Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota bZ4X – przód

Toyota bZ4X – czy warto było czekać? | TEST

AZ

Toyota bZ4X – czy warto było czekać? | TEST

Trochę to trwało, ale Toyota wreszcie wprowadziła do sprzedaży swój pierwszy w pełni elektryczny samochód. Sprawdzamy, co poza ekstrawagancko stylizowanym nadwoziem ma do zaoferowania model bZ4X – jak jest wykonany, jak jeździ, a przede wszystkim, ile zużywa energii, jak wygląda jego ładowanie i jaki faktycznie ma zasięg.

Toyota faktycznie nie spieszyła się z wprowadzeniem swojego pierwszego auta elektrycznego, ale trzeba oddać jej sprawiedliwość – koncentrując się na rozwoju napędów hybrydowych, pomogła już zaoszczędzić ogromne ilości emisji dwutlenku węgla. Z tym większą ciekawością zabieramy się za sprawdzenie bZ4X. Zwłaszcza że niedawno pisaliśmy o dość drastycznych w skutkach problemach Toyoty z dotrzymaniem obietnic dotyczących zasięgu auta. Jak spisała się pod tym względem w naszym teście?

Napęd – na przednie lub cztery koła

4,69-metrowy „elektryk” Toyoty występuje w dwóch wersjach: przednionapędowej (204 KM oraz 265 Nm) lub z dwoma silnikami i układem 4x4 (218 KM, 336 Nm). 

Uwagę zwraca zarówno wyrazista stylizacja nadwozia z praktycznymi osłonami nadkoli, jak i nietypowa architektura kokpitu. Już w pierwszym rzędzie jest wystarczająco dużo miejsca, ale jeszcze bardziej imponuje przestrzeń przed kolanami dla podróżujących z tyłu. Nie uważamy jednak bZ4X za samochód do jazdy z szoferem. Wysokość wnętrza z tyłu wynosi 93 cm, a więc podobnie jak w sporych autach miejskich.

Za nieco przeładowaną instrumentami kierownicą umiejscowiono 7-calowy ekran, na którym za pomocą przycisków można wyświetlić zużycie energii, listę stacji radiowych, a także włączyć i wyłączyć poszczególnych asystentów kierowcy – wszystko jest całkiem czytelne.

Kierowca rzadziej musi więc korzystać z centralnego wyświetlacza. I dobrze, bo jest on trudno dostępny – trzeba mieć naprawdę długie ramiona, żeby dosięgnąć do jego prawej krawędzi.

Toyota bZ4X deska rozdzielcza
Ekran dotykowy 12,3” jest seryjnym elementem droższej wersji Prestige (standardowy ma 8 cali). 
AZ

Spokojny typ

Toyota bZ4X spokojnie rusza w podróż, lecz gdy tylko pojawia się większe obciążenie, praca napędu staje się słyszalna. Brzmienie elektrycznego silnika nie jest co prawda uciążliwe, wiele pojazdów „na prąd” ma jednak mniej inwazyjną akustykę.

Naciśnięcie przycisku znajdującego się na prawo od pokrętła skrzyni biegów aktywuje tryb, w którym do poruszania się wystarcza posługiwanie się tylko pedałem gazu. Choć dozowanie siły napędowej nie jest wówczas szczególnie precyzyjne, to z pewnością wystarczy do spokojnego poruszania się po mieście. Spokój jest tu kluczowym słowem, bo podczas jazdy bZ4X nie ma skłonności do przesady – począwszy od układu kierowniczego, który mimo silnego wspomagania zapewnia pewne informacje zwrotne, na polecenia reaguje jednak zawsze z lekkim opóźnieniem.

Toyota bZ4X bok
AZ

Przy pełnym obciążeniu kompaktowy SUV nie szczędzi swoim pasażerom elektrycznego impetu. Od 0 do 100 km/h rozpędza się w 7,4 s, a więc potrzebuje nawet odrobinę mniej czasu, niż obiecuje producent. 

Więcej oczekiwalibyśmy natomiast od hamulców. Na zatrzymanie się ze 100 km/h bZ4X potrzebuje 41 m z zimnymi i 40 m z rozgrzanymi tarczami, co jest wynikiem poniżej przeciętnej. Ale to nie zaskakuje: już siostrzany model, Subaru Solterra, w naszym teście zniechęcał zbyt długimi drogami hamowania.

Do atutów Toyoty zaliczymy dobrze zestrojone zawieszenie. Przy niskich prędkościach wyposażony w 20-calowe obręcze bZ4X co prawda nie wybiera zbyt harmonijnie największych wyrw, lecz poza tym sztywno zestrojone sprężyny i amortyzatory reagują na niedoskonałości asfaltu z zachowaniem dużej troski o kręgosłupy podróżujących. Nadwozie o wysokości 1,65 m pozostaje raczej spokojne i nie porusza się nadmiernie. Wrażliwsi odczują jednak wstrząsy powodowane przez nieco sztywniejsze tylne zawieszenie.

dane techniczne Toyota bZ4X
Silnik i ładowanie
silnik elektryczny, synchroniczny, z magnesami trwałymi
Moc maksymalna 204 KM
Maksymalny moment obrotowy 265 Nm
Moc ładowania AC 6,6 kW (11 kW od końca 2022)
Moc ładowania DC 150 kW
Zasięg 442-512 km
układ jezdny
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów automatyczna, 1-stopniowa
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony testowe p.-t.: 235/50 R20 V XL
Model opon Dunlop Sport Maxx 060
Hamulce przód i tył tarcze wentylowane
Nadwozie
Długość/rozstaw osi 469,0/285,0 cm
Szerokość/wysokość 186,0/165,0 cm
Poj. bagażnika 452 l
Masa własna/ładowność 1948/517 kg
Pomiary testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 (7,5)* s
Prędkość maksymalna* 160 km/h
Droga hamowania
100-0 km/h zimne 41,0 m
100-0 km/h rozgrzane 40,0 m
Zużycie energii
Średnie energii wg prod. 16,7 kWh/100 km
Średnie energii w teście 27,4 kWh/100 km
Pojemność akumulatora netto 64,0 kWh
Zasięg wg zużycia testowego 233 km
Eksploatacja i koszty
Gwarancja 3 lata lub 100 tys. km
Przeglądy co rok lub 15 tys. km
Ceny Toyoty bz4X 204 KM 4x2  
Najniższa (Comfort) 246 900 zł
Testowana (Executive) 284 900 zł

*dane fabryczne

Z energią na bakier – bZ4X dużo „pali” i wolno się ładuje

W czasie naszego testu temperatura zewnętrzna wynosiła kilka stopni Celsjusza powyżej zera. Zużycie energii okazało się rozczarowujące – średnio to 27,4 kWh na 100 km, co daje 233 km zasięgu. 

Aby częste postoje na „tankowanie” nie stały się próbą cierpliwości, najlepiej zjeżdżać na stację szybkiego ładowania dopiero, gdy ilość prądu w baterii spadnie poniżej 10%. W przeciwnym wypadku pobieranie go z mocą powyżej 100 kW pozostanie tylko teorią.

Uzupełnianie energii powyżej poziomu 80% również nie ma sensu, jeśli chcemy, aby postój na stacji nie trwał długo – moc ładowania drastycznie spada. „Nabicie” z 80 do 85% trwało 20 minut i zwiększyło zasięg tylko o 13 km. Większość innych „elektryków” pobiera wtedy energię z kilkukrotnie wyższą mocą, co pozwala szybko zwiększyć zasięg o cenne dodatkowe kilometry. Toyota tłumaczy, że w ten sposób chroni akumulator trakcyjny bZ4X przed degradacją.

Test Toyoty  bZ4X – podsumowanie

Toyota bZ4X tył
Testowany egzemplarz bZ4X dysponował napędem na przód i silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM.
AZ

Toyota bZ4X w pierwszym teście przekonuje komfortem, dobrą jakością wykonania i przyzwoitą ilością miejsca. Nie spełniła oczekiwań w zakresie zasięgu i ładowania – zwłaszcza zważywszy na niemałą cenę.

ocena 3,5/5

Toyota bZ4X – galeria zdjęć

Czytaj także