Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Volkswagen ID.4 GTX – przód i bok

Elektryczny SUV sportem podszyty

Volkswagen ID.4 GTX – TEST

Elektryczny SUV sportem podszyty

Volkswagen ID.4 GTX – TEST

Topowa wersja Volkswagena ID.4 łączy przestronność wnętrza z dobrymi właściwościami jezdnymi i dynamiką zapewnianą przez dwa silniki o łącznej mocy 299 KM.

Napęd 4x4 w SUV-ach nie jest czymś oczywistym. W przypadku modeli z silnikami spalinowymi zwykle moc trafia na przednie koła. Większość „elektryków” ma natomiast napęd na tył, a za dopłatą otrzymują dodatkowy silnik przy przednich kołach – aktywowany w razie zapotrzebowania na pełną dynamikę lub po wykryciu problemów z trakcją. Z reguły dochodzi do tego akumulator o największej dostępnej w danym modelu pojemności. Według takiego przepisu Volkswagen zbudował GTX – na razie jedyną wersję ID.4 z napędem na obie osie.

Volkswagen ID.4 GTX - przedni silnik
Przedni silnik elektryczny rozwija 109 KM oraz 162 Nm. Na tylne koła trafia natomiast do 204 KM i 310 Nm.

Tak jak w innych modelach marki, także topowa wersja ID.4 ma nie tylko mocny napęd, ale również wzbogacone wyposażenie standardowe, obejmujące m.in. system multimedialny z nawigacją, reflektory LED Matrix, podgrzewaną kierownicę czy nastrojowe oświetlenie wnętrza z 30 kolorami do wyboru. Na wiele sposobów można skonfigurować działanie także innych elementów wyposażenia – od systemów wsparcia po składowe zespołu napędowego, który w sportowym trybie gwałtownie oddaje moc, a w ekonomicznym zaskakuje płynnością działania.

Volkswagen ID.4 GTX - system multimedialny
Standardowy App Connect może nawiązać bezprzewodowe połączenie ze smartfonem.

Volkswagen ID.4: zawieszenie i zasięg

GTX, podobnie jak słabsze wersje ID.4, zachował natomiast bębnowe hamulce tylnych kół. Ich obecności nie można jednak postrzegać w kategorii wady – auto hamuje bardzo skutecznie nawet po rozgrzaniu hamulców.

Zawieszenie pracuje cicho i nie wykazuje tendencji do stukania czy dobijania nawet na najbardziej pokaźnych nierównościach. Warto podkreślić, że testowany egzemplarz został doposażony zarówno w sportowe zawieszenie (oferowane w pakiecie z progresywnym układem kierowniczym za 1580 zł), jak również felgi 21'' (o cal większe od seryjnych). W połączeniu z bardzo dobrym wyciszeniem wnętrza sprawia to, że nawet najdłuższa podróż nie będzie męcząca.

Zużycie energii okazało się wyższe od deklaracji producenta. W efekcie zamiast niemal 500 km zasięgu na jednym ładowaniu można liczyć na ok. 350 km. Przy czym, podobnie jak w innych autach elektrycznych, podczas jazdy głównie po mieście czy drogach drugiej kategorii z wyłączonym ogrzewaniem i klimatyzacją jest szansa na lepszy wynik, a gorszy będzie przy jeździe z prędkościami autostradowymi, kiedy zużycie energii lawinowo rośnie.

Volkswagen ID.4 GTX - zuzycie energii
Możliwość ładowania prądem o mocy przekraczającej 100 kW skraca czas uzupełniania energii. Szkoda, że w Polsce mamy niewiele ładowarek o takiej mocy.

Auto można ładować prądem o mocy do 125 kW (liczba tak szybkich punktów w Polsce jest ograniczona). Akceptowany prąd do 50% stanu naładowania baterii przekracza 100 kW, co przekłada się na spore tempo odzyskiwania zasięgu.

Sterownik 299-konnego napędu skutecznie zarządza rozdziałem mocy na przednie i tylne koła – całość dzieje się w pełni elektronicznie, bo silniki nie zostały połączone wałem. W efekcie nawet na śliskich nawierzchniach GTX zachowuje stabilność. Nie brakuje oczywiście typowej dla samochodów elektrycznych ostrej reakcji na gaz.

Volkswagen ID.4 GTX - ladowanie akumulatora
Komputer umożliwia ustawienie maksymalnego stanu naładowania akumulatora (np. do 80%). Takie ładowanie przebiega najszybciej, a do tego chroni baterię przed przedwczesnym zużyciem.

Volkswagen ID.4: wnętrze i bagażnik

Na temat solidności czy precyzji montażu nie sposób powiedzieć złego słowa. Nie każdemu spodobają się jednak spore połacie szarego plastiku czy dotykowa obsługa niemal wszystkich funkcji (z ogrzewaniem włącznie). Dotykowo-naciskowe są nawet przyciski na kierownicy. Z drugiej strony takie rozwiązanie pozwoliło na usunięcie z wnętrza nadmiaru przycisków. Wszystkie istotne funkcje można skalibrować za pomocą ekranu systemu multimedialnego.

Volkswagen ID.4 GTX - wnetrze
Projektanci wnętrza postawili na futuryzm - większość przycisków jest dotykowa, a design, kolorystyka czy faktura niektórych tworzyw odbiega od znanych z konwencjonalnych samochodów, co jednym będzie odpowiadało, a innym wręcz przeciwnie. 

Volkswagen ID.4 nie był konwersją spalinowego SUV-a na elektryka. To model od początku projektowany z myślą o napędzie elektrycznym. Doskonale czuć to w kabinie. Skrócenie przodu (nie potrzeba w nim miejsca na duży silnik czy skrzynię biegów), wypłaszczenie tunelu środkowego (brak wału napędowego czy wydechu) oraz rozstawienie kół w narożnikach karoserii spowodowały, że w kabinie jest zaskakująco dużo miejsca. Przemyślany projekt sprawił, że pojemny jest również bagażnik – mieści 543 l, a do tego ma regularny kształt.

Dane techniczne Volkswagen ID.4 GTX
Silnik 2x elektryczny
Moc maksymalna 299 KM
Maks. moment obrotowy 460 Nm
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut., 1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 458/185/163 cm
Rozstaw osi 277 cm
Średnica zawracania 11,6 m
Masa/ładowność 2149/601 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 543/1575 l
Poj. akumulatora 77,0 kWh
Opony (przód; tył) 235/45 R21; 255/40 R21
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s
Średnie zużycie energii 18,0-19,2 kWh/100 km
Zasięg 482 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,0 dB
Rzeczywista prędkość przy 100 km/h 99 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,0
Średnie testowe zużycie energii 21,7 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 350 km
Cena od 235 900 zł

Volkswagen ID.4 GTX: plusy i minusy

  • Przestronne wnętrze, dobre prowadzenie i trakcja, niezłe wyposażenie seryjne, nowoczesny design, mnogość systemów wsparcia kierowcy
  •  Zużycie energii (zwłaszcza przy prędkościach autostradowych), specyficzny wystrój wnętrza i dotykowa obsługa, dość wysoka cena

Volkswagen ID.4 GTX – test: podsumowanie

Praktyczny, szybki i wygodny SUV, który wyposażeniem nie odstaje od aut z półki premium. Napęd realizowany przez dwa silniki elektryczne jest bardzo skuteczny. Pod względem ilości miejsca w kabinie VW ID.4 jest zbliżony do większych o rozmiar SUV-ów z konwencjonalnym napędem. Kto nie potrzebuje prawie 300 KM, może zrezygnować z wersji GTX na rzecz tańszych, napędzanych jedynie na tył. Także w nich trakcja nie jest specjalnym problemem.

Volkswagen ID.4 GTX: galeria zdjęć

Czytaj także