Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
produkcja samochodu elektrycznego w fabryce Forda

Ford zamierza odzyskiwać 95% materiałów ze zużytych baterii do „elektryków”

Ford

Ford zamierza odzyskiwać 95% materiałów ze zużytych baterii do „elektryków”

Amerykański koncern, który współpracuje z firmą Redwood Materials, poinformował, że może poddawać recyklingowi 95% materiałów z akumulatorów litowo-jonowych wykorzystywanych w jego samochodach.

Recykling akumulatorów jest jednym z największych wyzwań stojących przed elektromobilnością. Na razie wielu producentów baterie nienadające się już do użytku w samochodach wykorzystuje do tworzenia ogromnych magazynów energii, a niektórzy przechowują je, czekając na opracowanie skutecznego rozwiązania.  

Wygląda na to, że Ford razem z Redwood Materials już wynaleźli odpowiednią technologią, która pozwoli zarówno na zmniejszenie kosztów produkcji nowych akumulatorów, jak i na niższą uciążliwość zużytych baterii dla środowiska naturalnego.   

Według przedstawicieli Redwood firma jest w stanie odzyskać do 95% niklu, kobaltu, litu (światowe zasoby naturalne tego ostatniego są na bardzo niskim poziomie) oraz miedzi z ogniw litowo-jonowych, a następnie ponownie wykorzystać te metale. Produkująca wyłącznie elektryczne samochody Tesla odzyskuje ze zużytych baterii 92% materiałów.

Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E korzysta z akumulatora litowo-jonowego o pojemności użytkowej wynoszącej 68 lub 88 kWh.
ford

Poza premią środowiskową wynikającą z braku konieczności drogiego wydobywania tylu nowych materiałów zaletą jest ogromna redukcja kosztów dla Forda, a także dla jego klientów. Poza tym baterie z recyklingu są znacznie mniej obciążone kwestiami geopolitycznymi oraz mniej zanieczyszczają środowisko w porównaniu do nowych baterii.  

„Ford sprawia, że pojazdy elektryczne stają się bardziej dostępne i przystępne cenowo, dzięki takim produktom, jak w pełni elektryczne F-150 Lightning, Mustang Mach-E oraz E-Transit. Ale nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa w kwestii aut elektrycznych” – mówi Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda.  

„Nasze partnerstwo z Redwood Materials będzie miało kluczowe znaczenie dla naszego planu budowy pojazdów elektrycznych na dużą skalę w Ameryce, przy możliwie najniższych kosztach i zastosowaniu strategii »zero waste« (podejściu zakładającym maksymalną redukcję odpadów – przyp. red.)” – dodaje. 

Ford w partnerstwo z Redwood Materials do tej pory zainwestował 50 milionów dolarów, a w rozwój elektromobilności – już przeszło 30 miliardów dolarów.  

Czytaj także