Jeździliśmy nową Kią EV3. Czy rzeczywiście, tak jak twierdzą Koreańczycy, wyznacza nowe standardy w klasie kompaktowych elektrycznych SUV-ów? I czy to faktycznie kompakt?
Kia sukcesywnie powiększa gamę elektrycznych modeli. Najnowsze EV3, podobnie jak większe EV6 oraz EV9, nie jest dostępne w wersji spalinowej czy nawet hybrydowej. Z wymienionymi autami EV3 dzieli platformę E-GMP.
Założenia konstrukcyjne sprawiły, że Kia EV3 nie daje się zamknąć w sztywne ramy. 4,3 m długości pozwala przypuszczać, że będzie to umiarkowanie przestronny samochód. Tak jednak nie jest. EV3 ma 2,68-metrowy rozstaw osi (identyczny jak długi na 4,51 m Sportage) oraz karoserię o szerokości 1,85 m.
W efekcie przestrzeni w kabinie nie zabraknie czterem dorosłym osobom o wzroście ok. 1,85 m. Fotele i kanapa są wygodne, a do tego mają dość długie siedziska. Z przodu wrażenie przestrzeni potęgują nieprzesadnie rozbudowana deska rozdzielcza i nisko poprowadzona przednia część konsoli środkowej. Nie rozczarowują także możliwości ładunkowe – bagażnik mieści 460 l, a kolejne 25 l schowek pod maską.
Zestaw trzech wyświetlaczy to standard. Bez względu na wersję w kabinie dominują szarości, które mogą jednak zostać przełamane niebieskimi lub pomarańczowymi akcentami. / fot. Kia
Jednym ze sposobów na zmianę ustawień wentylacji jest wyświetlacz znajdujący się tuż za dłonią leżącą na kierownicy. / fot. Łukasz Szewczyk
Siedzenia z przodu i kanapa wyglądają dobrze i są wygodne. Wentylowane fotele to opcja dla wersji GT Line. / fot. Kia
Nic nie stoi więc na przeszkodzie, by Kia EV3 mogła pełnić rolę jednego samochodu w rodzinie. Tym bardziej że w warunkach typowej eksploatacji miejskiej EV3 może wymagać ładowania raz na tydzień lub rzadziej. To zasługa akumulatorów o znacznej pojemności – bazowy mieści 58,3 kWh, a powiększony 81,4 kWh.
Deklarowane przez Kię zasięgi rzędu 400-600 km nie są fikcją. W trakcie jazdy bocznymi, wiejskimi drogami zapotrzebowanie na prąd nie przekraczało 11 kWh/100 km, a w cyklu mieszanym, obejmującym także autostradę – 16 kWh.
Dane techniczne | 58,3 kWh | 81,4 kWh |
---|---|---|
Silnik | elektryczny | elektryczny |
Maksymalna moc | 204 KM | 204 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 283 Nm | 283 Nm |
Zasięg | 414-436 km | 563-605 km |
Czas ładowania (10-80%, DC) | 29 min | 31 min |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 170 km/h | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5-7,6 s | 7,7-7,9 s |
Średnie zużycie energii | 14,9-15,8 kWh/100 km | 14,9-16,2 kWh/100 km |
CENA | od 166 900 zł | od 184 900 zł |
Na razie dostępny jest tylko 204-konny silnik. Powinien usatysfakcjonować większość klientów – w zakresie prędkości typowych dla cyklu miejskiego zapewnia bardzo dobrą dynamikę, a przy tym jest wystarczająco mocny, by pozwolić na sprawną jazdę po autostradzie. Warty podkreślenia jest przy tym fakt, że siły napędowe – nawet w trybie Sport – nie są oddawane w brutalny sposób, tylko przyrastają płynnie.
O miękkości pracy można mówić także w przypadku zawieszenia. Kia zastosowała amortyzatory o zmiennej sile tłumienia oraz hydrauliczne poduszki przednich wahaczy. Pozwoliło to na wyeliminowanie nieprzyjemnych wibracji i hałasów przy zachowaniu dobrych właściwości jezdnych.
Na autostradzie dała się jednak wyczuć tendencja do „galopowania”. Przy wyższych prędkościach układ kierowniczy mógłby być także bardziej komunikatywny. Kabina została dobrze odizolowana od szumów powietrza i dźwięku pracy napędu.
Pochwalić należy także działanie licznych asystentów – jeżeli kierowca prowadzi auto zgodnie z przepisami, nie wzbudzają fałszywych alarmów.
Kia EV3 będzie dostępna na 17- lub 19-calowych felgach (odpowiednio w wersjach Air i Earth oraz Business Line i GT Line). Większe obręcze nieznacznie pogarszają osiągi, podnoszą zużycie energii i skracają zasięg, ale prezentują się bardziej efektownie i zwiększają prześwit ze 140 do 147 mm.
W ciągu kilkunastu miesięcy gamę mają uzupełnić odmiany z napędem na obie osie oraz sportowy wariant GT. Kia zapowiedziała także zwiększenie mocy pokładowej ładowarki do 22 kW.
W świecie aut elektrycznych karty wciąż rozdaje Tesla, ale inne koncerny się nie poddają i z dobrymi efektami proponują własne, oryginalne rozwiązania. Kia EV3 stanowi esencję wszystkiego, co najlepsze w EV9.
Oryginalny i budzący zainteresowanie wygląd, wysoki komfort jazdy, niezłe wykończenie i umiarkowana cena to mocne strony EV3.
Łukasz Szewczyk, „Motor”