Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Nowa strategia Volkswagena

Do 2030 r. koncern VW zredukuje liczbę swoich spalinowych modeli w UE o 60%

Volkswagen

Do 2030 r. koncern VW zredukuje liczbę swoich spalinowych modeli w UE o 60%

Koncern Volkswagen właśnie ogłosił strategię New Auto, która zakłada także oparcie wszystkich modeli na jednej architekturze.

  • Szybki wzrost sprzedaży aut elektrycznych
  • Redukcja spalinowej gamy
  • 6 wielkich fabryk akumulatorów trakcyjnych w Europie do 2030 r.

New Auto (Nowe Auto) to nazwa ogłoszonej właśnie strategii koncernu Volkswagen, sięgającej końca obecnej dekady. Jak nietrudno zgadnąć, kładzie ona nacisk na samochody elektryczne.

Elektryczne Volkswageny

W 2020 r. elektryczne auta stanowiły tylko 3% światowej sprzedaży koncernu Volkswagen. W tym roku ma to być już około 6%, a w 2025 r. ten odsetek wzrośnie do mniej więcej 20%. W 2030-2031 r. już co drugi kupiony na świecie samochód tego koncernu ma być napędzany wyłącznie prądem. W 2040 r. praktycznie wszystkie modele koncernu VW oferowane na kluczowych rynkach będą elektryczne.

Jednocześnie sukcesywnie zacznie maleć oferta samochodów spalinowych. Do 2030 r. liczba takich modeli koncernu Volkswagen dostępnych w Unii Europejskiej ma się zmniejszyć o 60%. Siłą rzeczy redukcji ulegnie także gama spalinowych układów napędowych.

Volkswagen zamierza też ograniczyć liczbę architektur do... jednej. Z czasem trzy spalinowo-hybrydowe platformy (MQB, MLB i MSB) oraz dwie elektryczne (MEB i debiutująca w 2022 r. PPE) zostaną w całości zastąpione nową strukturą nazwaną Scalable Systems Platform. Pierwsze oparte na niej modele pojawią się w 2026 r. Producent planuje w oparciu o nową architekturę wyprodukować ogółem ponad 40 milionów samochodów.

Koncern Volkswagen wprowadzi ponadto jeden zunifikowany format ogniwa do akumulatorów trakcyjnych. Do 2030 r. pozwoli to zmniejszyć ich koszty o połowę. W tym czasie ma z niego korzystać 80% modeli koncernu.

Nowe fabryki VW

Volkswagen zamierza zabezpieczyć podaż akumulatorów trakcyjnych, wytwarzając je we własnych fabrykach. Do 2030 r. w Europie koncern będzie mieć sześć takich zakładów. Pierwszy z nich ruszy w 2023 r. w szwedzkim Skelleftea. Drugi w niemieckim Salzgitter, zacznie produkcję dwa lata później, czyli w 2025 r. Trzecia fabryka może powstać w Hiszpanii.

W latach 2021-2025 koncern Volkswagen zamierza wydać na opracowanie nowych technologii gigantyczną kwotę 73 miliardów euro, co stanowi połowę wszystkich inwestycji firmy w tym okresie.

Czytaj także