Tonale to kompaktowy SUV, który trafi do sprzedaży w Polsce w drugim kwartale 2022 roku. Do wyboru będą wersje hybrydowe (MHEV i PHEV) oraz diesel. W gamie znajdzie się także mocna odmiana z napędem 4x4.
Rynkowa kondycja Alfy Romeo nie jest, delikatnie mówiąc, najlepsza. Konkurenci, z którymi kiedyś ostro rywalizowała, dawno jej „odjechali”. Właśnie pokazany drugi SUV w gamie włoskiego producenta – długo oczekiwane Tonale (tak nazywa się alpejska przełęcz) – ma jednak spore szanse na odniesienie sukcesu i zapewnienie przyszłości tej szacownej włoskiej marce.
Tonale wygląda postawnie i takie właśnie jest – przy długości 453 cm przerasta nieco swoich najważniejszych rynkowych rywali (np. BMW X1 ma 445 cm, a Audi Q3 448 cm). Do budowy auta wykorzystano zmodyfikowaną płytę podłogową wywodząca się z koncernu FCA (obecnie Stellantis).
W układzie jezdnym przewidziano dwa rozwiązania – standardowo będzie oferowane zawieszenie z amortyzatorami Koni wyposażonymi w zawór pozwalający do pewnego stopnia modyfikować charakterystykę tłumienia (Frequency Selective Damping). Za dopłatą przewidziano zaś aktywny system opracowany przez Marelli, w którym kierowca może zdecydować się na wybór jednego z dwóch trybów pracy: sportowego albo komfortowego.
Przednionapędowe odmiany Tonale (czyli zasadniczo wszystkie, poza jedną, o czym poniżej) zostały wyposażone w elektroniczny system, który korzystając z hamulców odwzorowuje działanie mechanizmu różnicowego z blokadą.
Tonale nie stroni od elektronicznych gadżetów. Auto można na przykład zdalnie otworzyć, by kurier mógł w bagażniku zostawić paczkę, a gdy właściciel wyrazi na to zgodę, dzięki technologii NFT (tzw. niewymienialny token) będą zbierane dane o „życiu” i eksploatacji samochodu. Taki specjalny certyfikat może mieć spore znaczenie przy późniejszej sprzedaży auta.
Gama silnikowa Tonale będzie się składała w większości z wersji hybrydowych. Podstawowe jednostki benzynowe (nowe, o pojemności 1,5 litra, z wtryskiem bezpośrednim, zmiennymi fazami rozrządu i pracujące w cyklu Millera) są wspomagane przez układ z 48-woltową instalacją, niewielkim silnikiem elektrycznym, rozruszniko-alternatorem oraz systemem odzysku energii. Warianty MHEV będą oferowane w wersjach o mocy 130 lub 160 KM, z napędem przednim oraz w połączeniu z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową.
Na szczęście Alfa pozostawiła w ofercie także jednostkę wysokoprężną – nowego turbodiesla 1.6 rozwijającego 130 KM i współpracującego z 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową.
Na szycie gamy znajdzie się hybryda typu plug-in Q4. Wyposażono ją w układ z silnikami elektrycznym i benzynowym 1.3 MultiAir (180 KM). Łącznie do dyspozycji jest tutaj aż 275 KM, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,2 s. To jedyne Tonale w Europie z napędem na obie osie. Alfa zastosowała akumulator o pojemności 15,5 kWh i podaje, że przy jego pełnym naładowaniu będzie można pokonać 60 km w cyklu mieszanym lub do 80 km w ruchu miejskim.