Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Maserati Grecale Trofeo przód

Drugi SUV Maserati – Grecale. Pojawi się także w wersji elektrycznej

Drugi SUV Maserati – Grecale. Pojawi się także w wersji elektrycznej

Maserati od 2016 r. oferuje SUV-a klasy wyższej Levante. Teraz dołącza do niego model klasy średniej – Grecale. To rywal m.in. dla Porsche Macana, BMW X3, Audi Q5 czy Mercedesa GLC.

Maserati przynajmniej od 2011 r. planowało rozszerzenie oferty o SUV-a – wtedy na salonie we Frankfurcie pokazano prototypowy model Kubang. Na seryjny samochód tego typu trzeba było jednak czekać kolejne pięć lat – Levante zaprezentowano bowiem dopiero w 2016 r.

Minęło kolejne sześć lat i oto ofertę włoskiej firmy wzbogaca drugi SUV – Grecale (tak nazywa się po włosku wiatr wiejący w rejonie Morza Śródziemnego). Można zakładać, że to właśnie to auto stanie się bestsellerem Maserati i od niego w dużej mierze zależy przyszłość marki.

Grecale ma następujące wymiary: długość 486 cm, szerokość 198 cm, wysokość 167 cm (wartości te minimalnie różnią od siebie w zależności od wersji auta), rozstaw osi 290 cm. Pojemność bagażnika wynosi 570 l (535 l w wersjach mikrohybrydowych). Bazowy model ma 19-calowe felgi z oponami 235/55, a topowy 21-calowe (ogumienie 255/40 z przodu i 295/35 z tyłu).

Maserati debiutuje w trzech wariantach, z silnikami benzynowymi. Modele GT i Modena korzystają z jednostki 2.0 R4 turbo i 48-woltowego układu mikrohybrydowego. W tym pierwszym rozwija on 300 KM, a w drugim – 330 KM (moment obrotowy jest w obu taki sam i wynosi 450 Nm). Osiągi są następujące: 0-100 km/h w, odpowiednio, 5,6 i 5,3 s, prędkość maksymalna 240 km/h.

Flagowe Grecale nazywa się Trofeo. Wykorzystano w nim odmianę jednostki Nettuno z MC20. Sześciocylindrowe 3.0 ma podwójne komory spalania, wtrysk bezpośredni, mokrą miskę olejową (w MC20 – suchą), układ dezaktywacji połowy cylindrów oraz dwie turbosprężarki. Do dyspozycji jest 530 KM i 620 Nm. Grecale Trofeo uzyskuje 100 km/h po 3,8 s od startu i rozpędza się maksymalnie do 285 km/h.

Każde Grecale ma napęd na cztery koła (tylko w GT tylny blokowany mechanizm różnicowy wymaga dopłaty) i 8-biegową automatyczną skrzynie biegów.

W przyszłym roku gamę wzbogaci Grecale Folgore, czyli wariant elektryczny. Ma dysponować baterią o pojemności 105 kWh. Na razie nie podano mocy, ale ujawniono, że do dyspozycji ma być maksymalnie 800 Nm.

W Trofeo seryjne, a w pozostałych odmianach auta opcjonalnie, stosowane jest pneumatyczne adaptacyjne zawieszenie z regulację wysokości w zakresie 65 mm (-35 mm poniżej poziomu wyjściowego lub +30 powyżej). Ponadto w Grecale zastosowano system VDCM dający kierowcy możliwość wyboru trybów jazdy Comfort, GT, Sport, Corsa (tylko w Trofeo) oraz Off-road.

Grecale trafi do sprzedaży w drugiej połowie bieżącego roku, a elektryczna odmiana Folgore pojawi się rok później po benzynowych.

maserati_grecale_trofeo_przod_1
Topowy wariant Trofeo różni się detalami stylizacji i jako jedyny ma 21-calowe koła w standardzie.
Maserati
maserati_grecale_trofeo_bok
W zależności od wersji Grecale waży od 1870 do 2027 kg. 
Maserati
maserati_grecale_trofeo_tyl
Trofeo ma układ hamulcowy Brembo z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi z tyłu.
Maserati
maserati_grecale_trofeo_deska_rozdzielcza

Górny ekran w centralnej części deski rozdzielczej ma przekątną12,3 cala, a dolny – 8,8 cala. Zegarek jest cyfrowy i można zmieniać jego wygląd lub przekształcić np. w kompas.

Maserati
maserati_grecale_trofeo_multimedia
System multimedialny korzysta z systemu operacyjnego Android. Gwarantuje m.in. obsługę głosową oraz bezprzewodową łączność z Apple CarPlay i Android Auto. Wśród opcji znajduje się 21-głośnikowy zestaw audio marki Sonus faber. 
Maserati
maserati_grecale_trofeo_siedzenia
Skórzane wykończenie obejmuje nie tylko siedzenia, ale także deskę rozdzielczą. Do wyboru będzie wiele wzorów i kolorów tapicerki oraz przeszyć.
Maserati
maserati_grecale_trofeo_silnik
Najmocniejszy 530-konny silnik to 3.0 V6 biturbo.
Maserati
maserati_grecale_gt_przod
Bazowa wersja Grecale GT.
Maserati
maserati_grecale_modena_przod
Grecale w wariancie Modena.
Maserati
maserati_grecale_gt_silnik
GT i Modena korzystają z silnika 2.0 R4 turbo z technologią mikrohybrydową.
Maserati
maserati_grecale_folgore_przod
Elektryczne Grecale Folgore w niewielkim stopniu różni się wizualnie od pozostałych odmian.
Maserati

Czytaj także