Nowy Mercedes klasy C urósł, ale ma tylko czterocylindrowe silniki – wszystkie są w większym lub mniejszym stopniu zelektryfikowane. Od razu pokazano wersje sedan i kombi.
To szósta generacja Mercedesa klasy średniej od 1982 r. (wtedy debiutował tzw. Baby Benz, czyli seria 190), z tego piąta klasa C. Nowy model w porównaniu z poprzednikiem jest większy. Oto jego podstawowe wymiary:
Sedan
Kombi
Większe wymiary zewnętrzne przełożyły się na przestronniejszą kabinę. Jest szersza, a z tyłu przybyło także miejsca na kolana i nad głową.
Na gamę silników klasy C składają się wyłącznie jednostki czterocylindrowe z modularnej rodziny FAME (czy w modelach AMG pojawią się takie o większej liczbie cylindrów – na razie nie wiadomo). Wszystkie, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne, mają turbodoładowanie i wyposażono je w technologię miokrohybrydową drugiej generacji – rozrusznik zintegrowany z alternatorem (ISG), który zapewnia wsparcie przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Wszystkie zostały połączone seryjnie z 9-biegową przekładnią automatyczną. Era „manuali” się skończyła.
Tak obecnie przedstawia się gama jednostek napędowych i podstawowe dane techniczne klasy C (w nawiasach dane dla wersji Kombi):
Silniki benzynowe
Wersja | C 180 | C 200 | C 200 4MATIC | C 300 | C 300 4MATIC | |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | cm3 | 1496 | 1496 | 1496 | 1999 | 1999 |
Moc | KM | 170 | 204 | 204 | 258 | 258 |
przy | obr./min | 5500-6100 | 5800-6100 | 5800-6100 | 5800 | 5800 |
Dodatkowa moc (boost) | KM | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Moment obrotowy | Nm | 250 | 300 | 300 | 400 | 400 |
przy | obr./min | 1800-4000 | 1800-4000 | 1800-4000 | 2000-3200 | 2000-3200 |
Dodatkowy moment obrotowy (boost) | Nm | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Średnie zużycie paliwa (wg WLTP) | l/100 km | 7,2-6,2 | 7,2-6,3 (7,4-6,5) | 7,6-6,6 | 7,4-6,6 | 7,9-7,0 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 8,6 | 7,3 (7,5) | 7,1 | 6,0 | 6,0 |
Prędkość maksymalna | km/h | 231 | 246 (240) | 241 | 250 | 250 |
Silniki Diesla
Wersja | C 220 d | C 300 d | |
---|---|---|---|
Pojemność | cm3 | 1992 | 1992 |
Moc | KM | 200 | 265 |
przy | obr./min | 4200 | 4200 |
Dodatkowa moc (boost) | KM | 15/20 | 15/20 |
Moment obrotowy | Nm | 440 | 550 |
przy | obr./min | 1800-2800 | 1800-2200 |
Dodatkowy moment obrotowy (boost) | Nm | 200 | 200 |
Średnie zużycie paliwa (wg WLTP) | l/100 km | 5,6-4,9 (5.8-5.1) | 5,6-5,0 (5,8-5,1) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 7,3 (7,4) | 5,7 (5,8) |
Prędkość maksymalna | km/h | 245 (242) | 250 (250) |
Ponadto niedługo po premierze auta w gamie znajdą się hybrydy plug-in – najpierw z silnikiem benzynowym, a następnie wysokoprężnym. Ich cechą szczególną jest to, że mają bardzo duże baterie 25,4 kWh, co ma pozwalać na pokonanie aż 100 km „na prądzie”. Fakt ten, plus możliwość szybkiego ładowania (AC: 11 kW, DC: 55 kW), sprawia, że będą to naprawdę funkcjonalne samochody.
Układ jezdny klasy C składa się z nowo opracowanego zawieszenie czterowahaczowego i wielowahaczowego z tyłu. Za dopłatą będą oferowane adaptacyjne amortyzatory lub zwieszenie sportowe, natomiast hybrydy plug-in mają z tyłu seryjnie „pneumatykę”. Klasa C otrzymała po raz pierwszy opcjonalny układ tylnych kół skrętnych (do 2,5 stopnia), poprawiający stabilność podczas dużych prędkości oraz zwinność przy niewielkich (średnica zawracania spada o 43 cm, do 10,64 cm).
Ponadto pojawiły się m.in. znane już z nowej klasy S reflektory Digital Light o rozdzielczości 2,6 mln pikseli, które, gdy zajdzie taka potrzeba, mogą np. wyświetlać bezpośrednio na drodze symbole ostrzegawcze. Oczywiście w porównaniu z poprzednim modelem wzbogacono i udoskonalono także pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego.
Zamówienia na nową klasę C będzie można składać od 30 marca, a w salonach auta pojawią się latem 2021 r. Gama klasy C będzie rozszerzana. Znajdą się w niej nie tylko odmiany sportowe, ale także kombi w wersji uterenowionej All Terrain.