Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes-AMG SL

Nowa rama przestrzenna – Mercedes-AMG SL

Daimler

Nowa rama przestrzenna – Mercedes-AMG SL

Kolejna generacja modelu SL powstała na kompletnie nowej aluminiowej ramie przestrzennej, a oparta na niej karoseria ma aż o połowę wyższą sztywność poprzeczną niż w przypadku AMG GT Roadstera.

  • Pierwszy SL od podstaw skonstruowany przez dział AMG
  • Karoseria bez drzwi i pokryw silnika oraz bagażnika waży tylko ok. 270 kg
  • Powrót do miękkiego składanego dachu

Wkrótce pojawi się ósma generacja Mercedesa SL. Tym razem jego pełna nazwa brzmi Mercedes-AMG SL, bowiem pierwszy raz ten model od podstaw zaprojektował słynny sportowy dział AMG.

Na razie producent ujawnił podstawę samochodu, czyli jego aluminiową ramę przestrzenną. To kompletnie nowa konstrukcja, nawiązująca do ramy przestrzennej SL-a pierwszej generacji z 1954 r.

Podstawowym składnikiem ramy jest aluminium, ale np. wspornik deski rozdzielczej wykonano ze stopu magnezu, a rama przedniej szyby jest stalowa. Karoseria samochodu to z kolei mieszanka aluminium i kompozytów. Jest ona wyjątkowo lekka. Bez drzwi i pokryw silnika oraz bagażnika waży ok. 270 kg. Jednocześnie sztywność skrętna karoserii jest o 18% wyższa niż w przypadku wcześniejszej generacji modelu SL, a sztywność poprzeczna aż o 50% lepsza niż w AMG GT Roadsterze.

Projektowanie całego auta zajęło niecałe trzy lata, a w początkowej fazie nad ramą przestrzenną i nadwoziem pracowało zaledwie sześć osób. Proces konstrukcyjny był na tyle skomputeryzowany, że nie powstał nawet fizyczny prototyp nadwozia. Pierwsza zbudowana karoseria od razu miała produkcyjną formę.

Celem było m.in. uzyskanie możliwie najniżej położonego środka ciężkości. Rama przestrzenna umożliwia zastosowanie układu siedzeń 2+2.

Nowa generacja SL-a powróci do miękkiego składanego dachu. Dwie wcześniejsze mają składany hardtop. W porównaniu z poprzednikiem nowy SL będzie mieć ponadto dłuższą pokrywę silnika, lżej wyglądającą bryłę bagażnika oraz cieńsze przednie światła. Topowa odmiana może otrzymać przeszło 700-konny turbodoładowany silnik 4.0 V8. Samochód będzie produkowany w Bremie.

Pierwszą generację SL-a o kodzie fabrycznym W 198 I wytwarzano w latach 1954-1957. Zasłynęła ona np. podnoszonymi drzwiami, co było wymuszone właśnie zastosowaniem ramy przestrzennej z cienkich rur. Takie rozwiązanie uniemożliwiało montaż klasycznych drzwi, otwieranych na bok.

MercedesSL_rama
W aluminiowej ramie przestrzennej nowego Mercedesa-AMG SL znalazły się np. elementy ze stopów magnezu (wspornik deski rozdzielczej) czy stali (rama przedniego okna).
Daimler
Mercedes_SL
Nowy Mercedes-AMG SL w kamuflażu.
Carpix
Mercedes SL
W porównaniu z wcześniejszą generacją nowy SL będzie mieć lżej wyglądającą bryłę bagażnika i cieńsze tylne światła.
Carpix
Mercedes-AMG SL
Po dwóch generacjach przerwy SL powróci do miękkiego składanego dachu.
Daimler
Mercedes-AMG SL
Topowa odmiana Mercedesa-AMG SL może rozwijać ponad 700 KM.
Daimler
Mercedes SL ramy
Nowy SL koncepcją konstrukcyjną odwołuje się do ramy przestrzennej pierwszej generacji tego auta z 1954 r. (na drugim planie).
Daimler
MercedesSL_Gullwing
Pierwszy drogowy Mercedes SL z lat 1954-1957. Jego rama przestrzenna uniemożliwiała montaż klasycznych drzwi, zastosowanie więc podnoszone.
Daimler

Czytaj także