Volkswagen ID.7 stanie się de facto elektrycznym następcą wycofanych już z oferty Passata sedana i Arteona liftbacka. Do sprzedaży trafi jesienią bieżącego roku, najpierw w 286-konnej wersji. Do wyboru przewidziano akumulatory o pojemności 77 lub 86 kWh.
Volkswagen nie pozostawia wątpliwości, że elektryfikacja jest dla niego kluczowa. W 2030 r. chce by 80% sprzedawanych przez niego w Europie samochodów było elektrycznych, zaś od 2023 r. na Starym Kontynencie niemiecka firma zamierza już produkować tylko takie auta.
By było to możliwe, konieczne jest oczywiście rozwój gamy. Do 2026 r. ma ona zostać rozszerzona łącznie o 10 modeli. W 2023 r. do salonów trafią ID.3 po liftingu, ID. Buzz z wydłużonym rozstawem osi oraz właśnie zaprezentowany flagowy model, czyli liftback ID.7. W 2026 r. do oferty wejdą zaś elektryczny kompaktowy SUV oraz miejski ID. 2all (ma kosztować poniżej 25 tys. euro).
ID.7 to pierwsza elektryczna limuzyna Volkswagena i do tego naprawdę o solidnych rozmiarach. Mierzy bowiem 4,94 m długości i ma rozstaw osi wynoszący 2,97 m (o 20 cm większy niż np. w SUV-ie ID.4). Auto skonstruowano na podstawie modularnej płyty przeznaczonej specjalnie dla „elektryków”, czyli MEB.
ID.7 zostało jako pierwsze wyposażone w układ napędowy nowej generacji (oznaczenie APP550) – mocniejszy, pracujący płynniej i wydajniej. Elektryczny silnik rozwija w nim aż 286 KM i 550 Nm. Do wyboru przewidziano dwa akumulatory trakcyjne – znany już z innych modeli o pojemności użytkowej 77 kWh (maksymalna moc ładowania 170 kW; zasięg auta weń wyposażonego to 615 km) oraz nowy, o pojemności 86 kWh (można go ładować z mocą do 200 kW, a zasięg ID.7 ma wtedy wynosić do 700 km).
Możliwość pokonania tak dużego dystansu ID.7 zawdzięcza także temu, że jest samochodem wyjątkowo aerodynamicznym – jego współczynnik Cx wynosi 0,23. Na razie nie podano jeszcze osiągów ID.7.
Deska rozdzielcza ID.7 przypomina te z innych modeli serii ID. Zastosowano tutaj jednak nowy system multimedialny z 15-calowym ekranem, wyświetlacz head-up z tzw. rozszerzoną rzeczywistością, a także usprawniono obsługę klimatyzacji („suwaki” do jej obsługi są wreszcie podświetlone).
W wyposażeniu znajdą się m.in. siedzenia Climatronic (chłodzenie, ogrzewanie, funkcja suszenia oraz masaż), 700-watowe nagłośnienie Harman Kardon z 14 głośnikami czy panoramiczny dach z funkcją przyciemniania (można ją realizować także głosowo).
Wśród układów wsparcia kierowcy znajdzie się m.in. system Travel Assist pozwalający na półautomatyczną jazdę czy zmianę pasa ruchu na autostradzie (z prędkością powyżej 90 km/h), a także asystent parkowania z pamięcią.
ID.7 ma zostać wprowadzony na rynki europejski i chiński jesienią tego roku, zaś na amerykański w 2024 r. Produkcja będzie się odbywać w Niemczech (w Emden, dla Europy i USA) oraz w Chinach (na lokalny rynek).