Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Peugeot 5008 przód

Nowa generacja francuskiego SUV-a klasy średniej – Peugeot 5008 będzie dostępny z napędami elektrycznym i hybrydowymi

Nowa generacja francuskiego SUV-a klasy średniej – Peugeot 5008 będzie dostępny z napędami elektrycznym i hybrydowymi

Nowy Peugeot 5008 debiutuje w wersji elektrycznej E-5008, ale francuska marka nie chce odcinać się od klientów preferujących inne źródła napędu. SUV-a będzie można kupić zatem także w wersjach hybrydowych MHEV oraz PHEV. Niestety – diesla brak.

To już trzecia generacja 5008, ale druga będąca SUV-em (pierwsza była minivanem). Nowy model ewidentnie nawiązuje wyglądem do pokazanego wcześniej 3008, ale jest od niego samochodem wyraźnie większym i może przewozić do siedmiu osób.

Nowoczesna sylwetka, spore rozmiary

Peugeot 5008 to SUV klasy średniej, który został zbudowany na platformie STLA Medium koncernu Stellantis. Podstawowe rozmiary auta są następujące: długość 4,79 m, szerokość 1,89 m, wysokość 1,69 m. Rozstaw osi to zaś 2,9 m. Dla porównania, 3008 korzystające z krótszej wersji tej samej płyty podłogowej ma 4,54 m długości, a jego osie dzieli 2,73 m.

Bagażnik 5008 może pomieścić 259 l za siedzeniami 3 rzędu, 748 l za kanapą 2. rzędu, zaś maksymalnie 1815 l, gdy autem jadą tylko dwie osoby. Kanapa ma siedziska dzielone w proporcji 60:40 i są one niezależnie przesuwane, zaś regulowane oparcia mają układ 40:20:40.

Deska rozdzielcza 5008 otrzymała tradycyjny dla Peugeota układ z małą kierownicą, ponad którą obserwuje się wskaźniki. Zastosowano tutaj najnowszą wersję kokpitu o nazwie Panoramic i-Cockpit, który w wersji GT stanowi jeden 21-calowy wyświetlacz, natomiast w odmianie Allure do dyspozycji są dwa 10-calowe monitory (wskaźników i centralny do obsługi), ale także zamknięte w jednej obudowie. Obsługę ułatwia zlokalizowany pod wyświetlaczem dotykowy panel, na którym umieszczono programowalne przyciski-skróty (i-Toggles) do wybranych funkcji. 5008 GT wyposażono w standardzie w nawigację TomTom z dostępem do internetu. Asystent obsługi głosowej ma wykorzystywać technologię ChatGPT.

Trzy wersje elektryczne, dwie hybrydowe

Nowy SUV debiutuje w odmianie elektrycznej E-5008. Do wyboru przewidziano trzy wersje. Dwie mają napęd na przednie koła (silniki 210 lub 230 KM; ten drugi w wariancie o wydłużonym zasięgu), a jedna – 4x4 (dwie jednostki o łącznej mocy 320 KM).

Na razie nie ujawniono pełnej specyfikacji, wspomniano jedynie, że największa pojemność akumulatora to 98 kWh, a maksymalny zasię wynosi od 500 do 660 km. Można jednak zakładać, że warianty 210- i 320-konny, tak jak w E-3008, będą miały baterię o pojemności 73 kWh. Pokładowa ładowarka AC ma 11 kW (opcjonalnie 22 kW) zaś maksymalna moc, z jaką można uzupełniać energię na stacjach DC wynosi 160 kW.

Poza elektrycznymi E-5008 zostaną wprowadzone wersje z silnikiem 1.2 turbo wspomaganym technologią mikrohybrydową (136 KM), z 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową oraz hybryda typu plug-in, rozwijająca 195 KM (bliższych szczegółów na jej temat nie podano).

Sprzedaż nowego Peugeota 5008 (w ofercie znajdą się dwie wersje wyposażenia: Allure i GT) ma się rozpocząć jesienią bieżącego roku. Na razie nie podano cen, ale należy zakładać, że będą one wyższe niż w przypadku 3008, za które w wersji elektrycznej (210 KM) trzeba zapłacić od 233 600 zł, a 1.2 136 KM MHEV od 169 900 zł.

peugeot-5008-przod-1
Nowy Peugeot 5008 ma diodowe reflektory (w wersji GT matrycowe).
Peugeot
peugeot-5008-tyl
Felgi mają średnicę 19 lub 20 cali. 5008 będzie dostępne w sześciu kolorach: czarnym, białym, dwóch niebieskich i dwóch szarych.
Peugeot
peugeot-5008-deska-rozdzielcza
Wnętrze może być podświetlone na jeden z 8 kolorów.
Peugeot
peugeot-5008-ekran
Ekran jest tak zamontowany, by sprawiał wrażenie, że unosi się nad deską.
Peugeot
peugeot-5008-2-3-rzad-siedzen
W środkowym rzędzie są trzy, a w trzecim dwa miejsca.
Peugeot
peugeot-5008-bagaznik
Po złożeniu siedzeń 3. rzędu bagażnik może pomieścić 748 litrów. Pod fotelami znajdują się schowki o pojemności ok. 80 l. Przewidziano miejsce na schowanie rolety.
Peugeot

Czytaj także