40 lat temu na rynek trafiła druga generacja kompaktowego VW Scirocco.
Przedstawione w 1974 r. Scirocco stało się ogromnym rynkowym przebojem. Bazujące na Volkswagenie Golfie I sportowe auto wyprodukowano w liczbie przeszło pół miliona sztuk. Następca pojawił się w 1981 r. Zanosiło się na kolejny wielki hit.
Druga generacja miała tę samą platformę co pierwsza, ale wyraźnie się zwiększyła długość samochodu: z 385 do 405 cm. Druga generacja była też bardziej aerodynamiczna. Współczynnik oporu powietrza Cx zredukowano z 0,42 do 0,38.
Wzornictwo pierwszego Scirocco opracował słynny włoski Italdesign. Druga generacja powstała już w biurze designu Volkswagena. Producent nie skusił się na wersję kabriolet, pierwsze i drugie Scirocco były dostępne wyłącznie jako fastbacki. W gamie pojawiły się za to edycje specjalne, jak choćby White Cat, oferowana wyłącznie w jednym kolorze – alpejskiej bieli.
Początkowo w gamie Scirocco II znalazły się silniki o mocy od 60 do 110 KM. Topowa wersja nosiła oznaczenie GTI. Szczyt mocy nadszedł w 1985 r., kiedy producent przedstawił 1,8-litrową odmianę GTX 16V dostępną w wariantach 129 i 139 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h w 129-konnej wersji wynosiło 8,1 s.
Lata 80. ubiegłego wieku przyniosły ogólny spadek zainteresowania relatywnie przystępnymi cenowo sportowymi samochodami. Trend odbił się na popularności Scirocco II. Przez 11 lat, do września 1992 r. wyprodukowano 291 497 sztuk modelu drugiej generacji, co na tle sprzedaży Scirocco I nie wypadło okazale. Średnia roczna produkcja Scirocco II była bowiem aż 2,7 razy mniejsza niż poprzednika.
Od 1988 r. Volkswagen oferował jeszcze jednego kompaktowego fastbacka, czyli Corrado. Samochód był większy od Scirocco II i trudno traktować go jako bezpośredniego następcę. Zresztą Corrado zniknęło z gamy w 1995 r.
Następne Scirocco pojawiło się dopiero po 16 latach od zakończenia wytwarzania poprzednika, czyli w 2008 r. Produkcja Scirocco III ustała z kolei w 2017 r., a auto do dziś nie ma bezpośredniego następcy.