Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Ford F-150 Raptor R przód

Na taką wersję czekali miłośnicy Forda F-150 – Raptor R z silnikiem V8 o mocy 700 KM

Na taką wersję czekali miłośnicy Forda F-150 – Raptor R z silnikiem V8 o mocy 700 KM

Ford F-150 Raptor w nowej wersji R jest mocniejszy od standardowej odmiany aż o 150 KM.

Obecna generacja Forda F-150 Raptora jest już trzecią. W pierwszej Ford oferował silniki V8, ale w drugiej z nich zrezygnował, na korzyść doładowanego V6. W trzecim wcieleniu pozostawiono jednostkę 3.5 V6 EcoBoost. Od pewnego czas było jednak wiadomo, że Ford planuje spełnić życzenia fanów tej serii modelowej i powrócić do jednostki V8. I tak się właśnie stało – Raptor R uzupełnia gamę F-150 Raptora. 

Nie ma najmniejszych wątpliwości, że w przypadku Raptora R najistotniejszą modyfikacją jest właśnie zastosowany w nim silnik. To doładowana kompresorem benzynowa jednostka o pojemności skokowej 5,2 litra. Jest znana z Mustanga Shelby GT500, ale jej charakterystykę zmodyfikowano, by lepiej pasowała do pick-upa (zmodernizowano m.in. kompresor, kolektory wydechowe oraz układ chłodzenia). Do dyspozycji jest tutaj 700 KM i 868 Nm. W efekcie Raptor R jest najmocniejszym seryjnym Raptorem w historii i pod tym względem godnym rywalem dla RAM-a TRX (silnik 6.2 V8 Hemi z kompresorem; 702 KM, 881 Nm).

Ford nie podał wprawdzie osiągów auta, ale można zakładać, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h będzie wynosić około 4,5-5 s. W układzie przeniesienia napędu wykorzystano reduktor i 10-biegową automatyczną przekładnię (jej przełożenia są takie same, jak w Raptorze z 3.5 V6 EcoBoost, ale ma zmienione oprogramowanie sterujące). Wzmocniono ponadto wał napędowy.

Nowa jednostka napędowa nie jest jedyną zmianą, jaką wprowadzono w Raptorze R. Wzmocniono m.in. przednie zawieszenie, a adaptacyjne amortyzatory marki Fox mają zmodyfikowaną charakterystykę pracy. Skok przedniego zawieszenia wynosi 13 cali (33 cm), a tylnego – 14,1 cala (35,8 cm). Standardem są 37-calowe koła (średnica zewnętrzna), które w Raptorze 3.5 V6 występują jako opcja (seryjnie – 35-calowe). Taki sam jest zaś układ hamulcowy, z tarczami o średnicy 350 mm z przodu i 336 mm z tyłu.

Pod względem stylizacji odmianę R od zwykłej odróżniają m.in. wyższa o cal (2,54 cm) nakładka z wylotami powietrza na masce oraz kilka pomarańczowych akcentów, jak litery R oraz uszy do holowania.

ford_f150_raptor_r_przod
Na zewnątrz Raptor R niewiele różni się od Raptora, ale pod maską zamiast silnika 3.5 V6 turbo (450 KM, 691 Nm) ma 5.2 V8 z kompresorem (700 KM, 868 Nm).  
Ford
ford_f150_raptor_r_tyl
Raptor R ma aktywny układ wydechowy, z czterema trybami pracy: Normal, Sport, Baja i Quiet (cichy). Prześwit wynosi 33,3 cm. 
Ford
ford_f150_raptor_r_siedzenia
Raptor R ma seryjnie siedzenia Recaro.
Ford
ford_f150_raptor_r_maska
Nakłada na masce z wylotami powietrza jest w Raptorze R wyższa niż w Raptorze.
Ford
ford_f150_raptor_r_kolo
Standard w Raptorze R to felgi 8,5x17 cali z oponami 37x12,5 BFGoodrich All-Terrain T/A KO2.
Ford
ford_f150_raptor_r_zawieszenie
Obie odmiany Raptora korzystają z adaptacyjnych amortyzatorów Foxa.
Ford

Czytaj także