Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lamborghini Huracan Sterrato przód

Lamborghini Huracan Sterrato – uterenowiony supersamochód, rywal dla Porsche 911 Dakar

Lamborghini Huracan Sterrato – uterenowiony supersamochód, rywal dla Porsche 911 Dakar

Sterrato to limitowana wersja Huracana nie przeznaczona do pokonywania przeszkód terenowych, ale raczej do ostrej i dynamicznej jazdy po szutrach, w rajdowym stylu.

Lamborghini to druga marka po Porsche (należąca zresztą do tego samego koncernu), która postanowiła na bazie typowo sportowego modelu stworzyć wersję zdolną do sprawnej jazdy poza asfaltem.

Lamborghini wykorzystało do tego celu model Huracan. We właśnie zaprezentowanej odmianie Sterrato samochód wyraźnie różni się od innych, typowo drogowych. Zasadnicze zmiany, tak zresztą jak w Porsche 911 Dakar, zaszły w obrębie układu jezdnego – bez nich trudno byłoby mówić o jakichkolwiek możliwościach jazdy z dala od utwardzonych dróg. Huracan Sterrato ma zatem o 44 mm zwiększony prześwit. Nie podano jednak jego wartości, podobnie jak to ma miejsce w innych wersjach. Można jednak tę informacje znaleźć np. w publikowanych testach. I tak np. niemiecki Auto Motor und Sport podaje, że w Huracanie EVO prześwit wynosi 132 mm. Jeśli przyjmiemy go za wyjściowy, okaże się, że wartość ta w Sterrato osiąga całkiem niezłe 176 mm. Ponadto zwiększono rozstaw kół – o 30 mm z przodu i o 34 mm z tyłu oraz zastosowano osłony podwozia. Znaczna różnica występuje także w przypadku opon: Sterrato ma 19-calowe felgi, na które złożono ogumienie Bridgestone DuelerAT002 run flat o rozmiarach 235/40 (przód) oraz 285/40 (tył). W Huracanie EVO opony mają rozmiary, odpowiednio, 245/30 R20 i 305/30 R20. Mimo zastosowania ceramicznych hamulców droga hamowania Sterrato jest wyraźnie dłuższa niż w EVO – to 39 m w porównaniu z 31,9 m. Poza tym Sterrato ma takie same rozwiązania jak zwykły Huracan – stalowe sprężyny i adaptacyjne amortyzatory MagneRide.

Huracan Sterrato został wyposażony w wolnossący silnik 5.2 V10 rozwijający 610 KM i 565 Nm (w Huracanie EVO ma on 640 KM i 600 Nm). Napędzany na cztery koła (tylny mechanizm różnicowy ma blokadę), z dwusprzęgłową 7-biegową przekładnią samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,4 s, do 200 km/h w 9,8 s, a jego prędkość maksymalna to 260 km/h. W Huracanie EVO wartości te wynoszą, odpowiednio, 2,9 s, 9,0 s i 325 km/h. Sterrato ma zmodyfikowany system LDVI (Lamborghini Integrated Vehicle Dynamics) o przeprogramowanych trybach jazdy Strada i Sport i dodanym kolejnym, specyficznym dla tej wersji – Rally (odpowiedni do zastosowania na luźnych nawierzchniach).

Lamborghini rozpocznie produkcję Huracana Sterrato w lutym 2023 r. Powstanie jedynie 1499 sztuk.

lamborghini_huracan_sterrato_przod_1
Huracan Sterrato ma m.in. dodatkowe oświetlenie, zmodyfikowane zderzaki, nakładki progów oraz masywne poszerzenia błotników. Ciekawostką jest zastosowanie relingów dachowych. 
Lamborghini
lamborghini_huracan_sterrato__przod_2
Do wyboru jest kilkadziesiąt kolorów lakierów, ale tylko dwa wzory obręczy. 
Lamborghini
lamborghini_huracan_sterrato_przod
Sterrato jest szersze od EVO o 2,3cm.
Lamborghini
lamborghini_huracan_sterrato_bok
Prześwit jest większy niż w Huracanie EVO o 44 mm.
Lamborghini
lamborghini_huracan_sterrato_tyl_1
Obręcze mają 19, a nie 20 cali jak w EVO. Opony zostały stworzone specjalnie do tego modelu przez Bridgestone.
Lamborghini
lamborghini_huracan_sterrato_tyl_2
Sterrato ma dodatkowy wlot powietrza na dachu i osłonę zamiast szyby.
Lamborghini
lamborghini_huracan_sterrato_tyl
Sterrato jest wyższe niż EVO o 8,3 cm.
Lamborghini
lamborghini_huracan_sterrato_deska_rodzielcza
Kierownica może być wykończona skórą lub zamszem. 
Lamborghini
lamborghini_huracan_sterrato_siedzenia
To standardowy kolor tapicerki łączącej skórę z Alcantarą. Można jednak wybrać inne.
Lamborghini

Czytaj także