Maserati od 2016 r. oferuje SUV-a klasy wyższej Levante. Teraz dołącza do niego model klasy średniej – Grecale. To rywal m.in. dla Porsche Macana, BMW X3, Audi Q5 czy Mercedesa GLC.
Maserati przynajmniej od 2011 r. planowało rozszerzenie oferty o SUV-a – wtedy na salonie we Frankfurcie pokazano prototypowy model Kubang. Na seryjny samochód tego typu trzeba było jednak czekać kolejne pięć lat – Levante zaprezentowano bowiem dopiero w 2016 r.
Minęło kolejne sześć lat i oto ofertę włoskiej firmy wzbogaca drugi SUV – Grecale (tak nazywa się po włosku wiatr wiejący w rejonie Morza Śródziemnego). Można zakładać, że to właśnie to auto stanie się bestsellerem Maserati i od niego w dużej mierze zależy przyszłość marki.
Grecale ma następujące wymiary: długość 486 cm, szerokość 198 cm, wysokość 167 cm (wartości te minimalnie różnią od siebie w zależności od wersji auta), rozstaw osi 290 cm. Pojemność bagażnika wynosi 570 l (535 l w wersjach mikrohybrydowych). Bazowy model ma 19-calowe felgi z oponami 235/55, a topowy 21-calowe (ogumienie 255/40 z przodu i 295/35 z tyłu).
Maserati debiutuje w trzech wariantach, z silnikami benzynowymi. Modele GT i Modena korzystają z jednostki 2.0 R4 turbo i 48-woltowego układu mikrohybrydowego. W tym pierwszym rozwija on 300 KM, a w drugim – 330 KM (moment obrotowy jest w obu taki sam i wynosi 450 Nm). Osiągi są następujące: 0-100 km/h w, odpowiednio, 5,6 i 5,3 s, prędkość maksymalna 240 km/h.
Flagowe Grecale nazywa się Trofeo. Wykorzystano w nim odmianę jednostki Nettuno z MC20. Sześciocylindrowe 3.0 ma podwójne komory spalania, wtrysk bezpośredni, mokrą miskę olejową (w MC20 – suchą), układ dezaktywacji połowy cylindrów oraz dwie turbosprężarki. Do dyspozycji jest 530 KM i 620 Nm. Grecale Trofeo uzyskuje 100 km/h po 3,8 s od startu i rozpędza się maksymalnie do 285 km/h.
Każde Grecale ma napęd na cztery koła (tylko w GT tylny blokowany mechanizm różnicowy wymaga dopłaty) i 8-biegową automatyczną skrzynie biegów.
W przyszłym roku gamę wzbogaci Grecale Folgore, czyli wariant elektryczny. Ma dysponować baterią o pojemności 105 kWh. Na razie nie podano mocy, ale ujawniono, że do dyspozycji ma być maksymalnie 800 Nm.
W Trofeo seryjne, a w pozostałych odmianach auta opcjonalnie, stosowane jest pneumatyczne adaptacyjne zawieszenie z regulację wysokości w zakresie 65 mm (-35 mm poniżej poziomu wyjściowego lub +30 powyżej). Ponadto w Grecale zastosowano system VDCM dający kierowcy możliwość wyboru trybów jazdy Comfort, GT, Sport, Corsa (tylko w Trofeo) oraz Off-road.
Grecale trafi do sprzedaży w drugiej połowie bieżącego roku, a elektryczna odmiana Folgore pojawi się rok później po benzynowych.