Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes SL R 107 w tym roku kończy 50 lat

Mercedes SL R 107 w tym roku kończy 50 lat

Daimler

Mercedes SL R 107 w tym roku kończy 50 lat

Mało brakowało, a ten słynny Mercedes wyglądałby kompletnie inaczej.

  • Drugi najdłużej produkowany osobowy Mercedes w historii
  • Pierwszy SL oferowany także z silnikiem V8
  • Od 1982 r. dostępny z poduszką powietrzną

W tym roku SL z serii R 107 obchodzi półwiecze debiutu. Samochód trafił na rynek w 1971 r. i pozostał w produkcji aż do sierpnia 1989 r., stając się drugim najdłużej wytwarzanym osobowym Mercedesem w dziejach. Jakie auto jest na pierwszym miejscu? Poprzednia generacja klasy G.

Konstruowanie SL R 107 przypadło na bardzo niefortunny okres. Istniała powszechna obawa, że w USA sprzedaż kabrioletów zostanie zakazana. Firma poważnie więc rozważała karoserię typu targa, w której można zdjąć tylko środkową część dachu. Ostatecznie zaryzykowano i do produkcji zatwierdzono klasycznego roadstera z miękkim składanym dachem. Udało się. Stany Zjednoczone nigdy nie wprowadziły zakazu sprzedaży kabrioletów.

To był pierwszy SL, którego kod fabryczny zaczynał się na literę R, a nie W. R 107 miał doskonałe proporcje, drapieżne reflektory i klosze tylnych świateł z użebrowaniem, mającym zapobiegać zabrudzeniu. Wczesne wersje SL mierzyły 439 cm długości, 179 cm szerokości i 130 cm wysokości. Auto oferowano także ze zdejmowanym hardtopem, a jesienią 1971 r. na rynek trafiła odmiana coupe o nazwie SLC z aż o 36 cm większym rozstawem osi (długość: 475 cm).

SL R 107 miał najnowocześniejsze wówczas rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa. W aucie zastosowano przednie i tylne strefy kontrolowanego zgniotu, od marca 1980 r. można było je wyposażyć w ABS, a od stycznia 1982 r. w czołową poduszkę powietrzną dla kierowcy.

R 107 to pierwszy SL dostępny także z silnikiem V8. Najwcześniejsza wersja z takim rozwiązaniem miała 3,5-litrową jednostkę rozwijającą 200 KM. Ogółem przez ponad 18 lat produkcji do gamy R 107 trafiły silniki o mocy od 177 do 245 KM.

W 1980 r. gamę uzupełniła m.in. wersja 500 SL z 5-litrowym V8 rozwijającym 241 KM. Samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w 7,8 s. Pięć lat później 500 SL miało już 245 KM i osiągało prędkość 100 km/h w 7,3 s. W sumie powstało 11 812 sztuk obu odmian wersji 500 SL.

Równie ciekawe było produkowane w latach 1985-1989 560 SL, oferowane jedynie w Australii, Japonii i Stanach Zjednoczonych. Zbudowaną w liczbie 49 347 sztuk wersję napędzało 231-konne 5.6 V8. 0-100 km/h w przypadku odmiany dla USA: 7,7 s.

Ogółem w latach 1971-1989 wyprodukowano 237 287 sztuk modelu SL z serii R 107.

81F46
5-litrowy 500 SL, czyli wersja R 107 z największym oferowanym w Europie silnikiem. 
81F43
Na tym ujęciu widać, jak doskonałe proporcje ma SL R 107.
Lift85
Wersja SL R 107 po ostatniej większej modernizacji przeprowadzonej w 1985 r. 
AmericanSL
450 SL na rok modelowy 1979 w wersji przeznaczonej dla Stanów Zjednoczonych.
81F119
SLC C 107, czyli wersja coupe modelu SL R 107 z większym o 36 cm rozstawem osi.
85F256
Najmocniejsza wersja SL R 107, czyli 245-konna odmiana 500 SL.
D141616
SL R 107 miał również rajdową wersję.

Czytaj także