Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Favorit 1993

Tak wygląda najlepiej zachowana Skoda Favorit. Na jej liczniku widnieje 37 km

Skoda

Tak wygląda najlepiej zachowana Skoda Favorit. Na jej liczniku widnieje 37 km

Historia tej Skody Favorit jest zupełnie inna niż praktycznie każdego samochodu. Została zakupiona 30 lat temu, przyjechała z salonu do garażu i... tam stała aż do teraz. Na jej liczniku widnieje 37 km!

Skoda Favorit była przełomowym samochodem w gamie czeskiego producenta. Zastąpiła bowiem wysłużony, tylnonapędowy model 120. Na jego tle wyróżniała się znacznie nowocześniejszym nadwoziem typu hatchback, zaprojektowanym zresztą przez Bertone, oraz przednim napędem. 

Auto wytwarzano w latach 1988-1995. Jego następcą był model Felicia, konstrukcyjnie bazujący właśnie na Favoricie. Łącznie powstało 783 167 egzemplarzy tego modelu. W tym ten jeden wyjątkowy, który został sprzedany przez dealera w Grecji. 

1993 Skoda Favorit (3)
Skoda Favorit powstawała w latach 1988-1995. 
skoda

Jeden przejazd w ciągu 30 lat

Najlepiej zachowana obecnie Skoda Favorit została wyprodukowana w 1993 roku. Zakupiła ją pewna Greczynka, która za pomocą tego samochodu chciała znów stać się aktywnym kierowcą. I stała się, ale... na bardzo krótko. 

Otóż swoją nową Skodą pokonała wyłącznie jedną trasę – z salonu do domu. Łącznie 34 km. Następnie Skoda Favorit została zaparkowana w garażu nieopodal Aten, gdzie spędziła kolejne 30 lat. Jej właścicielka po prostu uznała, że jazda samochodem nie jest dla niej. 

W zeszłym roku auto trafiło na aukcję. Nabył je Czech Jiri Micanek Jr., będący zawodnikiem i menadżerem wyścigowego zespołu Micanek Motorsport powered by Buggyra. Za Skodę Favorit zapłacił 24 000 euro (ok. 110 000 zł). To 6 razy tyle, ile w 1993 roku kosztowało to auto. 

1993 Skoda Favorit (1)
Skoda Favorit z Grecji wygląda, jakby właśnie opuściła bramy fabryki. 
skoda

„Ktoś odkrył samochód w Grecji jesienią 2022 roku i wystawił go na aukcję. Kiedy to zobaczyłem, pomyślałem, że muszę go mieć. To taki kawałek historii” – wspomniana Jiri Micanek Jr. W 1993 roku, kiedy jego Skoda Favorit wyruszyła w swoją pierwszą i jednocześnie ostatnią podróż, Jiri miał zaledwie 7 lat. 

Co ciekawe, jego ojciec – Jiri Micanek Sr. – od lat 70. XX wieku startował w wyścigach w ówczesnej Czechosłowacji i Europie Wschodniej samochodami jednomiejscowymi, które w większości były napędzane silnikami Skody. Zdobył kilkanaście tytułów mistrza Czechosłowacji zarówno na torze, jak i w wyścigach górskich.

„Ja też zaczynałem swoją karierę od formuł z silnikiem Skody. Mieliśmy w domu model Favorit, jako samochód do regularnej jazdy” – wyjaśnia Jiri Micanek Sr. 

1993 Skoda Favorit (10)
Pod maską panuje nienaganny porządek. 
skoda

Po dwóch miesiącach od zakupu Skoda Favorit odbyła drugą podróż w swoim „życiu”. Tym razem w kontenerze, w którym dotarła do Frankfurtu. Stąd odebrał ją Jiri Micanek. 

Nowy samochód. No prawie!

Dzięki temu, że „grecka” Skoda Favorit spędziła w garażu podziemnym 30 lat, wygląda praktycznie jak nowa. Ale jej nadwozie ma na sobie kilka rys i obtarć, będących skutkiem nieostrożności kierowców parkujących obok swoje samochody.

Poza tym to prawdziwa „igła”. Na siedzeniach nadal znajduje się folia ochronna, a papierowe etykiety w komorze silnika są nienaruszone. Wewnątrz, na desce rozdzielczej widnieje drewniany dekor, który zażyczyła sobie jego pierwsza właścicielka.

1993 Skoda Favorit (4)
Na fotelach nadal jest folia ochronna. 
skoda

Skoda Favorit jest ubogo wyposażona. I nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ to podstawowy wariant LX, w którym nie ma choćby obrotomierza. Jego miejsce zajmuje po prostu zegarek. 

Do napędu tego auta służy 1,3-litrowy silnik benzynowy o mocy 54 KM. Jest on zasilany nie za pomocą gaźnika, tylko przez wtrysk jednopunktowy Boscha. Obecny właściciel wymienił jedynie olej w silniku i filtry. Przy okazji też dorzucił nowy akumulator.

Kolejne 3 km i... już wystarczy

Po przywiezieniu do Czech Micanek swoim nowym nabytkiem pokonał 3 km. I nie planuje więcej. Skoda Favorit ma zostać zachowana w oryginalnym stanie. Auto ma być historyczną pamiątką jego rodziny i związku z marką Skoda. 

1993 Skoda Favorit (9)
Zamiast obrotomierza – zegarek. 
skoda

„Kiedy mój tata pozbywał się Favoritów ze swojej szkoły wyścigowej, z nostalgii kupiłem od niego jeden egzemplarz. Oczywiście jest on całkowicie zużyty, ale chcę go odrestaurować, a następnie wystawić oba samochody razem” – mówi Jiri Micanek Jr.

Czytaj także