Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Hennessey Velociraptor przód

Mocy nigdy za wiele – Hennessey VelociRaptor 600

Hennessey

Mocy nigdy za wiele – Hennessey VelociRaptor 600

Wszystkim, którym 450 KM standardowego Forda F-150 Raptora nie wystarcza, Hennessey proponuje 600-konnego VelociRaptora.

John Hennessey, szef firmy Hennessey Performance Engineering (HPE), uwielbia przerabiać amerykańskie mocne samochody wszelkiej maści na jeszcze mocniejsze. 1000 KM w zwykłym SUV-ie jak Dodge Durango albo w Ramie? Nie ma problemu.

Jednym z flagowych i najbardziej znanych modeli Hennesseya jest Ford F-150 Raptor, który po przeróbkach nazywa się VelociRaptor. W modelu poprzedniej generacji z silnikiem V8 wykrzesano 758 KM, a z wersji 3.5 V6 – 600 KM. Hennessey zbudował nawet Raptora 6x6 i SUV-a.

Wiele osób narzeka, że Ford nie oferuje już w Raptorze jednostki V8, a jedynie 3.5 V6 biturbo. Na szczęście dla fanów Raptora doładowana „V-ósemka” powróci w Raptorze R i ma być naprawdę mocna. Auto pojawi się jednak najpewniej nie wcześniej niż za rok. Niecierpliwym nabywcom w sukurs przychodzi jednak Hennessey, który także w przypadku całkiem nowej generacji F-150 Raptora przewidział modyfikacje podnoszące moc sześciocylindrowca.

Właśnie rozpoczęto prace nad podniesieniem mocy z 450 do 600 KM (plus 33%) i maksymalnego momentu obrotowego z 691 do 843 Nm (+22%). Nie będzie to proces trudny, bo jak już wspomnieliśmy, amerykańska firma ma bogate doświadczenia z taką przeróbką przeprowadzoną w poprzednim modelu. Może o tym świadczyć także fakt, że Hennessey już rozpoczął zbieranie zamówień na auto, a pierwsze dostawy przewidziano na początek 2022 r. (co ciekawe, pakiet można także kupić u wybranych dealerów Forda w USA).

Fordowski 3.5 V6 EcoBoost będzie miał m.in. zmodernizowany układ dolotowy, nowy intercooler oraz zmienione oprogramowanie sterujące pracą silnika. Nowy VelociRaptor ma osiągać 96 km/h w czasie 4,2 s, a ćwierć mili pokonywać w 12,9 sekundy, rozpędzając się przy tym do około 175 km/h.

Hennessey proponuje dla Raptora także wzmocnione zderzaki z dodatkowym oświetleniem, 20-calowe felgi (z 35 lub 37-calowymi oponami), zestaw zwiększający prześwit o 3 cale (7 cm) – do 37 lub 40 cm (w zależności od zastosowanych opon) oraz wzmocnione przednie hamulce z 6-tłoczkowymi zaciskami (Brembo).

Produkcja VelociRaptora będzie ograniczona do 250 egzemplarzy rocznie (każdy otrzyma plakietkę z numerem), a bazowa cena auta wynosi 85 950 dolarów (seryjny Raptor kosztuje 65 tys. dolarów), czyli po obecnym kursie amerykańskiej waluty ok. 340 tys. zł.

Hennessey Velociraptor przód
Hennessey rozpoczął pracę nad VelociRaptorem najnowszej generacji.
Hennessey
Hennessey Velociraptor tył
Hennessey niemal nie modyfikuje strony wizualnej opracowywanych przez siebie aut.
Hennessey
Hennessey Velociraptor bok
F-150 to olbrzym o długości 5,9 metra.
Hennessey
Hennessey Velociraptor przód
F-150 w tej wersji ma 2,19 m szerokości. 
Hennessey
Hennessey Velociraptor tył
W przeciwieństwie do pozostałych odmian F-150 Raptor ma końcówki wydechu wyprowadzone z tyłu, a nie z boku. 
Hennessey
Hennessey Velociraptor koło
Na 20-calowe felgi założono opony o 35-calowej średnicy zewnętrznej.
Hennessey
Hennessey Velociraptor silnik
Hennessey zwiększy moc silnika 3.5 V6 z 450 do 600 KM.
Hennessey
Hennessey Velociraptor wnętrze
Wnętrze nowego F-150 jest na wskroś nowoczesne – wskaźniki są cyfrowe, a centralny dotykowy ekran ma 12 cali.
Hennessey
Hennessey Velociraptor zderzak
Hennessey proponuje do Raptora m.in. masywny przedni zderzak z dodatkowym oświetleniem.
Hennessey

Czytaj także