Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes SL – tył

Zupełnie nowa generacja – Mercedes-AMG SL

Carpix

Zupełnie nowa generacja – Mercedes-AMG SL

Oto najnowsze nieoficjalne zdjęcia kolejnej generacji Mercedesa-AMG SL, która w topowej wersji ma rozwinąć około 700 KM i przyspieszać od 0 do 100 km/h w 3,3 s.

  • Pierwszy SL od podstaw skonstruowany przez dział AMG
  • Kompletnie nowa aluminiowa rama przestrzenna
  • Około 700 KM w topowej wersji

W tym roku pojawi się najnowsza generacja luksusowego modelu SL. Producent publikował już zdjęcia tego samochodu, ale jak dotąd wyłącznie w pełnym kamuflażu. Teraz dysponujemy nieoficjalnym fotografiami samochodu z kamuflażem obejmującym jedynie fragmenty karoserii.

Design nowego Mercedesa SL

Kluczową zmianą dla designu i proporcji auta było zastąpienie składanego hardtopu miękkim składanym dachem. Dzięki niemu nowy SL będzie miał niżej poprowadzoną linię bagażnika, co nada całej sylwetce jeszcze więcej smukłości. Ten sam efekt przyniosą także:

  • cieńsze reflektory i tylne światła
  • nieco dłuższa pokrywa silnika
  • większe obręcze kół
  • poziome, a nie pionowe wyloty powietrza za przednimi kołami
  • chowane w karoserii klamki bocznych drzwi; ten system może być standardem

Niewykluczone, że w gamie akcesoriów najnowszego SL-a znajdzie się hardtop.

SL zaprojektowany przez AMG

Pierwszy raz w historii modelu SL samochód od podstaw skonstruował sportowy dział AMG. Widać to po nazwie auta, w której znalazły się te słynne litery.

Samochód bazuje na kompletnie nowej aluminiowej ramie przestrzennej. Struktura nośna ma aż o 50% wyższą sztywność poprzeczną niż w Mercedesie-AMG GT Roadster. Wspornik deski rozdzielczej wykonano ze stopu magnezu, a rama przedniej szyby to stal. Karoseria bez drzwi oraz pokryw silnika i bagażnika waży tylko około 270 kg. Konstruktorzy starali się możliwie najbardziej obniżyć środek ciężkości samochodu.

Topowa odmiana nowego SL-a może otrzymać 4-litrowy turbodoładowany silnik V8 rozwijający około 700 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h szacujemy na 3,3 s.

Historia Mercedesa SL

Pierwszy SL pojawił się w 1952 r. i nie był wcale ani drogowym autem, ani kabrioletem, lecz wyczynowym coupe. Pierwszy drogowy SL zadebiutował dwa lata później i wywodził się z wyścigowego prototypu, który Mercedes skonstruował do startów w 1953 r. To właśnie słynny „Gullwing”, czyli coupe z podnoszonymi drzwiami.

Pierwszego drogowego roadstera noszącego nazwę SL przedstawiono w 1957 r. Oto przegląd poprzedników nadchodzącego, siódmego wcielenia SL-a.

  1. generacja, kod fabryczny W 198 II (1957-1963): wywodził się z „Gullwinga”, ale miał tradycyjnie otwierane boczne drzwi. Moc silnika: 215 KM
  2. generacja, kod fabryczny W 113 (1963-1971): kompletna zmiana estetyki, mniej krągłości, więcej linii prostych. W gamie silniki o mocy 150-170 KM
  3. generacja, kod fabryczny R 107 (1971-1989): drugi najdłużej produkowany osobowy samochód tej firmy (wyprzedza go tylko pierwsza generacja klasy G). Moc silników: 177-245 KM
  4. generacja, kod fabryczny R 129 (1989-2001): w gamie znalazła się m.in. odmiana SL 73 AMG z potężnym 7,3-litrowym V12 o mocy 525 KM
  5. generacja, kod fabryczny R 230 (2001-2012): to wcielenie oferowano także w wersji SL 65 AMG Black Series. To najmocniejszy SL w historii. Jego silnik 6.0 V12 turbo rozwijał 670 KM. 0-100 km/h: 3,8 s
  6. generacja, kod fabryczny R 231 (od 2012 r.); tym razem do gamy silnikowej trafiły jednostki o mocy od 306 do 630 KM.

W naszym zestawieniu nie uwzględniliśmy 105-konnego modelu 190 SL produkowanego w latach 1955-1963, ponieważ był autem o klasę niższym niż reszta SL-ów.

Mercedes-AMG SL - przód
W nowym Mercedesie-AMG SL reflektory będą cieńsze, a grill większy.
Carpix
Mercedes-AMG SL - profil, bok
System automatycznego chowania klamek w karoserii może być standardem.
Carpix
Mercedes-AMG SL - tył, spoiler
Mocniejsze wersje SL-a otrzymają aktywny tylny spoiler.
Carpix
Mercedes-AMG SL - rama przestrzenna
Siódma generacja SL-a bazuje na kompletnie nowej aluminiowej ramie przestrzennej.
Daimler
Mercedesy SL - historia, kolejne generacje
Generacje SL-a: pośrodku pierwsze auto noszące tę nazwę, czyli wyścigowe 300 SL (W 194) z 1952 r. W tle od prawej: W 198 I („Gullwing”), W 198 II, W 113, R 107, R 129, R 230 i R 231.
Daimler
Mercedesy SL - historia, kolejne generacje
Kolejne wspólne ujęcie, tym razem z przodu. Od lewej: R 231, R 230, R 129, R 107, W 113, W 198 II, W 198 I i W 194.
Daimler
Mercedesy SL - historia, kolejne generacje
Tu z kolei historia SL-a z profilu. Od lewej: R 231, R 230, R 129, R 107, W 113, W 198 II, W 198 I i W 194.
Daimler

Czytaj także