardziej zauważalna. Sprzedała już łącznie 16 713 aut, co nie tylko oznacza sporo ponad dwukrotną przewagę nad drugą w kolejności Skodą, ale przekłada się na przekraczający 1/5 udział w rynku (22,7%)! Trzeba też zauważyć, że o ile w 2022 r. Kia i Hyundai imponowały wzrostami sprzedaży, tak po styczniu i lutym, notują spadki wynoszące, odpowiednio, 12,5 i 4,4%.
Wśród modeli nastąpiło lekkie przetasowanie, bo w styczniu liderem był Yaris Cross, a teraz – dzięki znakomitemu wynikowi lutego – wyprzedził go „zwykły” Yaris. Corolla spadła zaś na miejsce trzecie.
W pierwszej dwudziestce najpopularniejszych modeli znajduje się 12 SUV-ów i crossoverów oraz dwa modele marek premium – Volvo XC60 (pozycja 14.;1059 szt.) oraz Lexus NX (19.; 891 szt.), który przy okazji ma najwyższy wzrost popularności w top 20 modeli (+376,5%).
Nadal najwięcej, bo 45% nowo kupowanych aut ma silniki benzynowe. Na kolejnych miejscach znajdują się: hybrydy (21,5%), mikrohybrydy (16,3%), diesle (9,2%), elektryczne (3,0%), LPG (2,6%) oraz hybrydy plug-in (2,3%).
Miejsce | Marka | Rejestracje I-II 2023 r. (szt.) | Różnica do I-II 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 16 713 | +36,4 |
2 | Skoda | 7401 | +34,2 |
3 | Kia | 5551 | -12,5 |
4 | Volkswagen | 4334 | +13,8 |
5 | Hyundai | 3997 | -4,4 |
6 | Audi | 3641 | +42,8 |
7 | Dacia | 3461 | +11,5 |
8 | BMW | 3282 | +0,1 |
9 | Mercedes | 2519 | -4,4 |
10 | Renault | 2320 | +30,0 |
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-II 2023 r. (szt.) | Różnica do I-II 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Yaris | 3540 | +54,5 |
2 | Toyota Yaris Cross | 3351 | +188,6 |
3 | Toyota Corolla | 3188 | -3,0 |
4 | Toyota C-HR | 1829 | +115,9 |
5 | Skoda Octavia | 1544 | -10,0 |
6 | Dacia Duster | 1521 | +13,2 |
7 | Toyota Corolla Cross | 1477 | nowy model |
8 | Kia Sportage | 1465 | -18,8 |
9 | Toyota RAV4 | 1424 | -45,9 |
10 | Skoda Kamiq | 1309 | +111,8 |