Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Pierwszy samochód z nowej serii – Toyota bZ4X

Średniej wielkości SUV z wolantem zamiast kierownicy to pierwsze auto z nowej serii elektrycznych samochodów Toyoty.

  • Początek nowej serii bZ
  • SUV zaprojektowany wspólnie z Subaru
  • System steer-by-wire

Toyota przedstawiła prototypową wersję elektrycznego SUV-a klasy średniej, który pod nazwą bZ4X trafi na rynek w połowie 2022 r. Samochód powstał we współpracy z Subaru i bazuje na platformie e-TNGA przeznaczonej wyłącznie dla aut z napędem elektrycznym. Pozwoliło to zwiększyć rozstaw osi, a tym samym uzyskać ponadprzeciętnie obszerne wnętrze.

Seryjna wersja będzie bardzo podobna do prototypu, otrzyma nawet wolant zamiast tradycyjnej okrągłej kierownicy. Sam układ jest jeszcze bardziej nowatorski. To tzw. steer-by-wire, w którym nie ma mechanicznego połączenia kierownicy z kołami.

Prototyp wyposażono w dwa silniki elektryczne i napęd na obie osie. Auto otrzymało także ogniwa słoneczne, jako dodatkowe źródło prądu pozwalające wydłużyć zasięg.

Studyjna Toyota zapowiada pierwszy samochód z serii bZ, czyli „beyond Zero", co można przetłumaczyć jako "więcej niż tylko zerowa emisja dwutlenku węgla". Na serię bZ złożą się bowiem auta z napędem elektrycznym, które mają być nie tylko ekologiczne, ale dawać przyjemność z jazdy, wygodę i bezpieczeństwo. Do 2025 r. pojawi się aż siedem modeli z tej serii, a numer 4 w nazwie prototypu sugeruje, że w linii bZ zostanie położony nacisk na większe samochody.

W 2025 r. Toyota zamierza na całym świecie oferować ponad 70 modeli z napędem hybrydowym, elektrycznym i z ogniwami paliwowymi.

ToyotaBZ4
Taki design przedniej części karoserii otrzymają również inne auta z serii bZ.
Toyota
ToyotaBZ4_front
Duży rozstaw osi to efekt zastosowania platformy przeznaczonej wyłącznie dla napędu elektrycznego.
Toyota
ToyotaBZ4_side
Seryjna wersja tego prototypu trafi na rynek w połowie 2022 r.
Toyota
ToyotaBZ4_rear
Samochód powstał we współpracy z Subaru.
Toyota
ToyotaBZ4_dash
Seryjna wersja, tak jak prototyp, będzie mieć wolant zamiast okrągłej kierownicy.
Toyota
ToyotaBZ4_int
Kokpit jest znacznie bardziej futurystyczny niż karoseria.
Toyota
ToyotaBZ4_seats
Dzięki platformie przeznaczonej tylko dla aut elektrycznych ilość miejsca z tyłu jest ponadprzeciętnie duża.
Toyota

Czytaj także