Historia tej Skody Favorit jest zupełnie inna niż praktycznie każdego samochodu. Została zakupiona 30 lat temu, przyjechała z salonu do garażu i... tam stała aż do teraz. Na jej liczniku widnieje 37 km!
Skoda Favorit była przełomowym samochodem w gamie czeskiego producenta. Zastąpiła bowiem wysłużony, tylnonapędowy model 120. Na jego tle wyróżniała się znacznie nowocześniejszym nadwoziem typu hatchback, zaprojektowanym zresztą przez Bertone, oraz przednim napędem.
Auto wytwarzano w latach 1988-1995. Jego następcą był model Felicia, konstrukcyjnie bazujący właśnie na Favoricie. Łącznie powstało 783 167 egzemplarzy tego modelu. W tym ten jeden wyjątkowy, który został sprzedany przez dealera w Grecji.
Najlepiej zachowana obecnie Skoda Favorit została wyprodukowana w 1993 roku. Zakupiła ją pewna Greczynka, która za pomocą tego samochodu chciała znów stać się aktywnym kierowcą. I stała się, ale... na bardzo krótko.
Otóż swoją nową Skodą pokonała wyłącznie jedną trasę – z salonu do domu. Łącznie 34 km. Następnie Skoda Favorit została zaparkowana w garażu nieopodal Aten, gdzie spędziła kolejne 30 lat. Jej właścicielka po prostu uznała, że jazda samochodem nie jest dla niej.
W zeszłym roku auto trafiło na aukcję. Nabył je Czech Jiri Micanek Jr., będący zawodnikiem i menadżerem wyścigowego zespołu Micanek Motorsport powered by Buggyra. Za Skodę Favorit zapłacił 24 000 euro (ok. 110 000 zł). To 6 razy tyle, ile w 1993 roku kosztowało to auto.
„Ktoś odkrył samochód w Grecji jesienią 2022 roku i wystawił go na aukcję. Kiedy to zobaczyłem, pomyślałem, że muszę go mieć. To taki kawałek historii” – wspomniana Jiri Micanek Jr. W 1993 roku, kiedy jego Skoda Favorit wyruszyła w swoją pierwszą i jednocześnie ostatnią podróż, Jiri miał zaledwie 7 lat.
Co ciekawe, jego ojciec – Jiri Micanek Sr. – od lat 70. XX wieku startował w wyścigach w ówczesnej Czechosłowacji i Europie Wschodniej samochodami jednomiejscowymi, które w większości były napędzane silnikami Skody. Zdobył kilkanaście tytułów mistrza Czechosłowacji zarówno na torze, jak i w wyścigach górskich.
„Ja też zaczynałem swoją karierę od formuł z silnikiem Skody. Mieliśmy w domu model Favorit, jako samochód do regularnej jazdy” – wyjaśnia Jiri Micanek Sr.
Po dwóch miesiącach od zakupu Skoda Favorit odbyła drugą podróż w swoim „życiu”. Tym razem w kontenerze, w którym dotarła do Frankfurtu. Stąd odebrał ją Jiri Micanek.
Dzięki temu, że „grecka” Skoda Favorit spędziła w garażu podziemnym 30 lat, wygląda praktycznie jak nowa. Ale jej nadwozie ma na sobie kilka rys i obtarć, będących skutkiem nieostrożności kierowców parkujących obok swoje samochody.
Poza tym to prawdziwa „igła”. Na siedzeniach nadal znajduje się folia ochronna, a papierowe etykiety w komorze silnika są nienaruszone. Wewnątrz, na desce rozdzielczej widnieje drewniany dekor, który zażyczyła sobie jego pierwsza właścicielka.
Skoda Favorit jest ubogo wyposażona. I nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ to podstawowy wariant LX, w którym nie ma choćby obrotomierza. Jego miejsce zajmuje po prostu zegarek.
Do napędu tego auta służy 1,3-litrowy silnik benzynowy o mocy 54 KM. Jest on zasilany nie za pomocą gaźnika, tylko przez wtrysk jednopunktowy Boscha. Obecny właściciel wymienił jedynie olej w silniku i filtry. Przy okazji też dorzucił nowy akumulator.
Po przywiezieniu do Czech Micanek swoim nowym nabytkiem pokonał 3 km. I nie planuje więcej. Skoda Favorit ma zostać zachowana w oryginalnym stanie. Auto ma być historyczną pamiątką jego rodziny i związku z marką Skoda.
„Kiedy mój tata pozbywał się Favoritów ze swojej szkoły wyścigowej, z nostalgii kupiłem od niego jeden egzemplarz. Oczywiście jest on całkowicie zużyty, ale chcę go odrestaurować, a następnie wystawić oba samochody razem” – mówi Jiri Micanek Jr.