Porsche 911 Dakar to wariacja na temat crossovera, ale wyjątkowo kosztowna. Tylko trzy modele w ogromnej gamie 911 są droższe od limitowanego, uterenowionego wariantu.
Porsche ostatnio sypie nowymi wariantami 911 jak z rękawa: Sport Classic, GT3 RS, Carrera T, a teraz – 911 Dakar. Ten najnowszy wariant nie był nigdy wcześniej obecny w gamie Carrery. Zresztą, niestety, nie pozostanie w niej na stałe – Porsche zdecydowało, że będzie to limitowana do zaledwie 2500 egzemplarzy edycja.
Nowa seria 911 nawiązuje do samochodu, który powstał specjalnie do udziału w arcytrudnym rajdowym maratonie Paryż-Dakar w roku 1984. Porsche 911 Carrera 3.2 4x4 Paris-Dakar (kod wewnętrzny 953), które było pierwszą "dziewięćsetjedenastką" z napędem 4x4 odniosło w tej imprezie triumf (powtórzył go zresztą dwa lata później model 959 – prowadził go Francuz Rene Metge, ten sam kierowca, który wygrał w 953). Nowe 911 Dakar to oczywiście samochód "cywilny", ale na pewno ze wszystkich odmian 911 jedyny, który nadaje się do jazdy po bezdrożach (przynajmniej bez ryzyka błyskawicznych uszkodzeń). Najważniejsze modyfikacje objęły układ jezdny. 911 Dakar otrzymało zawieszenie o prześwicie zwiększonym o 50 mm w stosunku do Carrery z zawieszeniem sportowym (nie podano, ile wynosi, ale zapewne jest to ok. 17-18 cm). Dodatkowo, dzięki standardowemu systemowi unoszenia przedniej i tylnej osi, prześwit można zwiększyć o kolejne 30 mm (Porsche zaznacza, że to poziom mniej więcej taki, jak w tradycyjnych SUV-ach). I nie jest to tylko układ umożliwiający powolne pokonywanie przeszkód, ale pozwalający na naprawdę szybką jazdę – dopiero po przekroczeniu 170 km/h zawieszenie wraca do normalnego poziomu. Auto otrzymało specjalnie opracowane opony Pirelli Scorpion All Terrain Plus z bieżnikiem o głębokości 9 mm (rozmiary: 245/45 R19 z przodu i 295/40 R20 z tyłu). Opcjonalnie można wybrać tradycyjne opony letnie lub zimowe Pirelli P Zero (ale także o wzmocnionym karkasie).
Seryjnym wyposażeniem 911 Dakar są układ tylnej osi skrętnej oraz aktywne stabilizatory (PDCC). Do wyboru przewidziano dwa dodatkowe tryby jazdy, nieobecne w innych odmianach 911: Rallye, który nadaje się np. do szybkiej jazdy po szutrowych drogach (napęd 4x4 "preferuje" wtedy oś tylną) oraz Offroad – automatycznie zwiększający prześwit do maksimum. W obu dostępna jest procedura startowa Rallye Launch Control, zezwalająca na uślizg kół podczas ruszania.
911 Dakar korzysta z napędu na cztery koła, silnika 3.0 B6 biturbo pochodzącego z Carrery GTS (rozwijającego 480 KM i 570 Nm) oraz 8-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni PDK. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi tylko 3,4 s, ale za to prędkość maksymalna jest najmniejsza spośród wszystkich wersji 911 – 240 km/h (konieczne było jej ograniczenie ze względu na zastosowane opony).
911 Dakar kosztuje aż 1 189 000 zł. Tylko trzy modele w całej ogromnej gamie 911 są droższe: 911 GT3 RS (1 232 000 zł), 911 Turbo S Cabrio (1 234 000 zł) oraz 911 Sport Classic (1 425 000 zł).