Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes klasy C

Tylko z czterema cylindrami – nowy Mercedes klasy C

Tylko z czterema cylindrami – nowy Mercedes klasy C

Nowy Mercedes klasy C urósł, ale ma tylko czterocylindrowe silniki – wszystkie są w większym lub mniejszym stopniu zelektryfikowane. Od razu pokazano wersje sedan i kombi.

To szósta generacja Mercedesa klasy średniej od 1982 r. (wtedy debiutował tzw. Baby Benz, czyli seria 190), z tego piąta klasa C. Nowy model w porównaniu z poprzednikiem jest większy. Oto jego podstawowe wymiary:

Sedan

  • Długość: 475,1 cm (+6,5 cm)
  • Szerokość: 182 cm (+1 cm)
  • Wysokość: 143,8 cm (-0,9 cm)
  • Rozstaw osi: 286,5 cm (+2,5 cm)
  • Pojemność bagażnika: 455 l (bez zmian)

Kombi

  • Długość: 475,1 cm (+4,9 cm)
  • Szerokość: 182 cm (+1 cm)
  • Wysokość: 145,5 cm (-0,7 cm)
  • Rozstaw osi: 286,5 cm (+2,5 cm)
  • Pojemność bagażnika: 490 l (+30 l)

Większe wymiary zewnętrzne przełożyły się na przestronniejszą kabinę. Jest szersza, a z tyłu przybyło także miejsca na kolana i nad głową.

Na gamę silników klasy C składają się wyłącznie jednostki czterocylindrowe z modularnej rodziny FAME (czy w modelach AMG pojawią się takie o większej liczbie cylindrów – na razie nie wiadomo). Wszystkie, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne, mają turbodoładowanie i wyposażono je w technologię miokrohybrydową drugiej generacji – rozrusznik zintegrowany z alternatorem (ISG), który zapewnia wsparcie przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Wszystkie zostały połączone seryjnie z 9-biegową przekładnią automatyczną. Era „manuali” się skończyła.

Tak obecnie przedstawia się gama jednostek napędowych i podstawowe dane techniczne klasy C (w nawiasach dane dla wersji Kombi):

Silniki benzynowe

Wersja   C 180  C 200  C 200 4MATIC  C 300  C 300 4MATIC 
Pojemność cm3 1496  1496  1496  1999  1999 
Moc KM 170  204  204  258  258 
przy obr./min 5500-6100  5800-6100  5800-6100  5800  5800 
Dodatkowa moc (boost)  KM 20  20  20  20  20 
Moment obrotowy Nm  250  300  300  400  400 
przy obr./min 1800-4000  1800-4000  1800-4000  2000-3200  2000-3200 
Dodatkowy moment obrotowy (boost)  Nm  200  200  200  200  200 
Średnie zużycie paliwa (wg WLTP) l/100 km  7,2-6,2  7,2-6,3 (7,4-6,5)  7,6-6,6  7,4-6,6  7,9-7,0 
Przyspieszenie 0-100 km/h  8,6  7,3 (7,5)  7,1  6,0  6,0  
Prędkość maksymalna km/h  231  246 (240)  241  250  250 

Silniki Diesla

Wersja   C 220 d   C 300 d  
Pojemność cm3 1992  1992 
Moc KM 200  265 
przy obr./min 4200  4200 
Dodatkowa moc (boost) KM 15/20  15/20 
Moment obrotowy Nm  440  550 
przy obr./min 1800-2800  1800-2200 
Dodatkowy moment obrotowy (boost) Nm  200  200 
Średnie zużycie paliwa (wg WLTP) l/100 km  5,6-4,9 (5.8-5.1)  5,6-5,0 (5,8-5,1) 
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 (7,4)  5,7 (5,8) 
Prędkość maksymalna km/h  245 (242)  250 (250) 

Ponadto niedługo po premierze auta w gamie znajdą się hybrydy plug-in – najpierw z silnikiem benzynowym, a następnie wysokoprężnym. Ich cechą szczególną jest to, że mają bardzo duże baterie 25,4 kWh, co ma pozwalać na pokonanie aż 100 km „na prądzie”. Fakt ten, plus możliwość szybkiego ładowania (AC: 11 kW, DC: 55 kW), sprawia, że będą to naprawdę funkcjonalne samochody.

Układ jezdny klasy C składa się z nowo opracowanego zawieszenie czterowahaczowego i wielowahaczowego z tyłu. Za dopłatą będą oferowane adaptacyjne amortyzatory lub zwieszenie sportowe, natomiast hybrydy plug-in mają z tyłu seryjnie „pneumatykę”. Klasa C otrzymała po raz pierwszy opcjonalny układ tylnych kół skrętnych (do 2,5 stopnia), poprawiający stabilność podczas dużych prędkości oraz zwinność przy niewielkich (średnica zawracania spada o 43 cm, do 10,64 cm).

Ponadto pojawiły się m.in. znane już z nowej klasy S reflektory Digital Light o rozdzielczości 2,6 mln pikseli, które, gdy zajdzie taka potrzeba, mogą np. wyświetlać bezpośrednio na drodze symbole ostrzegawcze. Oczywiście w porównaniu z poprzednim modelem wzbogacono i udoskonalono także pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego.

Zamówienia na nową klasę C będzie można składać od 30 marca, a w salonach auta pojawią się latem 2021 r. Gama klasy C będzie rozszerzana. Znajdą się w niej nie tylko odmiany sportowe, ale także kombi w wersji uterenowionej All Terrain.

20C0673_039
Mimo większych rozmiarów współczynnik oporu powietrza pozostał bez zmian (limuzyna: 0,24, kombi: 0,27).
20C0673_012
Klasa C ma o 2,5 cm wydłużony rozstaw osi. W opcji – układ tylnych kół skrętnych.
20C0674_029
Za dopłatą Mercedes klasy C otrzyma bardzo wydajne reflektory Digital Light.
20C0674_036
Bagażnik w kombi stał się pojemniejszy o 30 l (ma 490 l). 
21C0054_006
Klasa C została wyposażona w drugą generację systemu operacyjnego MBUX. Cyfrowe wskaźniki mają przekątną 10,25” lub 12,3”, a centralny ekran dotykowy 9,5” lub 11,9”.
21C0054_007
Deska rozdzielcza i centralny wyświetlacz są lekko pochylone w kierunku kierowcy.
20C0674_066
Kabina nowej klasy C stała się przestronniejsza. Przednie siedzenia i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy mogą być podgrzewane, a fotel kierowcy i pasażera – mieć funkcję masażu.
20C0674_128
W gamie jednostek napędowych klasy C znalazły się tylko 4-cylindrowe. Niedługo pojawią się wersje plug-in z dieslem lub silnikiem benzynowym.

Czytaj także