Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
droga S61

Oddano do użytku nowe odcinki dróg szybkiego ruchu, m.in. A18 oraz S61, na której do zbudowania pozostało 13 km

GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Oddano do użytku nowe odcinki dróg szybkiego ruchu, m.in. A18 oraz S61, na której do zbudowania pozostało 13 km

Kierowcy mogą już korzystać z kolejnego fragmentu drogi ekspresowej S61 – od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa. Na polskim odcinku trasy Via Baltica pozostało do zbudowania już tylko 13 km. Ukończonych odcinków dróg szybkiego ruchu przybyło jednak ostatnio znacznie więcej.

Budowa dróg szybkiego ruchu w Polsce postępuje. Niedawno oddano do użytku kilka fragmentów, m.in.: 48-kilometrowy na S11 między Koszalinem i Bobolicami, ponad 12 km na S3 pomiędzy węzłami Kamienna Góra Północ a Lubawka, a także zakończono prace na autostradzie A18 od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice (w efekcie do dyspozycji jest 70 km tej trasy biegnącej do granicy z Niemcami, nazywanej dotąd najdłuższymi schodami Europy ze względu na stan nawierzchni).

Z kolei dzisiaj udostępniono kolejny odcinek na drodze S61 – od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa. Liczy on ok. 19,5 km długości, co sprawia, że można korzystać z łącznie ponad 200 km S61. Zbudowano tutaj dwa węzły – Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S61 i S8 oraz Komorowo (połączenie z drogami wojewódzkimi 627 i 677). Jak zaznaczyła GDDKiA, prace będą jeszcze prowadzone m.in. poza ciągiem głównym oddanego odcinka czy na jezdni S8 w kierunku Białegostoku. Zakończenie działań zaplanowano na przyszły rok.

Do zbudowania pozostał już tylko jeden fragment S61, a mianowicie obwodnica Łomży (12,9 km od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno). Pracę trwają, a wykonawca ma zapewnić przejezdność na razie po jednej jezdni w połowie przyszłego roku. Umożliwi to m.in. przejazd samochodów ciężarowych po S61 do granicy z Litwą – do tego czasu za sprawą ograniczeń tonażowych na mostach w Łomży nadal będą musiały nadkładać drogi przez Białystok. Rok później, a więc w połowie 2025 r., cała obwodnica ma być skończona i oddana jako dwujezdniowa droga ekspresowa.

Warto jeszcze w tym momencie przypomnieć, jak wygląda najnowsza statystyka odnośnie tras szybkiego ruchu w Polsce: łącznie jest ich 5115,6 km z czego 3266,4 km to drogi ekspresowe, zaś 1 849,2 km – autostrady (z tego 465 km to odcinki koncesyjne).

trasa-s61-2
Nowy odcinek S61 powstał przy znaczącym udziale środków pochodzących z unijnego dofinansowania.
GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
trasa-s61-1
Jedyny fragment, którego brakuje na S61, to obwodnica Łomży (już w budowie).
GDDKiA

Czytaj także