Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia Stinger Tribute Edition

Najlepsza Kia w historii wkrótce odejdzie do lamusa. Oto 8 wartych odnotowania faktów na pożegnanie Kii Stinger

Kia

Najlepsza Kia w historii wkrótce odejdzie do lamusa. Oto 8 wartych odnotowania faktów na pożegnanie Kii Stinger

Jest pierwszym gran turismo koreańskiego producenta, a wielu uznaje go za najlepszą Kię w historii. Stinger, bo o nim mowa, wkrótce odejdzie do lamusa. Z tej okazji Koreańczycy przygotowali specjalną wersję Tribute Edition, a my – 8 wartych odnotowania faktów o tym samochodzie. 

Wariant Tribute Edition powstanie w liczbie 1000 sztuk i ma być oferowany na całym świecie. Auto będzie występować albo w nowym kolorze Moonscape (szary mat), albo w dostępnym już zielonym o nazwie Ascot Green. Inne zewnętrzne wyróżniki to pomalowane na czarno osłony lusterek, zaciski hamulcowe Brembo oraz 19-calowe obręcze.

2023 Kia Stinger Tribute Edition (2)
Wyróżniki Kii Stinger Tribute Edition: szary matowy lakier oraz czarne dodatki. 
kia

Wewnątrz Kii Stinger Tribute Edition znalazły się numerowane listwy progowe oraz skórzana brązowa tapicerka o nazwie Terracotta. Ponadto na niektórych elementach (m.in. na panelach drzwi i desce rozdzielczej) zastosowano wykończenie z imitacji włókna węglowego. Kolejny wyróżnik ostatniej wersji Stingera stanowi emblemat osy na zagłówkach. 

Kia Stinger Tribute Edition ma być napędzana wyłącznie przez najmocniejszą w ofercie 3,3-litrową, podwójnie turbodoładowaną, benzynową jednostkę V6. Wytwarza ona 366 KM (na początku produkcji było to 370 KM) i 510 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a do 100 km/h „przenosi” to auto w czasie 5,4 s. Prędkość maksymalna wynosi 270 km/h. 

2023 Kia Stinger Tribute Edition (3)
Wnętrze odmiany Tribute Edition wyróżnia się przede wszystkim brązową tapicerką. 
kia

Więcej szczegółów na razie nie podano. Wiadomo jednak, że Kia Stinger nie będzie miała bezpośredniego następcy, choć pośrednio w gamie tego koreańskiego wytwórcy ma ją zastąpić elektryczne EV6 GT o mocy sięgającej 585 KM! 

Oto 8 wartych odnotowania faktów o Kii Stinger: 

Kia Stinger GT szybsza niż Porsche Panamera

Niedługo po debiucie Kia wypuściła film promocyjny, w który naprzeciwko 370-konnego wariantu GT stanęły Porsche Panamera V6 (330 KM) oraz BMW 640i Gran Coupe M Sport (320 KM). Miał on pokazać, jak dobrym samochodem na drodze jest Stinger. I pokazał! 

Aby nadać temu materiałowi wiarygodność, Kia zatrudniła firmę AMCI Testing, która certyfikowała cztery testy. Czyli sprint od 0 do 60 mil/h (96,6 km/h), przeciążenie w zakręcie, slalom oraz okrążenie toru sprawnościowego. Oto wyniki:

0-60 mil/h: 

  • Stinger GT: 4,6 s
  • Porsche Panamera: 5,14 s
  • BMW 640i Gran Coupe M Sport: 5,18 s

Przeciążenie w zakrętach:

  • Stinger GT: 1,024 G
  • Porsche Panamera :1,049 G 
  • BMW 640i Gran Coupe M Sport: 0,966 G

Prędkość w slalomie:

  • Kia Stinger GT: 62,8 mil/h
  • Porsche Panamera: - 63,0 mil/h
  • BMW 640i Gran Coupe M Sport: 59,6 mil/h

Okrążenie toru testowego:

  • Kia Stinger GT: 45,7 s
  • Porsche Panamera: 45,86 s
  • BMW 640i Gran Coupe M Sport: 47,78 s

Za jej prowadzenie odpowiadał były wiceprezes ds. inżynierii w BMW M

Ostatnie szlify w układzie jezdnym Kii Stinger wprowadził Albert Biermann, który zanim trafił do koreańskiego koncernu, co miało miejsce w 2015 roku, był wiceprezesem BMW M do spraw inżynierii. Wprowadził on liczne poprawki w aucie, aby rzucić wzywanie innym producentom. 

Albert_Biermann
Albert Biermann zanim trafił do koreańskiego koncernu, odpowiadał za BMW M. 
kia

„Stinger to pierwszy samochód na nowej platformie, która stanowi ewolucję, a nie rewolucję poprzedniej. Zmieniliśmy w niej m.in. pozycję wahaczy oraz wprowadziliśmy różne poprawki w obszarze kinematyki, aby zapewnić Stingerowi wyższą precyzję prowadzenia. Skupiliśmy się też na odpowiednim poziomie izolacji” – tak o Stingerze lata temu mówił Biermann. 

Najpierw były dwa koncepty

Pomysł na Stingera długo dojrzewał w głowach Koreańczyków. Powstanie go poprzedziły dwa koncepty. Pierwszy to GT Concept, zaprezentowany na salonie samochodowym we Frankfurcie w 2011 roku. 

Kia GT Concept
Produkcyjny Stinger przypomina koncept z 2011 roku. 
kia

Drugi – Kia GT4 Stinger – został pokazany trzy lata później w Stanach Zjednoczonych. Wyróżniał się on futurystyczną sylwetką coupe oraz parą drzwi i w żaden sposób nie przypominał produkcyjnego Stingera. A raczej... Stinger tego samochodu. 

Kia GT4 Stinger
Kia GT4 Stinger to dwudrzwiowe, tylnonapędowe coupe.
kia

Stinger dojrzewał na torach wyścigowych

Stinger był dopracowywany na torach wyścigowych. Auto pokonało ponad 1000 km na torze Korea International Circuit oraz 10 000 km na północnej pętli toru Nurburgring. Nigdy wcześniej w historii Kii żadne auto nie przechodziło tak obszernych testów torowych. 

Kia Stinger
Stinger to pierwszy model Kii z elektronicznie sterowanymi, adaptacyjnymi amortyzatorami (DSDC).
kia

Najszybsza Kia w historii

W momencie swojego debiutu Stinger w wariancie GT (podwójnie doładowany silnik 3.3 V6 o mocy 370 KM) był najszybszą i najlepiej przyspieszającą Kią w historii. Auto do 100 km/h rozpędzało się w 4,9 s i potrafiło pojechać z prędkością maksymalną 270 km/h. 

Kia_EV6_77_4_kWh_przód
Stinger w odmianie GT to bardzo szybkie auto, ale przyszłość wyznacza elektryczna, 585-konna Kia EV6 GT (na zdjęciu).
kia

Dziś jednak Stinger pod względem osiągów musi uznać wyższość elektrycznego modelu EV6 GT, którego dwa silniki wytwarzają łączną moc 585 KM i katapultują to auto do 100 km/h w czasie zaledwie 3,5 s. 

W służbie policji

W listopadzie 2018 roku wchodząca w skład polskiej policji grupa Speed otrzymała kilkanaście sztuk oznakowanych oraz nieoznakowanych Kii Stinger z 3,3-litrowym silnikiem V6. 

Auto nieco wcześniej, bo we wrześniu 2018 roku zasiliło szeregi australijskiej policji. Najpierw 50 sztuk odpowiednio zmodyfikowanych Stingerów trafiło do stanu Australii Zachodniej, a później – 54 egzemplarze do stanu Queensland. Zastąpiły one flotę Fordów Falconów i Holdenów Commodore. 

Kia Stinger: dość skromna sprzedaż

Kia Stinger nigdy nie brylowała w statystykach sprzedaż. Oto, jak to auto sprzedawało się na rynkach europejskich (dane: carsalesbase.com).

  • 2021 r.: 1142 szt.
  • 2020 r.: 1387 szt.
  • 2019 r.: 3600 szt.
  • 2018 r.: 3820 szt.
  • 2017 r.: 1143 szt.

Kia Stinger mylona m.in. z Maserati: uliczna sonda

Wkrótce po debiucie Kii Stinger przeprowadziliśmy uliczną sondę z udziałem tego samochodu. Wcześniej został on specjalnie przygotowany – zasłoniliśmy logo marki i nazwę modelu. Później przypadkowym przechodniom zadawaliśmy proste pytanie: „co to za samochód”.

Jakie były odpowiedzi? Zobaczcie sami:

Czytaj także