W ciągu ostatnich tygodni udostępniono kierowcom blisko 80 km drogi ekspresowej S19 Via Carpatia i kolejny trzypasmowy odcinek autostrady A1.
Trwają intensywne prace na budowie tras ekspresowych w Polsce. Jednym z ważniejszych szlaków jest droga o oznaczeniu S19, będąca częścią międzynarodowego szlaku o nazwie Via Carpatia, biegnąca z północy na południe Europy. W naszym kraju jej długość ma mieć łącznie ponad 700 km (obecnie w eksploatacji jest już nieco ponad 177 km, a w realizacji – około 275 km) i będzie prowadziła przez cztery województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. I to właśnie w tych dwóch ostatnich udostępniono nowe odcinki.
Najpierw 6 grudnia oddano do użytku blisko 30-kilometrowy fragment od węzła Rudnik nad Sanem do węzła Łowisko, który dotąd nosił nazwę węzeł Kamień (inwestycję dofinansowano ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020). Został od podzielony na trzy odcinki:
Od 16 grudnia kierowcy mogą z kolei korzystać z kolejnych kilometrów Via Carpatii. Tym razem chodzi o niemal 47 km między Lublinem a obwodnicą Janowa Lubelskiego (to także inwestycja współfinansowana przez UE). W tym przypadku zrealizowano cztery odcinki:
Postępują także prace na autostradzie A1. Od 17 grudnia kierowcy jadący ze Śląska w kierunku północnym będą mogli korzystać z całej szerokość jezdni na kolejnych czterech kilometrach trasy głównej – między węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Piotrków Trybunalski Zachód.
Jak podaje GDDKiA, jeszcze w tym roku kierowcy na A1 pomiędzy Tuszynem i obwodnicą Częstochowy zyskają łącznie blisko 56 kilometrów dwujezdniowej trasy, o trzech pasach ruchu w każdym kierunku. W 2022 r. pozostanie do ukończenia 22 km autostrady (odcinek Piotrków Trybunalski – Kamieńsk ma zostać oddany w III kwartale). Wtedy też autostradą A1 będzie można przejechać z Gdańska do południowej granicy z Czechami.