Średniej wielkości SUV z wolantem zamiast kierownicy to pierwsze auto z nowej serii elektrycznych samochodów Toyoty.
Toyota przedstawiła prototypową wersję elektrycznego SUV-a klasy średniej, który pod nazwą bZ4X trafi na rynek w połowie 2022 r. Samochód powstał we współpracy z Subaru i bazuje na platformie e-TNGA przeznaczonej wyłącznie dla aut z napędem elektrycznym. Pozwoliło to zwiększyć rozstaw osi, a tym samym uzyskać ponadprzeciętnie obszerne wnętrze.
Seryjna wersja będzie bardzo podobna do prototypu, otrzyma nawet wolant zamiast tradycyjnej okrągłej kierownicy. Sam układ jest jeszcze bardziej nowatorski. To tzw. steer-by-wire, w którym nie ma mechanicznego połączenia kierownicy z kołami.
Prototyp wyposażono w dwa silniki elektryczne i napęd na obie osie. Auto otrzymało także ogniwa słoneczne, jako dodatkowe źródło prądu pozwalające wydłużyć zasięg.
Studyjna Toyota zapowiada pierwszy samochód z serii bZ, czyli „beyond Zero", co można przetłumaczyć jako "więcej niż tylko zerowa emisja dwutlenku węgla". Na serię bZ złożą się bowiem auta z napędem elektrycznym, które mają być nie tylko ekologiczne, ale dawać przyjemność z jazdy, wygodę i bezpieczeństwo. Do 2025 r. pojawi się aż siedem modeli z tej serii, a numer 4 w nazwie prototypu sugeruje, że w linii bZ zostanie położony nacisk na większe samochody.
W 2025 r. Toyota zamierza na całym świecie oferować ponad 70 modeli z napędem hybrydowym, elektrycznym i z ogniwami paliwowymi.