Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen ID.3 GTX Performance przód

Nowa najmocniejsza wersja elektrycznego hatchbacka Volkswagena – ID.3 GTX Performance

fot. Volkswagen

Nowa najmocniejsza wersja elektrycznego hatchbacka Volkswagena – ID.3 GTX Performance

Model ID.3 – europejski elektryczny bestseller Volkswagena – w wersji GTX Performance otrzymał mocny silnik rozwijający aż 326 KM. Napęd trafia na tylne koła.

Kompaktowe ID.3 to obecnie najchętniej kupowany w Europie elektryczny model Volkswagena. Jeszcze pod koniec ubiegłego roku wyprzedzał go większy SUV ID.4, ale obecnie (dane za sześć miesięcy bieżącego roku) auta zamieniły się miejscami.

Nie znaczy to jednak, że ID.3 radzi sobie wybitnie, bo na liście top 10 elektryków na Starym Kontynencie zajmuje piąte miejsce i notuje 17,7-procentowy spadek sprzedaży w stosunku do okresu I-VI 2023 r. (28 792 szt.), przegrywając nie tylko z Teslami Model 3 i Y, ale także z Volvo EX30 i MG4.

Sposobem na poprawę wyników na pewno może być poszerzanie gamy wersji, co właśnie uczynił Volkswagen, prezentując najbardziej sportową odmianę GTX Performance. Jak zauważył Kai Grünitz, członek zarządu Volkswagena odpowiedzialny za rozwój, jest ona według niego takim elektrycznym odpowiednikiem Golfa GTI w odmianie Clubsport.

Najmocniejszy w gamie

Co zatem ma do zaoferowania ID.3 GTX Performance? Przede wszystkim zastosowano w nim zmodernizowany układ napędowy, którego moc wynosi aż 326 KM, a maksymalny moment obrotowy 545 Nm (w ID.3 GTX moc to 286 KM, a moment jest taki sam). Dzięki temu, napędzany na tylne koła ID.3 GTX Performance rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,7 s i uzyskuje prędkość maksymalną ograniczoną dopiero przy 200 km/h (GTX, odpowiednio, 5,9 s, 180 km/h). Nie jest to może wynik rewelacyjny jak na tak dużą moc, ale trzeba pamiętać, że auto jest ciężkie, waży bowiem 2 tony.

Akumulator trakcyjny ma 79 kWh (netto) i może być ładowany na odpowiednio szybkich stacjach DC z mocą do 185 kW. Uzupełnienie energii od 10 do 80 procent powinno zająć, w optymalnych warunkach, 26 minut. Zasięg wg WLTP określono na 601 km.

GTX Performance ma ponadto zmodyfikowany układ jezdny (kolumny McPhersona z przodu, system wielowahaczowy z tyłu) – wzmocniono stabilizatory, a opcjonalne adaptacyjne amortyzatory Sport DCC czerpią informacje z bardziej rozbudowanego zestawu sensorów, by precyzyjniej reagować na zmieniające się warunki drogowe. Auto wyposażono w 20-calowe felgi, które mogą być pomalowane także na czarno.

Niewielka różnica w cenie

Na razie nie podano polskiej ceny Volkswagena ID.3 GTX Performance (286-konna wersja GTX kosztuje 229 790 zł). W Niemczech jest to 52 295 euro, czyli o 3% drożej niż GTX. Jeśli podobnie będzie u nas, GTX Performance powinien być wyceniony na około 237 tys. zł.

volkswagen-id.3-gtx-performance-przod-1
Obie wersje GTX-a mają inne niż w pozostałych odmianach ID.3 zderzaki i światła.
Volkswagen
volkswagen-id.3-gtx-performance-bok
GTX Performance ma aż 20-calowe felgi.
Volkswagen
volkswagen-id.3-gtx-performance-tyl-1
Także tylny zderzak ma na dole "siatkę".
Volkswagen
volkswagen-id.3-gtx-performance-deska-rozdzielcza
Centralny ekran ma przekątną 12,9 cala. Wśród opcji znajdują się m.in. wyświetlacz typu HUD i system nagłośnienia Harman Kardon.
Volkswagen
volkswagen-id.3-gtx-performance-kanapa
Tapicerka z zamszowymi elementami jest opcjonalna.
Volkswagen

Czytaj także