Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Favorit 2.0 –bok

Skoda pokazała Favorita drugiej generacji. Czy trafi do produkcji?

fot. Skoda

Skoda pokazała Favorita drugiej generacji. Czy trafi do produkcji?

Czesi przywrócą do życia swój słynny model? Wizja Skody Favorit nowej generacji stanowi interpretację pierwszego wcielenia tego auta, opracowaną zgodnie z najnowszym językiem stylistycznym czeskiej marki. Ma 4,3-metrowe nadwozie i… napęd na współczesną modłę. 

Skoda Favorit została wprowadzona na rynek w 1987 roku. Wraz z jej premierą Czesi zakończyli epokę samochodów z silnikiem montowanym z tyłu. Za opracowanie nadwozia tego auta odpowiadało włoskie studio projektowe Bertone.

W latach swojej świetności Skoda Favorit była modelem na wskroś nowoczesnym. Ba, Czesi uznają ją za najlepszy model byłego bloku wschodniego. Jedynie zastosowane silniki 1.3 o mocy od 54 do 68 KM z wałkiem rozrządu w korpusie (OHV) nie były zbyt aktualną konstrukcją. 

1993 Skoda Favorit (2)
Favorit zakończył erę Skód z silnikiem umieszczonym z tyłu. 
fot. Skoda

W chwili wejścia na rynek Skoda Favorit 136L kosztowała 84 600 koron czeskich. Ówczesna pensja wynosiła wtedy niewiele ponad 3000 koron. Pomimo to popyt był ogromny, o czym świadczą 783 183 egzemplarze, wyprodukowane w ciągu 7 lat. 

Hołd dla oryginalnego Favorita

Teraz hołd Favoritowi złożył stylista Skody – Ljudmil Slavov. Stworzył on bowiem współczesną wizję tego auta. Zostało ono zaprojektowane w najnowszym stylu czeskiego wytwórcy, zwanym Modern Solid. 

Projekt zajął 120 godzin. Nowe auto jest jednak wyraźnie większe od oryginału mierzącego 381-386 cm długości w odmianie hatchback i 416-421 cm w przypadku kombi, zwanego Forman. Ma wymiary zbliżone do Kamiqa, a więc około 430 cm długości. 

Skoda Favorit_2
Klasyczny Favorit na tle swojego następcy wygląda jak auto o klasę mniejsze. 
fot. Skoda

Skoda Favorit generacji 2.0 wyróżnia się minimalistycznym stylem, licznymi gładkimi liniami oraz zbliżonymi do oryginału kształtami przodu i tylnego słupka. Ciekawie rozwiązano reflektory, które dysponują automatycznie składanymi osłonami i raz służą jako światła do jazdy dziennej, a raz – jako mijania. 

Z kolei drzwi mają wspólną klamkę, osadzoną w korpusie i rozdzieloną pośrodku. Tylne drzwi otwierają się pod wiatr, a więc w kierunku przeciwnym do przednich. W odróżnieniu od najnowszych Skód Elroq i odnowionego Enyaqa, we współczesnym klasyku zrezygnowano z czarnej osłony chłodnicy. 

„Nie chciałem używać obecnych elementów projektowych, takich jak Tech-Deck Face. To hołd dla Favorita, więc studiowałem jego oryginalne detale i starałem się je rozwinąć i podnieść na wyższy poziom. Szczerze mówiąc, uproszczenie już minimalistycznych kształtów do formy Modern Solid było bardzo trudne” – mówi Slavov. 

Czy nowy Favorit trafi do produkcji?

Skoda Favorit generacji 2.0 została pomyślana jako auto elektryczne. Takim samym źródłem napędu dysponuje również choćby współczesna interpretacja klasycznego Renault 5, dookreślanego mianem E-Tech. 

Obecnie jednak większość producentów skupia się na napędach hybrydowych, w tym plug-in. Z drugiej strony elektryki Czechów w postaci Enyaqa i Elroqa bardzo dobrze radzą sobie na rynku, a w klasie Favorita nie ma obecnie na rynku zbyt wielu modeli. 

Skoda Favorit_3
Kształt bocznych szyb i słupka C odpowiadają oryginałowi. 
fot. Skoda

Z tego względu być może Skoda podchwyci pomysł swojego projektanta i rozpocznie prace nad Favoritem. Jeśli nie w najbliższym czasie, to za kilka lat. W końcu to czeskie auto zapisało się złotymi zgłoskami w historii Skody, a powrót do starych nazw to jeden z elementów, które już zdążyły się wtopić we współczesną motoryzację

Czytaj także