Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Najpierw Geely, teraz Pininfarina. Kolejna firma dołączyła do projektu Izery

Najpierw Geely, teraz Pininfarina. Kolejna firma dołączyła do projektu Izery

ElectroMobility Poland

Najpierw Geely, teraz Pininfarina. Kolejna firma dołączyła do projektu Izery

Projekt polskiego narodowego samochodu elektrycznego nabiera rozpędu. Po ogłoszeniu dostawcy kluczowego elementu, czyli platformy konstrukcyjnej, w postaci chińskiego Geely, teraz do grona firm zaangażowanych w projekt Izery dołączyła słynna Pininfarina.

Pininfariny nikomu nie trzeba przedstawiać. To słynne włoskie biuro projektowe na swoim koncie ma mnóstwo absolutnie fantastycznych samochodów. Spod jego „ręki” wyszły takie modele, jak Peugeoty 205 i 406 Coupe, Ferrari Testarossa czy 250 GTO Lusso, Maserati GranTurismo czy Alfa Romeo Spider. 

Teraz Pinifarina ma współpracować przy tworzeniu samochodów polskiej Izery. Ba, tak naprawdę wspólne prace nad SUV-em, hatchbackiem oraz kombi trwają już od listopada 2022 roku. Z ramienia spółki ElectroMobility Poland (EMP) odpowiadają za nie Tadeusz Jelec – były projektant Jaguara – oraz Mariusz Bekas. 

PaoloPininfarina_Tadeusz_Jelec
Tadeusz Jelec (z prawej) i Paolo Pininfarina. 
electromobility poland

Decyzję o współpracy obu firm ogłoszono dzisiaj, 21 marca 2023 roku. Obok pomocy w projekcie Izery ma ona obejmować również program stażowy w Turynie – siedzibie Pinifnariny – dla młodych projektantów. 

Nadwozie, wnętrze i nie tylko

Współpraca ze studiem stylistycznym obejmuje projekt nadwozia, wnętrza oraz HMI (Human Machine Interface), czyli obsługi samochodów. Z kolei platformę dla Izery dostarczy chińskie Geely. Oznacza to jednak nie tylko szkielet aut w postaci płyty podłogowej, ale również przeznaczone dla niej silniki, akumulatory, wiązki czy aktywne systemy wspomagające kierowcę. 

Co ciekawe, narodowy samochód turecki w postaci TOGG-a od podstaw został opracowany przez tamtejszych inżynierów. Ale przy projekcie jego nadwozia również sięgnięto po doświadczenie Pininfariny.

TOGG-SUV_01
Nadwozie tureckiego TOGG-a również opracowano przy współpracy z Pininfariną. 
youtube

„Możliwość współpracy z utytułowanym i doświadczonym partnerem o unikalnych kompetencjach, takim jak Pininfarina to kolejny ważny krok na drodze do seryjnej produkcji Izery. Jako nowa marka musimy szukać swoich przewag na bardzo konkurencyjnym rynku, a ponadczasowy, atrakcyjny design ma być jedną z cech, które wyróżnią Izerę” – twierdzi Łukasz Maliczenko, dyrektor rozwoju technicznego produktu w EMP.

„Współpraca z Pininfariną otwiera przed nami możliwości, których jako nowa marka jeszcze nie mamy. Zyskujemy dostęp do kompetencji, kadr i zaplecza niezbędnego do tego, aby realizować przyjęte przez nas kierunki prac nad stylistyką Izery. My wyznaczamy kierunek, a nasi partnerzy odegrają kluczową rolę w rozwijaniu i osiąganiu stawianych celów” – powiedział Tadeusz Jelec, główny projektant Izery. 

Collezione Pininfarina, Cambiano
Studio projektowe Pininfarina jest odpowiedzialne za powstanie 1200 modeli samochodów. Na pierwszym planie Pininfarina Battista.
Electromobility poland

„Celem naszej współpracy jest sięgnięcie do stylistycznego DNA, które zaprezentowaliśmy, przedstawiając publicznie prototypy demonstracyjne Izery w 2020 r., i uaktualnienie wypracowanego języka stylistycznego marki w odniesieniu do parametrów platformy, na której powstaną nasze pojazdy oraz trendów dostrzegalnych na rynku. Jestem przekonany, że z połączenia naszej wizji oraz międzynarodowego doświadczenia i talentu Pininfariny powstaną samochody, które będą cieszyć się powodzeniem u europejskich klientów” – dodaje polski projektant. 

Od 1930 roku

Pininfarina została założona w 1930 roku i obecnie ma ugruntowaną pozycję w dziedzinie projektowania przemysłowego. Firma, która „odnajduje się” nie tylko w szeroko rozumianej mobilności, ale i w architekturze oraz żeglarstwie, obecnie zatrudnia około 500 osób. 

Biura projektowe Pininfariny znajdują się we Włoszech, Niemczech, Chinach i Stanach Zjednoczonych. Firma jest notowana na giełdzie od 1986 roku, a w ciągu całej swojej historii opracowała ponad 1200 pojazdów i wykonała 600 projektów w innych dziedzinach. 

Czytaj także