Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Łada Niva

Ma 43 lata, 220 km przebiegu i kosztuje więcej niż BMW XM. To bodajże najdroższa Łada Niva w historii

Ma 43 lata, 220 km przebiegu i kosztuje więcej niż BMW XM. To bodajże najdroższa Łada Niva w historii

W Rosji wystawiono na sprzedaż prawdopodobnie najdroższą Ładę Nivę w historii. Auto ma znikomy przebieg, a jego właściciel chce za nie ponad 1 mln zł. Jest do kupienia w Togliatti. 

Rekordowa pod względem ceny Łada Niva została wyprodukowana w 1980 roku. Jej właściciel praktycznie przez 43 lata przechowywał i nadal przechowuje ją w garażu, i to pod folią. Auto jest więc w idealnym stanie – praktycznie jak nowe. 

Widać to choćby na licznych zdjęciach zamieszczonych w ogłoszeniu sprzedaży (TUTAJ je znajdziecie). Komora silnika, zawieszenia czy spód podwozia nie zdradzają praktycznie żadnych śladów użytkowania. 

Z puszką czerwonej farby

Do swojego samochodu właściciel dołącza liczne, oryginalne dokumenty, a nawet... niewielką puszkę farby. I to zapakowanej w oryginalną folię. Zresztą pod folią skrywane są również deska rozdzielcza oraz fotele. W rezultacie utrzymane w czarnym kolorze wnętrze również zdaje się być jak nowe. 

Do napędu „rekordowej” Łady Nivy służy 1,6-litrowy silnik benzynowy. Wytwarza on moc 75 KM i średnio na 100 km potrzebuje 8,25 l paliwa. Prędkość maksymalna według „fabryki” wynosi 130 km/h (90 km/h w terenie). 

Łada NIva_1980_01
Silnik o pojemności 1.6 rozwija 75 KM. Łada Niva z Togliatti wygląda, jakby dopiero co wyjechała z fabryki. 
auto.ru

Właściciel Łady Nivy, która jest do kupienia w Togliatti, przez 43 lata pokonał swoim samochodem zaledwie 220 km. Co ciekawe, auto, ze względu na idealny stan, wzięło udział w oficjalnych obchodach 50-lecia AwtoVAZ-a –  właściciela marki Łada.

Ile za swój egzemplarz żąda jego właściciel. To 23 000 000 rubli, czyli około 1 246 000 zł. Za te pieniądze można kupić choćby najnowsze, 653-konne BMW XM (950 000 zł) i jeszcze zostaną pieniądze choćby na Alfę Romeo Stelvio. 

Od 1977 do 1998 roku

Ładę Nivę pierwszej generacji wprowadzono do produkcji w 1977 roku i wytwarzano do 1998 roku. Cechami charakterystycznymi tej radzieckiej terenówki były trzydrzwiowe samonośne nadwozie oraz stały napęd 4x4. 

Oba te elementy zostały opracowane przez radzieckich inżynierów. W układzie przeniesienia napędu wykorzystano centralny mechanizm różnicowy. Ponadto kierowca Łady Nivy mógł skorzystać z dwubiegowego reduktora oraz blokady centralnego dyfra. 

Czytaj także